A.R. coating

Is er een manier om te checken of er een A.R. coating aan de binnenkant van een horlogeglas aanwezig is ?? , mijn Certina zou de coating aan de binnenzijde moeten hebben .

ik denk dat je er op moet kijken en wanneer je hem
in het licht draait en je kunt onder een hoek
nog redelijk de tijd aflezen zal er een AR coating op zitten,
en anders uit elkaar halen en er een wit stukje papier onder houden, ziet dat witte papier er opeens
gekleurd uit dan zit er waarsch. ook een of andere coating op.

Hou 'm onder een lamp, als de lamp blauw reflecteert in je glas dan heb je coating.

Voor zover ik weet zijn er weinig merken die AR coating gebruiken. En zeker dubbele.
Breitling doet dit wel, en dit valt sterk op omdat het dikwijls lijkt of er totaal géén glas in het horloge zit.

Een AR-coating geeft inderdaad een blauwe schijn, maar het is niet zo dat elk horloge-glas met een blauwe schijn, een AR coating heeft.
Soms geeft men het glas met opzet een blauwe schijn om de gebruiker te laten geloven dat er een AR-coating op zit.

Omega heeft AR-coating aan de binnenzijde dacht ik.

Staat het ergens in je handleiding dat die Certina AR-coating heeft ?

Kijk hier eens naar de allereerste foto in dit topic: dit is een Breitling Hercules.

http://www.watchfreeks.com/21-breitling/32953-breitling-hercules-breitling-a39363-a39362.html

Hoogst waarschijnlijk zal de fotograaf ook nog eens een plolarisatie-filter gebruikt hebben, maar dit geeft wel sprekend weer wat ik bedoel met “het is net alsof er géén glas in zit”.

Ik vind dit persoonlijk héél aangenaam op een horloge; snap niet waarom dat Rolex dat bv. niet doet. Enfin, ik denk dat toch. Ik heb een paar Rolexen, maar dat glas spiegelt toch veel meer als van mijn Breitlings.

Nu dacht ik ook dat er tegenwoordig AR glas is
dat door zijn samenstelling helemaal geen coating nodig had
of dit in horloges wordt toegepast weet ik niet
maar er zijn nu technieken met lenzen waarbij een lens volledig plat kan zijn en zelfs de lichtbreking
onder een negatieve hoek plaatsvind.

De Certina first day/date ( C014.407.11.051.00 ) zou volgens Certina sites AR coating aan de binnenzijde hebben, ik zie geen blauwe gloed oid onder een lamp , maar misschien zit er in AR ook verschil ?? Persoonlijk zou ik geen horloge willen met de AR coating OP het glas ( wel mooi overigens ) omdat dit dan niet krasbestendig is , en waarom zou je anders saffierglas ( krasvrij mits je wegblijft van diamanten) hebben. Ook Omega heeft dubbele AR coating op veel modellen.

Wat TheMaestro hierboven schrijft heb ik met een bril met AR coating, wanneer je met je rug gekeerd naar een lamp op enige afstand in je brilleglas kijkt dan zie je deze lichtbron afhankelijk van de zichthoek varieren van roze tot groen,
mogelijk is dat een methode dat je je horloge gebruikt als een soort achteruitkijkspiegeltje waarmee je indirect naar een gloeilamp achter je kijkt,
let dan goed op of deze lamp dan een bijzondere kleur krijgt.

Ik heb zelf een Oris small second diver waarbij de coating goed te zien is aan de binnenkant (blauwe gloed). Als je hem goed in het licht bekijkt zie je ook dat deze alleen in de binnenkant zit omdat de bovenkant van het glas hoger ligt dan de coatingkleur (wat enkel of dubbele coating betreft).

Nou heeft mijn broer ook toevallig een certina waar volgens de “boekjes” ook een AR coating op zou moeten zitten… Deze heb ik dus ook nog niet kunnen ontdekken, hoe ik er ook in het licht mee keek. De coating op lenzen en brillen is vaak groenig terwijl dit weer anders is bij mijn Oris. Wellicht heeft Certina een niet-zichtbare coating gebruikt of ze lulkoeken gewoon?

Als er al AR coating aan de onderkant van het glas zit , dan is dit echt onzichtbaar , niet dat ik dit echt heel vervelend vind , maar als je het in je verkooppraatje zet moet het er ook wel zitten. Misschien toch een andere soort ( de onzichtbare haha ) van AR coating ?
Voordat ik dit horloge kocht kon ik over de AR coating al niets terugvinden op i-net ,op de Certina site stond dat er AR coating op het glas zat, maar bv niet of het alleen de onderkant betrof, oftewel er werd een beetje wazig over gedaan.

ik schreef het hierboven al ergens
dat er tegenwoordig materialen zijn die geen coating
nodig hebben voor AR,
alleen vraag ik me af of dat in horloges wordt toegepast en wat de krasvastheid daarvan is

Op sommige klokjes vind ik het ook moeilijk te zien. Op m’n SMP bijvoorbeeld. Als de gekleurde (veelal blauwe) weerspiegeling niet te zien is op een eenzijdig AR gecoate glas, dat kan de rand van het glas em nog wel eens verraden met een blauwe gloed.

Als het een goede AR coating is moet je gewoon heel erg weinig storende reflecties zien in het glas. Punt uit.
Voor mij is het echt een wereld van verschil.
Het wordt tegenwoordig bijna een conditio sine qua non om een horloge aan te schaffen.
Akkoord dat een coating langs de buitenzijde er af kan slijten, maar dat gaat echt niet op 1-2-3 hoor. De voordelen wegen voor mij niet op tegen dit ene kleine nadeel.

Het is overigens niet waar dat een AR-laag per definitie een blauwe gloed oplevert. Er bestaan ook groene, gele en paarse AR-gloeden.

Persoonlijk is een goede AR-coating érg belangrijk. Ik kies mijn horloges er op uit. Sommige horloges hebben geen goede coating, die gaan binnenkort naar de coater om er wel een te krijgen. Met een fatsoenlijke coating krijgt de wijzerplaat een heel ander aangezicht dan zonder de coating. IWC laat haar glaasjes bijvoorbeeld door Carl Zeis coaten met een verbluffend resultaat. Voor mij verhoogt zo’n coating de kwaliteit van een horloge.

Staudt Schreef:

Sommige horloges hebben geen goede coating, die
gaan binnenkort naar de coater om er wel een te
krijgen.

Waar laat je dat doen? Ik heb wel eens geïnformeerd bij iemand die in horlogeglas doet, maar geen reactie ontvangen.

Volgens mij is dit een voorbeeld waar het zichtbaar is:

correct me if i’m wrong :slight_smile:

Ik haat krassen , en dan vooral op t glas waar het enorm opvalt , dus vandaar dat ik al velen jaren saffierglasfan ben. Om dan een coating OP mijn glas te hebben die lang niet zo krasvast is als het saffierglas …no thanks , nu draag ik mijn horloge ook altijd en overal en is de kans op een krasje groter dan dat je voor elke gelegenheid een ander klokje draagt natuurlijk. Vind het wel erg mooi dat je het glas nagenoeg niet ziet zitten, ( moet wel een mooie wijzerplaat zijn dan ) maar is dus niet echt wat voor mij.
Op de Certina is geen coating te ontdekken , ook geen gekleurde gloed aan de rand van het glas , kan ook niet echt zeggen dat t spiegelt als een dolle , dus misschien toch een transparante coating aan de binnenzijde van het glas, kan me niet voorstellen dat Certina vermeld dat er een AR coating op zit en dan een ongecoat glas erin stopt ?!?!

sanderCertina Schreef:

Ik haat krassen , en dan vooral op t glas waar het
enorm opvalt , dus vandaar dat ik al velen jaren
saffierglasfan ben. Om dan een coating OP mijn
glas te hebben die lang niet zo krasvast is als
het saffierglas …no thanks , nu draag ik mijn
horloge ook altijd en overal en is de kans op een
krasje groter dan dat je voor elke gelegenheid een
ander klokje draagt natuurlijk. Vind het wel erg
mooi dat je het glas nagenoeg niet ziet zitten, (
moet wel een mooie wijzerplaat zijn dan ) maar is
dus niet echt wat voor mij.

+1
Ik vind 't prachtig om m’n Breitling Emergency Mission en Omega Planet Ocean, maar extra zuinig op om maar geen krassen te krijgen op de coating.

Op de Certina is geen coating te ontdekken , ook
geen gekleurde gloed aan de rand van het glas ,
kan ook niet echt zeggen dat t spiegelt als een
dolle , dus misschien toch een transparante
coating aan de binnenzijde van het glas, kan me
niet voorstellen dat Certina vermeld dat er een AR
coating op zit en dan een ongecoat glas erin stopt
?!?!

Nu je het zegt, ik heb meerdere generaties SMP, en m’n laatste heeft ook geen opvallende blauwe gloed. Zelfs niet bij de randjes. En hij zou ook AR moeten hebben. Misschien witte AR :+

Ik krijg regelmatig opmerkingen over mijn Breitlingsglas, gewoon dat de mensen denken dat er helemaal geen glas in zit. Echt waar hoor.

Zélf heb ik nog nooit ofte nimmer een kras gemaakt op een Breitling. En ik draag ze als elk ander horloge.

Nu, met een beetje een stoere Breitling heb je eerder kans op schade aan de deurstijlen dan schade aan je klok :smiley:

Ben natuurlijk wel erg zorgzaam met die dingen, maar da’s evengoed voor een Seikootje 5 hoor :wink:
Elk horloge verdient respect.

dubbelzijdig AR coating

gr Ron