Ik wil zeer binnekort mijn eerste automaat aanschaffen voor mijn slagen - ik heb bij een erkende dealer enkele folders (boeken:D) meegekregen - en nu is mijn oog gevallen op een TAG-Heuer - De Carrera (caliber 5) om precies te zijn - Ik wil een horloge waar ik de rest van mijn leven mee kan doen en ik ben niet van plan om er meer dan 1500 euro voor uit te geven,-
Is dit een goede keuze? of zijn er andere merken waar ik na kan kijken?
Een TAG Heuer is natuurlijk een prachtig merk met heel mooie horloges. Je kunt je er geen buil aan vallen.
Maar… voor 1500 euro is er heel erg veel te koop! Nieuw: 'n mooie chrono met Valjoux 7750, onverwoestbare Seikos (voor 1500 euro zelf meerdere tegelijk), gebruikte Speed- of Seamasters etc. Persoonlijk zou ik een Sinn ook niet uit de weg gaan! Een heel vernieuwend merk, met heel fraaie vernieuwingen.
Enne, zonder enige verbindingen met de verkoper: eerder deze week stond er een prachtige Damasko te koop op het verkoop-deel van het forum. Vrijwel nieuw, met een specificatie om ‘u’ tegen te zeggen.
Als ik jou was ging ik meteen naar het verkoopforum om de Omega Semaster van Seamaster aan tes schaffen; precies jouw budget, van Seamaster afkomstig dus in absolute nieuwstaat en een schitterende, altijd te dragen klassieker!
Voor dat geld? Rolex Airking, jaren '70, liefst net grondig geserviced - dat kan best voor die 1500 euro. Dat is een horloge voor de rest van je leven, niet het horloge dat je noemde. Daar ben je na twee maanden klaar mee, dan wordt-ie opeens toch een gevalletje net-niet,
Ik heb inmiddels heel wat Rolexen geserviced en geloof me, ik ben 180 graden om wat betreft dat merk sinds ik er regelmatig aan werk.
Of een jonge Speedmaster Pro; van een paar jaar oud - zoek er een met zoveel mogelijk papieren en de doos erbij, dat spreekt ook voor de betrokkenheid van de verkoper.
De Carrera is een stijlvolle klok. Als dat je smaak/1e keus is, kun je best voor die gaan.
Persoonlijk vind ik de Omega Seamaster erg mooi. 2e hands kun je em voor jouw bedrag zeker wel vinden (tussen de 1000 en 1300 voor non-co-axial).
En die van Seamaster op 't forum lijkt me een hele mooie. Maar hij is minder strak dan die Carrera.
Ik dank jullie voor de tips - 2de hands is uitgesloten, aangezien het mijn slagingscadeau is -
Ik ben wel naar een dealer geweest, enkele horloges aan mijn pols gehad - ik heb mijn keuze uitgefilterd in 3 kandidaten - de 1ste een Breitling A1738011/G599 (Colt Automatic) - 2de een TAG-Heure Carrera Twin-Time en de Omega Seamaster Kwarts -
Waarvan ik denk dat de Breitling mijn favoriet (en ook de prijzigste is) 500 euro meer dan de beoogde 1500 -
Laat me even weten wat jullie mening hierover is -
Ga dezelfde klok bij diverse juweliers passen en speel ze tegen elkaar uit.
Met een beetje babbelen praat je soms zomaar 20% van de prijs af…
Maakt dat de keuze makkelijker?
Ik draag hier m’n tweede Breitling Superocean, na het “oude” type nu deze Steelfish A17360 42mm. Iets Indrukwekkender/zwaarder dan de moderne 41mm Colt.
Absoluut een hele grote aanrader! Degelijk (eta based) uurwerk, geweldige 3mm dik dubbel AR saffierglas, vaak ‘best value for money’ genoemd op vele internationale fora. Nieuw in Duitsland voor €1650,-… Tweedehands in goede staat en compleet voor €900,- (met wat geluk).
Bij deze een link naar de Steelfish voor €1700,-, en inderdaad ze liggen bij de plaatslijke juwelier voor €2295,-. De ervaring leert dat hier nog wel wat op af te dingen valt afhankelijk van de juwelier zo’n 20%. Let ook op de band, prijsverschil tussen de professional 2 stalen en rubber band is €400,-. Rubber is trouwens top qua dragen, echter staal maakt hem helemaal af.
Waarom koop je geen tweedehands van +/- 3 jaar oud (ivm service), de marge van de juwelier en afschrijving op een nieuw gekochte Breitling tezamen is echt de moeite van gebruikt kopen waard (voor mij dan).
Uurwerken zijn inderdaad beide ‘Breitling 17’, zelfs de oude 38mm Colt heeft hetzelfde uurwerk. Prima uurwerken een door Breitling gemodde ETA2824-2, absoluut geen high tech maar betrouwbaar en duurzaam.
De Colt (a17380) komt inderdaad redelijk overeen met de Superocean (a17360/17390).
het scheelt 1 automatisch heliumventiel, 1mm diameter, 3mm dikte en 10 gram op het totale gewicht.
Het mooie aan de Superocean vind ik het massieve dat de Colt mist. Het 2,7mm dikke saffierglas dat door de dubbele AR coating niet er niet op lijkt te zitten is echt indrukwekkend, de 3mm dikke massieve stalen achterdeksel (heb hem zelf los gezien bij de uurwerkmaker, echt dik), mooie lume en de dikke kast uit één stuk staal zijn zaken die de Colt mist. Dit verklaart het verschil in afmeting en waterdichtheid.
Dit terwijl de prijzen niet eens zo ver uit elkaar liggen (lees gelijk zijn). De Colt moet in Stuttgart €1560 kosten en de Steelfish €1700.
Zonder aandelen te hebben in Superocean zeg ik absoluut SO Steelfish, echter blijft de Colt ook een héél mooi horloge maar m.i. gewoon minder “value for money”.
Trouwens de “oude” Superoceans van na 1996, ik heb er zelf een gehad maar die vond ik toch “minder” dan de Steelfish. (algehele indruk, wijzerplaat etc.)
Ik zit alleen een beetje te meten wat anderen van mijn keuze vinden - bijv. of er mankementen of nadelen aan het ene horloge waren - of er een betere keuze is -
Wat ik heb begrepen is dat er aan een breitling weinig nadelen of mankementen zijn.
Maar uiteindelijk zal het mijn keuze zijn - ik vind de Colt II het mooist - die heeft niet zo van die grote cijfers in de wijzerplaat -