Aankoop dilemma

Ja dat zeker. Punt is dat ze wel wat prijziger worden (nu ook discontinued…). Ik heb ongeveer een derde van het bedrag op kant, ik heb ernaast niet echt bewust gespaard.

1 like

De fois discontinued?

Ja, dat las ik ook ergens op het web. (omegaforums)
Lijkt me sterk trouwens.

Na 3 decennia horlogehobby heb ik voor mezelf wel het 1 en ander geleerd en 1 daarvan is (uitzonderingen bevestigen uiteraard de regel!) ik koop nooit nieuw!

Ik koop een met liefde gedragen en zuinig behandelde klok van een medeliefhebber, de zoektocht naar een gewilde klok toe is op zich al leuk en je leerd je geduld te trainen, ongeduld kost je namelijk geld

Leuke bijkomstigheid is dat je leuke mensen ontmoet en dat je zo een ‘netwerk’ opbouwd, ook handig als je onderdelen en/of service aan je klok nodig hebt

Op deze manier geniet je mogelijk nog meer van je nieuwe aanwinst en het bedrag wat je ervoor betaald zit doorgaans niet veraf van de eventuele verkoopprijs, als je weer eens wat anders zou willen en je besluit je huidige klok te verkopen en het is toch prettig als je daarvoor niet eerst een grote afschrijving voor je rekening hoeft te nemen niet waar :wink:

1 like

If in doubt, flat out …

Dus gewoon doen !

En indien je een jong gebruikt exemplaar koopt kan je 'm eventueel weer van de hand doen met minimaal verlies.

Heb je de Oris ook geprobeerd? Voor hetzelfde geld (figuurlijk ;)) vind je die leuker.

Ik had het onlangs nog over gehad. De SMP300 was ten tijde v mn aanschaf goedkoper dan de Submariner, maar ik vond de Omega zoveel meer (HEV), mooier (horned lugs, meerlaagse band die mooi met de pols mee valt) en beter (geen koekblikken sluiting, solid end links) horloge.

Ja ik denk dat dat misschien de volgende stap is, momenteel niet zo evident natuurlijk. Wel twee totaal verschillende horloges.

1 like

Uiteindelijk is t gevoel dat je erbij moet hebben, maar dat kun je pas t beste bepalen als je ze allebei (liefst tegelijkertijd) om hebt gehad.

Wellicht dat mijn topic je kan helpen of juist helemaal niet. :blush:

Hij staat iig nog wel gewoon op de Omega website,…

Ok, mijn fout dan, thanks. Op een aantal plekken gelezen dat dat het geval was. Alleszins niet makkelijk om te pakken te krijgen :slightly_smiling_face:

1 like

Kan nog steeds zo zijn natuurlijk, maar meestal halen ze hem dan wel van de website af. :+1:

Hier zit het venijn en in jouw geval zou ik dan proberen om hem voor de laagste prijs te kopen en zo de drempel te minimaliseren…

Je kunt evt. de FOIS bij ten2two overwegen; bij elkaar 1 dag gedragen en de eerste afschrijving heb ik al voor m’n rekening genomen. :wink:

1 like

Volgens mij heeft Crownguard een nieuwe FOIS te koop staan voor een aantrekkelijke prijs

Bedankt voor het scoutingswerk :grin:.
Maar ik kom nog even terug op mijn originele vraag: is die twijfel bij zo’n aankoop iets wat bij velen voorkomt en vinden jullie het bedrag - toch wat meer dan een maandloon - verdedigbaar? Ik besef dat ik een heel arbitraire vraag stel, maar elk perspectief is welkom!

Kopen dat ding, je stelt de aankoop nu alleen maar uit.

2 likes

Dat is alleen bij de eerste zo. Daarna heb je die twijfel bij 3x een maandloon en daarna maakt het niets meer uit.

Als je het kan missen en je gaat er niet op stuk, doen!

4 likes

Om. Op je initiële vraag te antwoorden: JA die twijfel is er, zeker bij de eerste dure aankoop!

Er is maar een manier om er achter te komen hoe het na aankoop zit met je gevoel. Namelijk door te kopen.

Tip: open een (horloge)spaarrekening. Vul deze maandelijks en/of met je meevallers.

Dat geld ben je straks vergeten als je naar je mooie aanwinst kijkt. Je zegt ik heb het opzij gelegd en gaat niet van je buffer af. Geen enkel probleem ik zeg vandaag nog naar de AD en jezelf trakteren!

2 likes

Dat went helaas vanzelf. Bij mij althans.

Mijn eerste ‘dure’ horloge was 400 Euro. Daarna 1 van 800. Toen 1600. Toen 3900. Telkens de vorige verkocht en intussen bijgespaard.

Het meeste wat ik ooit aan 1 horloge heb uitgegeven is 6000. Dat ding is nu zo’n 10.000 ‘waard’ (wat eigenlijk negatief is, ik wil deze niet verkopen maar hij is wel moeilijker verzekerbaar). Op een gegeven moment went het wel. Hoewel ik met zo’n horloge niet op vakantie ga of ga staan festivallen.

Heb ook wel eens horloges overgenomen van mensen die er niet aan konden wennen. Die hadden dan een gebruikt horloge op HF gekocht, vonden het toch niet helemaal prettig en verkochten hem voor dezelfde prijs weer door.