Aankoop dilemma

Hallo iedereen,

Mijn eerste topic, na introductie.

Ik zit met een dilemma. Nu een 2,5 jaar in de horloge hobby, vrijwel sinds het begin geïntrigeerd door de Omega Speedmaster, meer specifiek de FOIS (kleine pols). Echter, iedere keer als ik denk aan een aankoop, blijft de prijs wat wringen. Ik heb wat geld opzij gehouden (niet echt gespaard, eerder meevallertjes die ik niet aan andere zaken spendeer), maar daarmee is de kost zeker nog niet gecovered. Het zou me, na betaling van huur en andere kosten, de rest van mijn maandloon kosten, en dat blijft me precies wat dwars zitten. Zeker de totale kost, die mijn netto maandloon overstijgt. Ik heb een goed, normaal inkomen (office job). Anderzijds, mogelijks een aankoop voor het leven.

Bijkomende factor: de nieuwe Oris Aquis (39.5) vind ik heel verleidelijk. Ik merk van andere horloges ook dat ik een horloge op staal leuker vind. Natuurlijk: minder iconisch, geen Omega, etc.

Wat denken jullie? Typische angst voor zo’n grote aankoop? Of normaal dat je niet zo’n budget wilt besteden aan een luxe uitgave en een mooi alternatief om zonder probleem voor te gaan?

1 like

Ik zou het niet doen. Het blijft een luxe goed en als de prijs nu al niet goed voelt zul je er niet vol van kunnen genieten.

2 likes

Heb je hem wel eens in het echt gezien en om de pols gehad. Vaak weet je dan wel of je hem echt wilt voor dat bedrag. Ik heb zo twee keer van een horloge afgezien omdat ik geen wow gevoel had en het op dat moment toch niet het bedrag waard vond.

1 like

Volgens mij kan hier niemand een antwoord op geven. Ik zit simpel in elkaar. Het is een hobby. Als je je er niet 100% happy bij voelt moet je het nooit doen. Wat de reden ook is. Of dat nu is omdat je de kleur net niet 100% vindt of omdat je het toch te duur vindt.

Overigens zeer passende type fout. Ironisch (iconisch)… :slight_smile:

1 like

Als ik zenuwachtig van een uitgave zou worden, omdat het net op 't randje is van wat ik zou kunnen besteden zou ik die uitgave niet doen. Al helemaal niet voor een ‘onnodig’ luxe-artikel. Dan zou ik nog even doorsparen totdat het wél lekker voelt en wellicht nu iets anders kopen. Iets wat meer verantwoord voelt. Zo veel moois te krijgen, dus dat moet lukken.

Maar ik spreek voor mijzelf. :wink:

4 likes

Voor mij moet het gevoel helemaal goed zijn. Bij twijfel over zo’n groot bedrag zou ik het niet doen, passen werkt hiervoor het beste :slight_smile:

Daarnaast zou ik het sowieso alleen doen als je verder al je zaken op orde hebt (buffer etc.)

Ik zou nooit over zo’n dun lijntje gaan balanceren.
Stel dat je auto of je wasmachine ploft.
Of problemen met lekkage of je warmwatervoorziening ik noem maar wat.
Dan zit je mooi in de rats.
Nee, niet doen of nog even geduld hebben.

Precies dat dus er zijn legio voorbeelden van forumleden die er alleen onrust van kregen om een duur uurwerk om de pols te dragen om hem vervolgens te retourneren / verkopen.
Voor mij persoonlijk was het bij het passen van mijn eerste luxe horloge direct “liefde de eerste keer om de pols” en daar overdrijf ik niets aan. Dat was instant.

Dus nogmaals lekker naar de AD waar je je comfortabel bij bent, leg je verhaal eerlijk uit en 10 tegen 1 dat je mag passen. Weet je het niet meteen prima bedank en slaap er nog een nachtje over. En wellicht slaat de vonk wel direct over.
Either way heeft u wel antwoord op uw vraag / twijfel.
Succes en veel plezier !

Oohja en natuurlijk sluit ik me hier volledig bij aan.

U moet het geld wel ECHT kunnen missen.

3 likes

Allereerst zou ik altijd een financiële buffer inbouwen. Horloges zijn extra!

Daarnaast zie ik wel mogelijkheden om jouw droomhorloge alsnog bij elkaar te sparen. Ga niet op vakantie als je dat wel van plan was en zet dat geld hiervoor aan de kant, spaar elke maand een extra bedrag door minder uit te geven aan andere zaken, … Als je het geld dan door uitgaven die je anders elders aan uit zou geven bij elkaar hebt kun je voor jezelf de afweging maken of je al dat geld eraan uit wil geven.

Hier op het forum zullen de meesten het snappen (mist je de eerder genoemde reserves op orde hebt).

Heg duurt op die manier wellicht wat langer, maar als je nu settelt voor een tweede keuze dan zou je daar ook spijt van kunnen krijgen en doe je er nog langer over om jouw droomhorloge in de wacht te slepen.

Een gouden tip van mijn opa: “geld dat je niet hebt kun je niet uitgeven”. Zorg dus dat je die centen als extra aan de kant zet naast alle andere verplichtingen.

:+1:

In deze periode v massa ontslagen, instortende economie, bedrijven die (gaan) omvallen, zou ik nog even afwachten.

Verder wat Kaan zich afvroeg, heb je m al es IRL om je pols gehad? T kan zijn dat de klik er helemaal niet is. Of juist wel.
Betreft bracelet, er zwerven plaatjes rond met n metalen band er op. Dus denk dat er wel wat mogelijk is.

Overigens, andersom ook. Zo kan t zijn dat je IRL die Oris (al dan niet voor t geld) veel leuker vindt. Ik zou ze dus sowieso eerst in t echt bekijken.

1 like

Een aankoop moet goed voelen… en niet mee in gevaar komen. Dus op het moment dat je daaraan twijfelt zou ik het zelf niet doen. Die FOIS kan je volgend jaar ook nog kopen. Het is luxe… en het moet kunnen.

Misschien wel even verduidelijken: financieel is er wel een buffer, het is zeker niet zo dat ik me hiermee een mes op de keel zet. Er moet weliswaar ook gespaard worden, maar dat lukt aardig, dus daar zit het probleem niet. Het is eerder de omvang van het bedrag.

En ik heb hem ook al geprobeerd :slight_smile: :

4 likes

:smiley: thanks, aangepast

Het is altijd spannend, zo’n groot bedrag, als je er niet door in de problemen komt, waarom zou je het dan niet doen?

Zekerheid? Dat bestaat niet.
Je klinkt als iemand die nadenkt over je uitgaven.

Mijn schoonvader heeft het al 20 jaar over een El Primero die hij wil hebben. Ik sprak hem vorige week en vroeg het hem: ‘waarom is ie er nooit gekomen?’

Zijn antwoord:

‘Ach, ik wilde hem toen heel graag maar ik draag nu helemaal geen horloge meer’

Wat ik wil zeggen, je leeft nu. Het kan nu zonder dat je er iets voor op hoeft te geven. Koop dat ding als het kan, er is geen morgen, er is alleen vandaag.

3 likes

Ik hoor mijn ex-vriendin praten! :joy:

3 likes

Tja en toch heeft 65% van de Nederlanders niet de middelen om dit soort problemen direct aan te kunnen pakken.

Hahaha :grin:

Maar 4,5K nieuw :hushed:

Schrijft zo’n fios niet stevig af? :thinking:

Precies, daarom vind ik een goed gevulde ouwe sok onder het bed een heel
fijn gevoel :+1:

1 like

Bedoeling zou inderdaad niet zijn om bij een AD te kopen, maar tweedehands te gaan. Daar zijn ze wel te vinden rond de €3.200.

1 like

Let dan goed op de onderhoudsgeschiedenis.