Aankoop chrono jaren 40/50/60 - info gezocht

Hallo,

Ik ben me aan het inlezen voor de aankoop van een vintage chronograaf uit de jaren 40/50/60 met een kast met diameter (excl kroon) van liefst 36-38 cm en van stainless steel. Voorkeur voor een bepaalde kleur wijzerplaat ben ik nog niet uit.

Ik denk aan de volgende uurwerken: Venus 188, Valjoux 72, Valjoux 72C, Valjoux 23, Landeron 148, of soortgelijk.

Nu kom ik onderstaande Wakmann chrono tegen met Venus 188 uurwerk uit de jaren 50/60. Ik vind dit type chrono qua uiterlijk erg mooi, maar twijfel over de wijzerplaat. Is deze niet teveel aangeslagen? Moet ik deze wel willen dus? Verder ben ik benieuwd of jullie de authenticiteit kunnen bepalen adhv deze foto’s. Ik ben (nog) geen kenner. :wink:

Wellicht kunnen jullie mij ook meer vertellen over welk type (jaren 40/50/60) chrono uurwerk het beste is qua degelijkheid en werking en wat de beste aankoop / investering eigenlijk is. Qua waardevastheid dus.

Hopelijk zijn hier liefhebbers die mij kunnen helpen met deze info! Zou super zijn.

(Tips voor meer mij nog onbekende mooie vintage chrono’s in deze stijl zijn trouwens welkom!!)



Lelijke plaat. Waardevastheid zal niet veel verschillen denk ik.

er zit nog al een verschil tussen die uurwerken, ook qua prijs :upside_down_face: Wellicht dat @Bertus1 je kan helpen aan een leuke chrono :wink:

1 like

Eerst inlezen, dan pas volgende stap… :wink:

Dus die plaat is teveel verweerd? Is er dan vuil ingekomen of zo?

meestal komt die “patina” door vocht, licht of de lumen. Vuil zou makkelijk van de wijzerplaat te blazen zijn met een blaasbalgje.

Ik had vroeger een Breitling Chronomat van rond 1945. Heb deze hier verkocht aan Duits forumlid.

Ik weet niet of dit een echt goede belegging is, maar wel knap horloge met jouw specs, was een Venus caliber.

Ik zou zeggen vocht. Mijn advies: geef meer uit en koop een nette plaat

Ik vind dit echt een hele gave wijzerplaat, het is net marmer. Patina is een kwestie van ‘love it or hate it’ moet ik erbij zeggen, dus qua waardevastheid…tja. Zolang het uurwerk OK is (m.a.w. het is geen vochtschade aan de wijzerplaat) zie ik geen probleem.

Maar ik geloof dat je om informatie vroeg. Here you go.

1 like