Aankoop bij winkel op echtheid controleren

Onlangs heb ik een Rolex 114060 bij een winkel gekocht.

Nu ben ik er achter gekomen dat er momenteel imitaties in omloop zijn die nauwelijks van echt te zijn onderscheiden. Er was afgelopen jaar een winkel in Engeland die een imitatie Daytona heeft verkocht omdat ze bij de inkoop zelf niet eens het verschil zagen.

Ik heb vooralsnog geen afwijkingen ontdekt aan het horloge. Toch ben ik er dus niet helemaal gerust op dat alles in orde is. Noem mij gerust wantrouwend.

Laten jullie je aankopen bij een winkel controleren op echtheid? Ik begreep ook dat als je naar een Rolex AD gaat en hij nep blijkt te zijn ze hem meteen innemen. In hoeverre kun je dan als consument nog iets verhalen op de verkopende partij?

1 like

Welke winkel? Een echte AD verkoopt geen nep, hoor. En een goede handelaar ook niet.

1 like

Staat het laser kroontje erin? Alle tekst haarscherp? Serienummer strak?

image

1 like

Dat is echt geen enkele garantie. Dat zie je bij de neppers ook. Net als de strakke tekst, dat kunnen ze inmiddels ook wel goed. Als het serienummer overeenkomt met het nummer op de kaart, heb je wel al een behoorlijke indicatie. Maar geen garantie. Ik zou vooral berusten in het idee dat je hem in een winkel heb gekocht en dus wel ergens op kan terugvallen als er iets niet klopt.

6 likes

Dat is wel een vreemde vraag. Want dan ga je er van uit dat de mensen in de winkel de expertise hebben om dat te doen EN dat ze dat nog niet hebben gedaan.
Hou je de vraag over, waarom koop je bij die winkel?
Je zou wel kunnen vragen wat ze precies hebben gedaan om vast te stellen dat hij echt is.

1 like

Neehoor.

Voor wat het waard is, een keer gelezen dat bij een goede kopie zelfs herkennen van een origineel uurwerk een geoefende horlogemaker vraagt.

Belangrijkste is waar het horloge vandaan komt, een nieuwe van een AD kan alleen maar goed zijn toch.

1 like

In dit geval bij Exclusive Chrono. Die hebben via Chrono24 al heel veel verkocht en er is geen reden om ze in twijfel te trekken.

@Kid-EZ Teksten en laser kroontje zien er allemaal top uit. Alleen de nieuwe imitaties hebben dat ook allemaal in orde. Zelfs de details op de warrantycard worden tegenwoordig goed nagemaakt.

Maar het verschil zit em toch in de afwerking. Ik kom veel in de Filipijnnen, waar de duurste nep Rolex’en volgens mij voor 100 euro verkocht worden (hoogste klasse) en zal en dan nog eens beter naar kijken, maar als je alles optelt in de afwerking blijf je het verschil zien (ook loopwerk checken).
Zit hem ook in gewicht door gebuiktte materialen.
Het grootste probleem met nep is dat je vaak geen referentiemateriaal bij de hand hebt. In het wild ziet zo’n nep Rolex (van de hoogste nep afwerking) er overtuigend uit.

1 like

Ik heb dit ook weleens gehoord, maar het lijkt me juridisch problematisch. Ik sluit niet uit dat het ooit een keer gebeurd is, maar het lijkt me sterk dat dit beleid is. Ik zou het in elk geval nóóit accepteren.

2 likes

Dat was een aantal jaren geleden zo. Vandaag de dag zijn er bizar goede neppers met een goed nagemaakt uurwerk, 904 staal en met dure lasertechniek bewerkt. Ga voor de gein maar een ons op een replicatieforum kijken, zeer verontrustend.

3 likes

Dat is misschien daar de hoogste klasse. Maar er is echt nog een hele wereld daarboven. Know your enemies.

Dit dus.

2 likes

Dan doe je direct aangifte tegen de AD vanwege diefstal. Er is geen enkele grond waarop een AD het recht heeft jouw eigendom niet retour te geven. Ook niet als het een schending betreft van de merkrechten van Rolex.

1 like

Mocht je niet zeker ervan zijn, dan naar een AD en laten checken. Kosten daarvan voor lief nemen. Wanneer het dan niet zou kloppen, dan ben ik er zeker van dat je bij Sven terug kunt komen met het horloge.

2 likes

Ik denk dat ik dat inderdaad ga doen. Gewoon voor de zekerheid en omdat het een kleine moeite is. Het is overigens zo dat ik echt geen twijfel heb aan zijn kunnen, dat wil ik echt onderstrepen!

Ik vroeg mij bij het openen van het topic vooral af of er meer mensen zijn die een extra controle laten uitvoeren.

Chrono24 garandeert toch de echtheid?

Mijn advies: een 114060 heeft zeer scherpe en goed afgewerkte wijzers die niet gevoelig zijn voor gebruik en slijtage. Koop een diamant-loupe en neem even de tijd om de wijzers goed te bestuderen. Bij een neppert (zelfs van rond de 1K) zie je meteen dat de afwerking niet netjes is/licht gekartelde randjes aan zitten. Deze aanpak werkt overigens niet voor de veel oudere Rolexen omdat het niveau van afwerking vroegah zeker niet op het huidig niveau was.

Het leuke aan deze aanpak: je geniet bij een echt horloge ook echt van je juweeltje!

3 likes

echt goeie nepperts kosten je wel wat meer dan 100 euro, Spreek dan in de grote van een 6 a 700 euro. Het is nooit een slecht idee om mee te lezen op fora die speciaal voor replica’s bestaan. Je zou verstelt staan van wat er allemaal bestaat. Goud? jazeker en niet alleen met een doublé jasje maar massief maar dan betaal je er ook wel de prijs voor al blijft die nog steeds ettelijke keren goedkoper dan the real stuff. Een rolex 3035 motor lees uurwerk, niet te onderscheiden van de real thing door een niet expert en het wordt nog eens extra moeilijk als die replica’s worden ‘getuned’ met real things. Enfin je kan het zo gek niet bedenken. Een “winkel” kan je niet kwalijk nemen dat ze de kennis niet in huis hebben maar wil je 200% zekerheid ga dan voor een expert in een merk. De vroegere met de geponste papieren waren wat papieren betreft althans meer proof dan de nieuwe kaartjes. Ik heb nooit ergens gelezen over een neppe 16610 met papieren waarvan de numbers matching waren. Anderen wel? ik hoor het graag.

2 likes

Het horloge.

3 likes

Even bij gassen naar binnen lopen en voor een paar tientjes ben je zeker van je zaak. Kan geen kwaad en dan ben je eeuwig gerust gesteld toch?

1 like