Aankoop 'advies'

Koop die Seamaster of BB58 en terug uitschrijven hier. Bedank me later maar…:joy:

En Welkom uiteraard :+1:

2 likes

Dit zal goed vallen in het groene deel hier

2 likes

Ben je aan het framen? Niet alles geloven wat je in een film ziet he… het is maar marketing :crazy_face:

Met alledrie de keuzes, maak je geen verkeerde aankoop (mits je niet nieuw bij de AD koopt) qua afschrijving.

Dus koop vooral wat je mooi vindt, want jij bent diegene die er elke dag tegenaan kijkt.

2 likes

Een GS en een omega zijn al minder waard voordat je de drempel van de AD over bent.

Dus (sub)top zou ik ze niet willen noemen qua waarde behoud :sweat_smile:

2 likes

Je komt op mij een beetje “merkengeil” over. Ben je op zoek naar een horloge of een statussymbool? Ik kan me niet voorstellen dat je als je weinig of geen ervaring hebt met luxe horloges het kwaliteitsverschil ziet tussen merken als Oris of Longines en bijvoorbeeld Tudor of Omega.

Ik zou beiden categorieën eens nieuw gaan passen en vasthouden. Vraag je vooral ook af of je comfortabel met het horloge durft rond te lopen wetende dat een kras de waarde al flink kan verminderen en dat als je hem laat vallen een onderhoudsbeurt van 1k nodig kan zijn.

Persoonlijk zou ik als de stijl van de Seamaster je aanspreekt voor de nieuwe Longines Hydroconquest gaan. Komt uit de zelfde groep en heeft een vergelijkbare stijl. Prima uurwerk en koop je nieuw met 5 jaar garantie voor circa 2,2k.

2 likes

Je kan ook vooraf bepalen waaraan je horloge moet voldoen, bv. wijzerplaat, wijzers, dimensies, waterdichtheid, uurwerk, bracelet enz.en dan een lijstje maken van kandidaat horloges rustig de tijd nemen om te gaan passen en vergelijken.
Vooraf een budget I stellen is eindelijk, maar mag niet een struikelblok vormen vind ik zelf, het kan zijn dat jouw droomhorloge ietsje meer of minder kost.
En als de keuze gevallen is komt het lastigste, geduldig afwachten tot je een mooie 2dehands aanbieding vindt. Zie het gewoon als een leuk tijdverdrijf om op jacht te gaan naar jouw perfecte horloge …

1 like

Ik ben enorm merken geil.

Met alles respect, je gaat me toch niet vertellen dat de kopers en bezitters hier van welk horloge ook niet naar een merk kijken, maar alleen naar “de kwaliteit”? Van bijna elk duur model zie je wel een goedkoper model die er als twee druppels op lijkt. Waarom heb je dan al die merken, waarom rij je in een Mercedes als je ook in een Opel kan rijden? Net als bij auto’s heeft een luxe product als een horloge mede met emotie maken. Er zit heus verschil in qua kwaliteit, maar als iedereen de emotie gaat uitschakelen koop iedereen een goedkoop model en kiepert die de vuilnisbak in als ie jaren later stuk is. Koop je een nieuwe. Als je alles reëel benadert dan hebben duurdere merken geen bestaansrecht. In alles naar mijn mening.

Overigens is de door jou aangehaalde Longines ook wel een mooie inderdaad. Die heb ik in potlood ook op mijn lijstje staan. Dank je.

1 like

Haha ik bedoelde het niet verkeerd hoor. Maak me er zelf ook best wel schuldig aan. Ik bedoel vooral te zeggen koop wat je zelf mooi vind en kijk niet te veel naar anderen. De meeste niet liefhebbers kennen alleen Rolex. Zelfs Tudor en Omega zijn voor hen vrij onbekend is mijn ervaring. Liefhebbers kennen een veel breder scala aan merken en herkennen een kwalitatief goed en duur horloge ook van andere in het algemeen minder bekende horlogemerken.

1 like

Ik heb het al genuanceerd hè, want het is niet de bedoeling op iemands tenen te staan. Zelf vind ik er echt mooie exemplaren tussen zitten, maar het geld heb ik er niet voor over. Ik ken wel wat mensen uit bepaalde milieus die me al aanspoorden er ook een te kopen. Je krijgt dan al snel vooroordelen. Onterecht, ik weet het. Ik hoor inmiddels tot die verfoeide BMW rijders, hoewel ik al de andere Duitse merken heb gehad, maar in mijn hart tot de Alfisti behoor.

Dat is een interessante stelling. Mijn perceptie is dat een beginnend liefhebber vaak iets uitzoekt op basis van de merknaam. Breitling, Rolex en Omega staat dan vaak hoog op het lijstje.

Zoals met de meeste hobbies doe je met de jaren meer kennis op en wat je vaak ziet, is dat mensen het dan gaan zoeken in -inderdaad- kwaliteit en afwerking. Met bijvoorbeeld mijn Grand Seiko of 1908 (zal geen gangster ooit dragen) om de pols krijg ik geen ah’s en oh’s. Het zijn niet bepaald de standaard klatsers die ook bij “niet-liefhebbers” bewondering oogsten (zoals bv. een Sub, Speedy, Daytona). Toch zijn ze op basis van afwerking en kwaliteit minstens gelijkwaardig of zelfs beter.

2 likes

Onze hobby heeft niet zoveel met horloges te maken. Je moet het zien als een ‘thema’ waarbinnen patjepeeërs zich kunnen uitleven. Waardebehoud hoort daar natuurlijk niet bij :slightly_smiling_face:

1 like

Ik denk dat je wel goed zit… Als er geen rare dingen gebeuren dat, zoals iemand zei, broodnodig is.

Luxe prestige merken proberen imago hoog te houden en er zijn mensen die daar gevoelig voor zijn. Ook in de toekomst. Alleen kan het zijn dat je geduld moet hebben.
Als voorbeeld, mn SMP300 die destijds n kleine 3K guldens kostte, zou afhankelijk vd staat 20 jaar later op Chrono24 voor ongeveer hetzelfde of zelfs meer verkocht kunnen worden.
Ik vermoed dat dit ook zal gelden voor de Speedy en BB54. Merken én modellen die populair zijn bij veel horloge liefhebbers.

Maar t is geen garantie. T kan ook zomaar omslaan dat om wat voor reden dan ook sportieve horloges of merk ineens passe is en de vraag er naar drastisch vermindert. En daarmee ook je occasion verkoop waarde.

1 like

Daar ben ik het zeker mee eens. Daarom vind ik het ook leuk om hier rond te kijken. Er komen merken voorbij waar ik nog nooit van had gehoord. Ben er ook van overtuigd dat er kwaliteit verschillen zijn in afwerking, in uurwerken etc.

Persoonlijk vind ik het ook leuk om iets te hebben waarvan ik weet dat het vrij uniek is of redelijk apart. Ik hoef niet speciaal in de meute mee te lopen. Ik blijf het toch ook altijd leuk vinden als mensen zeggen “wat heb je een mooie jas aan”, “ja, gemaakt in een Italiaans atelier, zijn er niet veel van”. Waarschijnlijk goedkoper dan een duur merk, maar dat interesseert me niet. Maakt het alleen leuker.

Alles is een afweging. Zoals ik hierboven al aangaf rij ik nu bijvoorbeeld BMW, maar heb Mercedes gereden, Audi, Volvo en meerdere Alfa’s. Bij die laatste ligt mijn hart ook eigenlijk, maar al decennia niet gehad. Afweging van kosten, kwaliteit, afschrijving, emotie….

Het is interessant om de verschillende invalshoeken hier te lezen.

1 like

Tweedehands bb58.(staan er hier zat te koop).
Nieuwe hydroconquest.

Zou voor een nieuwe Longines gaan.
Juwelier moet ook gewoon iets mogen verdienen.
Allemaal niet te moeilijk over doen.

Als ik een horloge koop is die voor 100% afgeschreven bij aankoop.
Want ga ze toch niet verkopen.

Dit was trouwens een Seiko :wink:

Mijn persoonlijke mening, en uit eigen ervaring:

Ga voor een gebruikte seamaster hier uit het blauwe.

1. Welk type? Afhankelijk van je budget. Kan bijvoorbeeld van een gebruikte bond Quartz zonder doos/papieren t/m een zgan smp “no time to die”.
  2. Via het forum is het een veilige omgeving, en een liefhebbersprijs waarbij de afschrijving al is betaald.
  3. Waarom geen Speedmaster? De reduced is toch net geen professional… bij de professional is het jammer dat hij niet fatsoenlijk waterdicht is. Dus geen gada…
  4. Waarom geen tudor? Als je het virus te pakken krijgt, en je past of ziet een keer een vergelijkbaar model Rolex, gaat er toch onrust ontstaan…
  5. Waarom geen longines? Is toch net geen omega…

…Maar, uiteindelijk blijft het je eigen afweging en moet je er achter komen door te passen.

Nee, dat gaat niet lukken. Daarvoor heb je eerder een onderwereldklok voor nodig. Maar ja, geen geld. Wellicht kan je Chinese namaak kopen. Lekker goedkoop en dus geen afschrijving. Wel een ander logootje op de wijzerplaat.