Aankoop Tissot PR 516 Chronograph Lemania

Hoi allen!

Ik ben al een tijdje naar een vintage Chrono van Tissot aan het zoeken. Ik hou de kanalen altijd in de gaten en zag deze voorbij komen. De communicatie voelt goed maar graag wil ik jullie ogen ook gebruiken. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik door goede raad alhier afzie van een potentiële miskoop.

Deze Tissot heeft een Lemania 872 Kaliber uurwerk en werkt volgens de ( duitse) verkoper zeer goed. Kleine beschadiging op de bezel maar niet onherstelbaar. Kijk even mee naar de foto’s en misschien zien jullie dingen die ik niet zie…
Enorm bedankt alvast

5 likes

Vind dit niet bepaald klein, weet niet wat het moet kosten maar er zijn vast mooieren op de markt.

Misschien bij de verkoper even navragen hoe hij die bezel zou wil of kunnen herstellen. Die dingen liggen namelijk niet voor het oprapen. Ik zou dit exemplaar aan me voorbij laten gaan, tenzij erg goedkoop.

1 like

Daarbij is m.i. de 3 register versie mooier…

Ik kan niet echt goed bepalen wat goedkoop is. Alles onder de 500 voor een goed werkende Lemania chrono lijkt me niet teveel of ben ik dan erg kortzichtig? De bezel kan ik zeker herstellen, de cijfers zijn er niet af nl. Het is een soort van plexi ring…

Als je zelf de bezel kunt herstellen dan zou ik het voor 500 Euro zeker doen. In het verleden zulke horloges laten liggen vanwege de bezel.

Ik denk dat de 120 wel weg is, maar goed, op Chrono24 doen ze tussen de 1400 en 1800 euro. Chrono24 is aan de dure kant. 500 Lijkt mij een hele goede prijs, zeker als jij het horloge graag wilt hebben.

Uiteindelijk bepaal jij voor jezelf de waarde.

Over de bezel is al genoeg gezegd.

De kast is naar mijn idee niet al te best meer, lijkt gepolijst.
Kan ook aan de foto/lichtinval liggen, wellicht kun je meer foto’s of een filmpje vragen van de verkoper.

Hier een foto van de originele ‘borsteling’, (kon even zo snel geen 2 register versie vinden, maar de kasten zijn hetzelfde).

1 like

Volgens mij zit er ook de verkeerde bezel op; deze hoort de rode bezel te hebben, net als het exemplaar dat @JimSoul hierboven laat zien. De zwarte bezel is van de versie met de ronde subdials. :thinking:

Precies dit, kast ziet er ook niet uit en genoemde chrono 24 prijzen zijn ronduit belachelijk. Verder zoeken lijkt me…

1 like

Bedankt voor jullie input!
De zwarte bezel is wel geleverd op deze modellen. Kast is niet slecht, wel gebruikt.
Ik ga wat extra info vragen en dan ga ik beslissen. Zolang het uurwerk in goede staat is blijft deze voor mij interessant… Maar het is nu wel duidelijker geworden. Twijfel…twijfel…

Heb je een bron? Daar ben ik dan wel in geïnteresseerd, ik heb het idee dat het niet origineel is maar wellicht kun jij aantonen dat het wel origineel is.

1 like

Hier nog een leuk stukje mbt de PR516.

Heb jij een bron voor het tegengestelde? :sunglasses:

Maar bij het zoeken op het web heb ik er een stuk of 6 gevonden met de zwarte bezel. Lijkt me sterk dat dat allemaal mods zijn. Allen uit verschillende landen en in verschillende condities. Waaronder een NOS. Aangezien ik verder nog niet echt op basis van archief iets kan vinden neem ik aan dat ze dus wel zo uit de werkplaats van Tissot zijn gekomen…

Nee, die heb ik ook niet; daarom was ik geïnteresseerd of jij wel een bron had. :sunglasses:
Mijn conclusie is dus ook alleen maar gebaseerd op observatie.

Ik heb veel van die dingen bekeken en ik heb het idee dat de zwarte bezels vooral voorkomen op exemplaren waarmee is gerommeld. De bezels zijn nogal kwetsbaar en zullen zolang ze nog leverbaar waren best regelmatig vervangen zijn. En aangezien de versie met ronde subdials nieuwer is zijn de zwarte bezels waarschijnlijk langer leverbaar geweest.

Ik zou zelf niet een kopen met zwarte bezel omdat die volgens mij alleen op de versie met ronde subdials hoort. (En ook omdat ik de rode bezel mooier bij de dial vind passen :grin:).

Maar Ik kan het inderdaad niet uitsluiten dat ze ze zo geleverd zijn; ook met gesigneerde en ongesigneerde kronen werd volgens mij af fabriek gerommeld. :sunglasses:

Naast de staat van de kast/bezel, let echt op de onderhoudsgeschiedenis van het uurwerk. Chrono’s zijn relatief kostbaar om te servicen, denk aan 250-300 euro. Iets wat bij een horloge ter waarde van 500 euro toch mee weegt…

Dit is de reden dat ik chrono’s in het lagere prijssegment vermijdt.

Inderdaad, ik weet het ook niet zeker. Blijft bij Tissot altijd de vraag… ik heb een Seastar Quartz merk prachtige band en af fabriek zit er geen logo op de kroon of op de clasp zelf… vreemd…

Ik ga inderdaad op basis van jullie conclusies alleen tot aankoop over als ik zeker weet dat het uurwerk recent is geserviced

1 like

Leuk dat we er een enthousiaste Tissot liefhebber bij hebben, maar je presenteert je eigen aannames als feiten in dit draadje, @Brodie.

Enkele jaren terug heb ik me stevig ingelezen aangaande vintage Tissot en dus ook over deze modellen; het kwam er in het kort op neer dat deze bezels zeer snel bros bleken te worden en daarom vaak vervangen zijn. Omdat er alleen nog nos voorraad zwart/witte bezels was, zijn die gebruikt. (ook wel eens iets gelezen over after market bezels uit Italie, overigens) Wanneer ik meer tijd heb, zal ik proberen de bron terug te vinden, maar vrij zeker dat dit via een buitenlands forum was.

Overigens; in het geval het je nog niet duidelijk was; Ebay, MP , maar ook Chrono24 staat vol met vintage troep waarvan gezegd wordt dat het echt/origineel is. Enige 100% bewijs om er achter te komen of een uitvoering van een vintage horloge legitiem is, betreft officiële Tissot catalogi en Tissot advertenties. Ik heb deze nog nooit gezien met rode subdials/zwarte bezel, maar laat me graag verrassen… :wink:

1 like

Bedankt. Zeer goed punt… wist niet dat dat zo kostbaar was bij chrono’s

Helemaal waar. Ik weet het niet zeker. Was te snel met mijn conclusie.

1 like