In mijn ‘laat ik me even voorstellen topic’, ca. twee maanden geleden, had ik al aangegeven dat ik op zoek ben naar een mooier horloge dan alle huis tuin en keuken dingen die ik al heb liggen. Nou ja, ik heb wel wat bijzondere coinwatches, maar geen pronkstuk a la Omega, Breitling, Tudor etc etc.
Twintig jaar geleden heb ik wel een mooie Oris had gehad van mijn vrouw, maar die is kwijt/verloren/gestolen… in ieder geval heb ik 'm niet meer. Toentertijd iets van €800 als me goed kan herinneren. Daarom in eerste instantie nu mijn budget op ca. €1500 gezet. Mooie prijs voor een mooie klok.
Na twee maanden ben ik er iets anders naar gaan kijken. Omdat voor die prijs, het merk of het horloge zelf me meestal zoveel doet. Of te oud of of of… twijfel. Een Omega heb ik altijd interessant gevonden, Breitling vaak wat to much (al heb ik nog wel een foute gouden nepper liggen met een parelmoer plaat voor feesten en partijen) en een Rolex onbetaalbaar en een beetje onderwereld Ik heb me eigenlijk nooit verdiept in horloges. Om wat dichter bij wat ik wel mooi vind te komen rek ik mijn budget op. Of het nu onder mijn bed ligt in een sok of het pronkt op mijn arm… Maar… ik wil dan ook wel iets wat ik later niet met 50% waardeverlies weer moet verkopen. Wellicht komt die verkoop er nooit van, maar toch. Ik lees hier vaak “een hobby mag geld kosten”, maar geld weggooien kan ik altijd nog. Een beetje behoud van waarde zou dus fijn zijn.
Mijn wens is verschoven naar een Tudor BB58, Omega Seamaster 300M “James Bond” en een Speedmaster. Hele andere kosten, maar prima als het het waard is. Mooi vind ik ze in ieder geval. Ik weet het, “koop wat je mooi vind”, maar ik zie zoveel aangeboden worden (ook her op het forum) en in zoveel verschillende prijzen dat ik door de bomen het bos niet zie.
Lang verhaal kort… Zouden deze bovenstaande modellen een beetje aansluiten bij mijn gedachte van een zekere waardebehoud? Zijn daarin weer types die ik moet vermijden of juist niet? Van welke prijsrange moet ik dan uitgaan? Misschien hebben jullie wel andere tips…
Horloges en de marktwaarde fluctueren… zolang het mensen goed gaat, blijven topstukken waarde behouden. Maar komen we in een zware recessie waarin mensen letterlijk brood nodig hebben, zijn ze geen drol meer waard.
Nu is er tegenwoordig een soort mechanische renocaince, maar op het hoogtepunt van de quartz crisis waren mechanische horloges waardeloos. Je kwam ze aan de straatstenen niet kwijt.
Daarnaast heb je nog de kosten van onderhoud/service. Dat kan bij de toppers aardig in de papieren lopen elke 5 tot 10 jaar.
Los van dit alles heb je een hoog risico op schade, verlies of diefstal. Met die laatste twee ben je al bekend.
Gericht advies;
Bepaal een budget waar je comfortabel mee bent.
Koop een kwaliteitsmerk zodat je er jaren of als je wil, levenslang van kan genieten (mocht je hem niet dusdanig beschadigen dat die niet meer te herstellen is dan he).
Passen, passen en nog eens passen. Pas dan, “voel” je wanneer een horloge echt klopt.
Koop tweedehands. Dan heeft de eerste eigenaar alvast verlies gepakt (Houdt hierbij wel rekening met onderhoudskosten. Tel die erbij op of zoek eentje met aantoonbare recente full service).
Conclusie:
Het idee van waarde behouden, komt vanuit de wetenschap dat je meer wil uitgeven dan je eigenlijk aan jezelf kan verantwoorden. Je probeert jezelf te overtuigen om boven je budget te shoppen, ook al weet je eigenlijk beter. Om dit aan te sterken, ga je een stel anonieme verslaafden op een publiek forum om bevestiging vragen. Mega slecht idee.
Spendeer wat je kan missen. Het mag een beetje pijn doen als je een horloge kwijt raakt, maar het moet niet je spaarpot zijn die je verliest waardoor je bij tegenspoed de rekeningen niet meer kunt betalen.
Welkom. Als eerst, gooi die nepper weg. Daarnaast, kijk gewoon in een wat lager segment. Er is zat mooi spul te vinden in de 500 a 1000 segment. Laat de duurdere merken los en koop wat je mooi vindt.
Welkom, als je zo met waardebehoud bezig wilt zijn wil je misschien in een lagere prijsklasse zoeken. Persoonlijk koop ik een horloge slechts met geld dat ik als verloren zou kunnen beschouwen.
Welkom op het Horlogeforum. Neem je tijd om een leuk horloge te kopen. Loop eens een horlogerie binnen, ga wat passen en, zoals eerder is opgemerkt, koop gerust een leuke gebruikte. Heel veel plezier hier!
Leuke vraag! Goede vriend van me wilde destijds zijn Fossil upgraden en dacht aan een Brunmontagne. Ik draag Pascal en zijn bedrijf een warm hart toe, maar heb geadviseerd om een Omega Seamaster 300m te halen.
Hij heeft deze een aantal jaar geleden nieuw (met korting) gekocht en zou hier evenveel op afschrijven als bij de Brunmontagne. Nu is hij op het punt dat deze pas weggaat als zijn zoon oud genoeg is hiervoor.
Persoonlijk ben ik fan van Omega. Ik heb een Seamaster en Speedmaster en daarmee kun je niet echt de mist mee ingaan wat mij betreft. Weliswaar een beetje saaie of voordehand liggende keuze, maar dat deert me niet. Ook makkelijk om qua banden te variëren.
Verkoop die neppe Breitling morgen a.u.b. op de vrijmarkt. Liever een echte Casio. Breitling heeft overigens ook subtielere modellen tegenwoordig.
Rolex blijft top. Meteen een stuk duurder. Tenzij je een leuke 116900 tweedehands op de kop kan tikken.
Dat klopt inderdaad. Ben het inmiddels met je eens. Een vooroordeel. Daarom het icoontje. Je moet alleen de mensen niet op de koffie krijgen die dat ook denken.
Dank je voor je uiteenzetting. Alleen ik overtuig mezelf nergens van. Ik heb er alleen geen behoefte aan om €1000+ uit geven voor iets wat me niet veel doet. Vandaar dat ik eventueel meer wil spenderen en naar ervaren meningen benieuwd ben, wetende dat alles fluctueert… andelen, goud, zilver, coins…… Ik hoef er niet mijn bankstel voor te verpanden.
Ik zal inderdaad eens wat gaan passen. Voelen en kijken hoe het staat.
Die nepper gooi ik trouwens niet weg. Het is niet dat ik die omdoe naar het 60 jarig huwelijk van mijn oma (al is die er al jaren niet meer). Met feesten en partijen bedoel ik carnaval, een verkleedpartij bij een vrijgezellen feest of een concert van de Toppers. Pure fun. Het ding ziet er niet meer uit…