Als je hier nou eens een paar nachtjes over nadenkt en berusting in vindt. Dan eens je keuzes heroverwegen en bedenken wat je nog meer belangrijk vindt in het leven. Komt er niks zinnigers uit dan duizenden euro’s kapot slaan aan een veredeld functioneel sieraad: dan een dergelijk horloge kopen!
Kijk eens in het hoekje van The Citizen…
Staat gewoon Citizen op de plaat. Wat ik zelf al een prachtig merk ansich vind. Maar menigeen die “merken geil” is zal geen 2 tot 5k er aan stuk slaan.
Man man… er wordt hier een partij moeilijk gedaan over iets simpels…
Koop wat je wilt met geld dat je kunt missen. Ga ervan uit dat je geld verliest. Geniet van de hobby.
Als je bang bent voor verkeerde keuzes moet je een andere hobby zoeken.
Je bent aan het overdenken volgens mij.
Het is maar een horloge… je hoeft niets te kopen…
nou ja… ik wel… maar ik ben dan ook niet bang voor verkeerde keuzes.
Tja, je kunt gepikeerd raken, maar als je de zoekfunctie gebruikt zul je zien dat je de zoveelste bent die het vraagt.
Horloges zijn een mode accessoire. Veruit de meesten schrijven gewoon af zodra je de deur van de dealer achter je dicht laat slaan. Ook een gemiddelde Seamaster, Speedmaster of BB58. Dat zijn allemaal wel een beetje “greatest hits” horloges, maar tweedehands gewoon goedkoper. Sterker nog, ik zou geen van die modellen ooit voor list prijs kopen, ook niet nieuw.
Je vindt ze namelijk ook gewoon nieuw bij de grijze handelaar onder list. Helemaal Omega.
Overigens vind ik de premie die je betaalt voor de James Bond versie net zo belachelijk als het bestaan van die editie. 9900 Euro voor fauxtina op een NATO, kom op zeg. Voor 3300 minder heb je een SMP300 op staal, en voor twee tientjes scoor je een klassieke Bond NATO bij.
Trek er nog eens duizend euro vanaf, en je komt op 5600 uit bij de grijze handelaar op Chrono 24. Als je zo scherp inkoopt ga je nog steeds afschrijven, want wij weten ook allemaal hoe het werkt, maar wel een stuk minder.
Ook de BB58 scoor je voor 3750 ballen via Duitse handelaars. Dan weet je dat je nog 3500 voor een jonge tweedehands krijgt, ook als je 4800 ballen aan de Tudor AD geeft.
Maar dat gedoe over de prijs is saai en oninteressant. Waar loop je nou echt warm voor?
Dat klopt blijkbaar niet echt. Uurwerken worden inderdaad soms gewisseld in geval van complexere herstellingen, maar dan door een ander, reeds geserviced exemplaar. Een beetje zoals je een revisiemotor in je auto zou laten monteren en je oude motor dan op zijn beurt grondig gereviseerd wordt. Voor een standaard beurtje is dit in principe niet van toepassing. Tenminste, dat was wat mij verteld is door het Swatch service centrum hier.
FWIW, dat is eveneens nog altijd de beschrijving van een volledige service op de website van Tissot.
Soit, het is een quartz shitter. Maar wel een platte en 37mm kleine quartz shitter.
Dat draagcomfort hoeft dus niet per se door een hoger segment te komen natuurlijk, het kan maar zo zijn dat je een OG 40 mm Tissot Gentleman aan het vergelijken bent met een 36mm OP referentie. Zo lang we niet weten welke horloges we aan het bespreken zijn is dat een moeilijk in te schatten verhaal.
Maar wat is nou de moraal van het verhaal voor @MichelAngelo, hoor ik u denken?
Nou, die zit naar twee horloges van 42mm groot en 13mm dik te kijken (Speedy / Seamaster) en dan nog eentje van 39mm groot en 12mm dik. Ik zou in dat verhaal, segment en prijs be damned, altijd het kleinere en plattere horloge kiezen.
Die dragen inderdaad fijner. En wat fijn draagt verkoop je niet zo snel. En wat je niet verkoopt schrijft niet af.
Ah… Kijk, dan waren het een soort van Appels met Appels qua maat, al vermoed ik dat de Rolex kleiner/compacter draagt dan de Gentleman.
Uiteraard! Wel grappig dat de dunnere maar grotere SBGP het aflegt tegen de kleinere maar iets dikkere OP. Soms neig ik ook naar dunheids-fetisjisme, maar dat werkt niet altijd 100%.
Ga als het even kan gewoon even oriënterend passen. Zonder schuldgevoel dat je 'm bij een grijze handelaar gaat kopen, uiteraard, want ja, hoe komen die horloges toch bij die handelaren terecht, lieve mensen?