Aangifte doen Oostenrijk

Lang verhaal in het kort: op Ebay een uurwerk gekocht bij een Oostenrijker, uurwerk is dan wel niet opgestuurd dan wel zoek geraakt bij de post. Verkoper kan echter geen verzendbewijs of tracking overleggen, ziet zijn fout ook in, maar wil niet tot enige coulance overgaan. Omdat deze aankoop niet onder de Buyer Protection valt van Ebay (dure fout, zal ik niet nog eens doen), heeft Ebay mij als enige advies gegeven: aangifte doen (adresgegevens bekend). Kan iemand mij op weg helpen hoe ik in Oostenrijk aangifte doe, bij voorkeur online?

Mocht dat relevant zijn voor het antwoord: het gaat om een verkoper uit de deelstaat Salzburger Land.

Als de politie aldaar net zo laks is met internetfraude als hier dan kun je beter de moeite besparen denk ik…
Wel erg vervelend, hopelijk is het bedrag niet al te fors…

1 like

Hoe heb je betaald?

PayPal of Cc zou nog uitkomst kunnen bieden.

Als je een paypal geschil opent win je die op basis van bovenstaande wel

3 likes

Gewoon contact opnemen met ambassade of consulaat, daar zullen ze vast info kunnen geven.

1 like

Heb ik Oostenrijk gewoond als ski instructeur. Zelf geen ervaring met de politie (gelukkig), maar een collega toen wel. Zijn ski’s waren gestolen. Het gaat op een redelijk ouderwetse manier. Collega kwam er met de politie zelf niet uit. Ambassade ingeschakeld.
Doordat de dader niet vast te stellen was, is het een verzekeringskwestie geworden.

Mijn tip; ambassade kan je het beste adviseren!

Waar staat dat PayPal in het spel is?

Waar staat dat het niet zo is? Wordt vrij veel gebruikt icm eBay

1 like

Klopt helemaal. De ambassade inschakelen kan altijd nog …:sunglasses:

Denk je dat dan de TS zelf er niet aan gedacht zou hebben om bij PayPal aan te kloppen? :wink: En zowel, als je wel met PayPal betaalt, maar als gift om 4% kosten uit te sparen…

Als je bij ebay met paypal betaald is dat gewoon een standaard zaken transactie.

Je hebt helemaal gelijk :relaxed:

Heeft dus aankoop op Ebay gedaan en de verkoper via Bankoverschrijving betaald denk ik. Wat hij inmiddels ook wel weet: noooooooit doen, geeft bij problemen (wel/niet verzonden, kwijt, niet wat beloofd is, nep etc) veel te veel ellende en dat voor die paar procenten winst. Kun je beter aanbieden wel via PP te betalen en de extra kosten zelf ophoesten. Afijn, water under the bridge.

Een snelle Google ronde op: ‘online aangifte politie Oostenrijk’ levert geen te volgen procedure of mogelijkheid op, wel een aantal bekend in de oren klinkende resultaten met de vrijwel algemene kwalificatie:‘heeft geen zin, wordt niks mee gedaan, nooit meer wat van gehoord’.

Spijtig maar ik denk dat in dit geval de grootste winst zit in het lerend vermogen.

1 like

Aangifte Oostenrijk, gegevens onbekend, geen bewijs van wel of niet verzenden?

U bent uw geld kwijt… De vraag is zelfs of je aangifte kan doen en dit niet een civiele kwestie is.

1 like

Het is nu niet bepaald dat we hier op HF omkomen in de Intellectuelen

:wink:

1 like

Waar wil je aangifte van doen? Oplichting?

Als hij niet kan aantonen dat hij iets heeft verstuurd dan zou je misschien kunnen stellen dat je een onverschuldigde betaling hebt gedaan. Kan de bank je daarbij helpen?

Misschien moet je hem dan eerst ingebreke stellen en dan de koop ontbinden. Dan heb je in ieder geval een onverschuldigde betaling. Naast strafrecht (via de politie) zou je het misschien civielrechtelijk kunnen aanpakken.

Succes

Bedrag is inderdaad via bankoverschrijving voldaan, de verkoper had goede referenties op Ebay dus dat durfde ik op zich wel aan. Het uiteindelijke bedrag is een paar honderd euro, dus dat is vervelend, maar niet wereldschokkend.

@ryan ik ben in de ‘onverschuldigde betaling’ gedoken, echter, dit lijkt slechts op te gaan voor verkeerde overboekingen (typefouten etc.). In dit geval was er een reden voor de overboeking (aankoop) en stond er iets tegenover (uurwerk). Iemand anders die hier meer over weet?

Dat doe je door eerst de koopovereenkomst ter discussie te stellen. Je hebt een ovk afgesloten die hij niet is nagekomen. Je hebt betaald maar je hebt geen horloge, geen bewijs van verzending en alleen een berichtje online. Hoe toont hij aan dat hij iets heeft verstuurd?

Hij kan niet aantonen dat hij iets heeft verzonden en jij kan aantonen dat je geld (zonder tegenprestatie) hebt overgemaakt. Dan zou ik daar een onverschuldigde betaling van maken. Sta je een stuk sterker dan met een aangifte bij de politie. Omdat jij beweert dat hij jou iets heeft misdaan, ben jij degene die moet bewijzen.

Bij het niet nakomen van de overeenkomst moet hij aantonen dat hij de afspraken is nagekomen. Dus zet je hem aan het werk.

oftewel; civiele procedure.

Echter een civiele procedure met iemand in het buitenland?

Zoals ik al zei: dure les, want je geld ben je kwijt.

Goed dat je dit op het forum zet ter lering voor een ieder.

Het doet er allemaal niet toe. In gebreke stellen, onverschuldigde betaling, koopovereenkomst al dat soort termen. Het is allemaal verspilde moeite.

Als de particuliere verkoper niets opstuurt of het is kwijt geraakt met de post en de verkoper heeft geen verzendbewijs, kan je aangifte doen, waar de politie verder niets mee gaat doen.
Als je geluk hebt doet de verkoper dit nog bij een hele hoop mensen op en gaat de politie er ooit wel wat mee doen.

Je kan negatieve feedback achter laten op Ebay.
Dat is het wel zo’n beetje.

1 like