Aankoop advies: Seamaster GMT met issue

Dag allemaal,

Ik kan een Omega Seamaster GMT uit 2006 overnemen, met een raar mankement.

De verkoper geeft aan dat het horloge werkt, maar dat de uurwijzer soms vastloopt.
Mijn vraag is - wat kan dit zijn en is dit te verhelpen met een simpele service?

Een andere vraag - wat is worst case scenario en wat zouden eventuele kosten zijn voor dit scenario?

De huidige eigenaar is de 2e eigenaar en de laatste service is in 2016 gedaan.

Het horloge is in zijn algemene staat goed gedragen, maar compleet met doos en papieren op originele band.

Voor een goede prijs zou ik het horloge wel willen overnemen en laten services met eventueel een polish en nieuwe bezel.

Voordat ik een bod doe zou ik graag een potentiele oorzaak willen weten voor het mankement en eventuele kosten. Waar moet ik aan denken bij een service voor dit uurwerk?

Als ik langs ga, waar moet ik op letten als ik het horloge ga bekijken?
Is het raar als ik vraag om het uurwerk te zien (achterdeksel eraf schroeven) om eventuele roestschade uit te sluiten?

Alvast dank voor jullie input!

Wens jullie nog een fijne avond toe.

1 like

Zijweggetje: ikzou de verkoper vragen ‘m eerst te laten servicen.
Ongeserviced het zou ik voor de zekerheid flink onder de vraagprijs inzetten; prijs die ik zou willen betalen minus €750 of zoiets!

4 likes

De vraag is, wat wil de verkoper hebben?

Prijs plus service nog steeds interessant? Dan kopen, niet? Dan een prijs met service verhandelen…

1 like

oef!
dan toch een service vragen met garantie erbij,
anders zou ik hem niet nemen.

1 like

Ik vermoed dat de verkoper de prijs dan ook verhoogd met het bedrag wat hij voor de service kwijt is.

2 likes

Verkoper wil het horloge zo verkopen. De richtprijs die we besproken hebben is redelijk zou ik zeggen, maar heb geen idee wat een service voor dit uurwerk zou kosten en wat als het niet via een service op te lossen is.

Ik ga morgen kijken. Iemand nog tips waar op te letten en of het raar is om te vragen om het uurwerk te zien?

Snap ik.

Je zit zo aan de 550. Daarna komt er eventueel kapotte onderdelen bij. Dat lijkt iig aan de hand.

Kan altijd een nieuw uurwerk in. En het mooie aan een mechanisch uurwerk is dat het eigenlijk altijd te fixen is.

1 like

die kans zit er wel in,
maar als er daartegen een goede garantie tegenover staat dan zal dat enigszins compenseren.

1 like

Thanks voor de info omtrent de service. Zijn de prijzen bij onafhankelijke horlogemakers hetzelfde?

550 service
100 nieuwe bezel insert
300 evt polish

Ik moet dus zo’n 1000 euro onder marktwaarde zitten om safe te spelen.

Is dat een correcte aanname?

Denk met 1000-1200 ben je safe!

Is de vraag of de verkoper meespeelt…

1 like

Nee dus want dan ga je al uit van géén kapotte onderdelen.

In combinatie met dat gegeven zou mij toch doen twijfelen of er niet meer aan de hand is :wink:

1 like

Ik laat hem gewoon deze thread zien… :sweat_smile:

Vandaar mijn vraag naar verdere tips waar ik op moet letten.

Bezel insert bij een Seamaster GMT bestaat niet af-fabriek, dan krijg je een hele nieuwe bezel.

2 likes

Dat er iets met de wijzers niet goed gaat suggereert iig dat er iets kapot is.

Zorg dat het horloge opwindt, loopt, dat alle wijzers en datum verzet werkt zoals je verwacht… dan heb je een kans dat er niets echt super kapot is naast dat wijzertje.

Omega service wel. Bij een andere horlogemaker heb je kans dat ze niet aan de onderdelen kunnen komen. Het is maar de vraag of ze het dus kunnen tenzij ze gaan rommelen met niet-omega onderdelen.

Moet je een mooie kopen zonder issues.

2 likes

Ik heb ooit hetzelfde aan de hand gehad, dat was een verbogen wijzer. Die was gewoon door een beunhaas in elkaar gezet want je kon via de kroon het hele uurwerk inclusief plaat verschuiven :sweat_smile:

2 likes

Ik heb iets op Ebay gevonden, maar idd after market.
Even verder zoeken…

Stop met zoeken, er worden geen losse bezel-inlays geleverd.

3 likes

Zoeken naar een complete originele bezel bedoel ik.

Zeker waar

Daar hoop ik natuurlijk op.

Thanks voor de tips!

Helaas kan je daar niets van zeggen… behalve dat je weet dat ie tenminste iets kapot heeft. Die uren wijzer doet niet zo maar vreemd.

Tenzij er een beunhaas bezig is geweest en bijv. de wijzers aanlopen… maar wat die dan verder heeft gefrommeld…

1 like

Gewoon op zoek gaan naar een ander/beter horloge. Nieuw is nog beter. Voorkomt een heleboel ellende. Word je zelf ook blijer van !

1 like