Aangenaam: Seamaster 300 vraag over powerreserve

Nu met foto’s:

Ben hier al een tijd flink aan het lezen geweest:

Erg lang getwijfeld een Speedmaster Moonwatch te halen, maar elke keer hield iets me tegen. In 2016 geloof ik, op het punt gestaan, kostte toen €4.800,- voor plexi versie. Krijg je nu niks meer voor, had ik het maar gedaan :rofl:

Toen via een vriend een neppe (ja vloeken in de kerk) Omega Seamaster 300 gekocht om te kijken of ik het wat vond. Ik heb een Frederique Constant Classic Moonphase Manufacture, nog steeds erg dol op, maar te klassiek in veel gevallen en daarom niet echt veelzijdig. Achteraf liever Speedmaster genomen.

Ik greep zodoende toch vaak naar de nepperd. Dit 7 jaar gedragen😅 had nog niet de overtuiging of het al dan de Speedmaster of Seamaster moest zijn.

Laatst weer veel passen en doen, tot ik via watches24.com voor een goede prijs van €2.995,- een in zeer goede staat zijnde Seamaster 300 kon bemachtigen. Op één of andere manier meteen overtuigd en al zo lang fan van en gewend aan geraakt. Speedmaster had toch iets “saais” over zich.

De Speedmaster komt er zeker nog, maar besloten dit niet meer nieuw te doen. De Seamaster die ik nu heb, is als nieuw. Het op website getoonde krasje op de bezel was zelfs in het echt minder zichtbaar. Komt uit 2017 en gelukkig de versie zonder de golfjes, strak zwart. Prachtig vind ik ‘m!

Wel rest mij nog een vraag: kan het zijn na 7 jaar dat de powerreserve van 48 uur, minder is geworden? Onder andere omdat de vorige eigenaar deze wellicht vaker op een winder heeft gehouden waardoor de veer te strak gespannen zou zijn? Dat is althans het antwoord wat ik van betreffende partij als evt reden krijg. Ja zo’n 36 uur lijkt ie stil te vallen, ondanks dat ik ‘m eens 25 x heb opgewonden en volledige dag gedragen en toen gecheckt.

Een ander antwoord is “ They are 2 possibliitis one is the winding spring was skipped - than is the powerreserve shorter than 30 hours.” ik weet niet precies wat hij hiermee bedoelt, maar kenners die weten of dit klopt en zo ja, wat dit dan inhoudt?

En vooral nog (mocht ik dat noodzakelijk achten): hoe krijg je dat opgelost?

15 likes

Hier ook nog ff @Ruud! :joy:

Ja stom, vervolgens 2 Posts plaatsen, erg handig🤣

Laadde de foto’s niet. Maar @Ruud

“Service bij omega. of Omega certified horlogemaker. Niet goedkoop, maar dan is ie weer als nieuw.

Veer te strak lijkt me lariekoek.”

Thanks voor je antwoord. Alleen gekke is dat ie in 2019 dus nog service bij omega heeft gehad. Is een full set, dus doos, papieren en certificaat van service e.d. zit erbij.

Wat zijn zo gemiddeld die kosten? €600 ofzo?

Tsja, het blijft een mechanisch horloge en 2019 is ook al 5 jaar geleden.

Volgens mij 750 euro

Heeft toch verder geen negatief effect als ik het lekker zo laat? Dan maar iets vaker even tijd bijstellen als ik hem ff heb laten liggen…… I guess.

Uit mn hoofd is @horloge24 omega certified watchmaker.

Overigens zijn fakes uit den boze op HF, dus beter niet noemen dat je er hebt (gehad).

Lastig verhaal. Een horloge slijt bij gebruik. Als het door de vorige eigenaar veel gedragen is kan het zijn dat er stiekem meer slijtage zit dan je ziet of merkt in de afwijking. Wat dat betreft is service aan te raden, zeker omdat het een redelijk nieuw horloge is wat nu al kuren vertoont.

I know…… fake is not done hahahahahah. Was meer soort try out​:rofl::rofl::rofl: één keer en nooit weer overigens, wat een meuk.

Oké, thanks voor je advies. Ga ik zeker in voor service brengen, lees alleen veel over lange wachttijden😓

wellicht maar meteen de vraag stellen aan @Horloge24 hoe lang zoiets zou duren?

Gast…

1 like

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl: ja sorry man. Moet de etiquette nog leren hier hahahahaah

1 like

Blokcitaat

heeft onderhoud nodig

@GMTplus1 thanks, ik vraag me wel af wat de gevolgen zouden zijn als ik daar nog ff mee wacht. Niet dat ik ‘m naar de klere help.

Overigens nog goede aanbevelingen voor Omega Certified Watchmakers? Voor als @Horloge24 bomvol zit?

@floris155 @BMWX6M

2 likes

Helemaal top! Thanks……

Er is vast al een draadje ergens, toch even hier nog de vraag:

1. Wat is een normale interval voor service aan zo’n Omega Seamaster? Lees wel verschillende berichten….

2. Wat zijn de gevolgen als je er te lang mee wacht, of zoals nu een gebrek met powerreserve onverholpen laat?

M’n oude Colt Superocean (1998) werd na iedere onderhoudsbeurt (meerdere gehad door de jaren) ook minder accuraat en de gangreserve werd ook minder
Het is en blijft een automaat

Maare, imitatie…ga je schamen!

Toevallig vandaag op OF een post van een Seamaster waar echt alles aan is vervangen (service, vervanging onderdelen en aankoopprijs van het horloge op een veiling is hij totaal €3.5k armer, helaas geen bedrag van het horloge zelf om te weten wat de restauratie heeft gekost):

Ergens loopt er toch iets niet lekker. Kan van alles zijn, daarvoor moet hij toch echt open.
Let wel: bij een full service bij Omega wordt alles gedaan, ook de kast, band, wijzers etc. Dat maakt het zo duur. Hij is dan wel weer als nieuw.
Als het horloge nu netjes is hoeft zo’n uitgebreide service niet, maar Omega biedt niets anders aan. Dan zou je beter een uurwerk service kunnen laten doen bij een goede horlogemaker. Voor mijn oude Seamaster 200 automaat heb ik rond de €300 euro betaald, inclusief nieuwe divers extension, band verlengen en wat nieuwe onderdelen. (Baerends en Kolkena, Groningen)
Er is een topic hier met ervaringen met horlogemakers en een kaartje waar ze zitten. Dan kun je daar eens informeren.

2 likes

Beter voorkomen dan genezen lijkt me en gezien de leeftijd mag het wel => naar de “spa” sturen en daarna weer jaren van genieten :v:

1 like

Minder. Kocht de mijne met wat korting bij een AD in 2020 voor 3760.

Rest van het verhaal is van iemand die geen horlogemaker is maar wel ergens iets van een klok en een klepel heeft gezien en gehoord. :wink: Ben even confuus met alle jaartallen, maar na een jaar of 5 kan een horloge best een lagere gangreserve hebben. Mijn '20 Pro had bij aankoop de neiging te prellen - da’s 340 graden plus. Zelf kleine ingreep gedaan, 15 graden lager gekregen. Zit nu op zo’n 285 graden. Is nog prima. Maar over een paar jaar onder de plm. 270 - dan wordt het een keertje tijd voor service. Ik zie dus niks geks in je post.

1 like

Niet super raar dus, vraag me wel af of ik daar nou volledige Omega service voor moet doen. Kijk het nog even aan, zal op den duur sowieso wel voor service weg moeten. Thanks🤝

Had ik er toch eerder bij moeten zijn….:sweat_smile: