Aankoop Tissot PR 516 Chronograph Lemania

@Brodie, Doe vooral je voordeel met de info van mede forumleden, maar laat je niet uit het veld slaan. De meeste van ons waren of nog niet geboren of nog piep jong in de jaren 40/50/60/70, wij baseren ons dus ook voornamelijk op online info en beperkt naslagwerk.

Neemt niet weg dat hoe langer je ‘ermee’ bezig bent, hoe meer je erin verdiept en veel voorbeelden voorbij hebt zien komen je er een gevoel/kennis bij ontwikkeld.

Tissot heeft prachtige horloges gemaakt, het houd mij ook bezig :sunglasses:

2 likes

Als je die link hebt… heel graag. Het is letterlijk zoeken naar een naald in een hooiberg

Inderdaad zoeken naar een naald in een hooiberg; kan dit echt niet 1-2-3 zo terug vinden (ik las mee op WUS, engelse, duitse en franse fora over bepaalde vintage horloges…)
Wat ik wel snel kon vinden is deze webpagina van een gereputeerde bron waar een mooi tabelletje met vintage Tissot (yachting) chrono’s vermeld staat. (Ook met medewerking van een bekende Duitse Tissot verzamelaar en bekende Engelse vintage horlogemaker).
Check de bezel/dial spec’s maar eens :wink:
https://www.heuerchrono.com/other-brands-vintage/tissot-yachting/

2 likes

Wat een fijne website… daar is veel te vinden.
Nu weten we dus nog steeds niet of die bezel rood of zwart was…

Dat gaat denk ik ook lastig worden zolang er geen catalogus opduikt waarin een of beide varianten afgebeeld staan. :sunglasses:

Ook deze site is gebaseerd op observaties en staan dus volgens mij onjuistheden. Het pr516 exemplaar met de rode wijzers is verklungeld en heeft volgens mij het verkeerde uurwerk, en ook in de lijst met kaliber staan volgens mij fouten, een 872 is een 1872 en geen 1277.

Hier mijn documentje met mijn ideeën over hoe het in elkaar zit:
https://drive.google.com/file/d/0B-BuT5xHIR-rWW12dDRsX3JaS0k/view

Ik zie nu ook dat de uurmarkering op de dial zelf weer anders is. Dus i.p.v. op de dial zit het hier op de binnenste chronoring… ik zag ook dials op EBay voor dit model. De één met, de ander zonder…

Ja inderdaad. De 872 is de versie zonder urenmarker… dat klopt wel met de versie die ik wil aanschaffen

Tissot chrono met mooi Lemania uurwerk mag best €500 kosten. Als hij netjes loopt ( vragen naar afwijking) is het zeker geen slechte deal naar mijn mening.

? Ik interpreteer de bezel-dial combinaties (voor stalen kast) toch echt als rood bij rood en zwart bij (zwart-)wit?
Maar ook hier zeker geen absolute zekerheid; brochures en advertenties van deze modellen zijn jammer genoeg moeilijk te vinden…

Halverwege de productieperiode van de pr516 is Tissot overgegaan van de 1200 serie uurwerken naar de 1800 serie uurwerken. De versie met markers op de chapterring is de oude met 1200 serie uurwerk, die met de markers op de wijzerplaat is de nieuwe serie met 1800 serie uurwerk. :sunglasses:

2 likes

Oh ok, dan heb ik er anders naar gekeken… Verderop als je scrollt zie je de foto van de 872… één met rode en één met zwarte bezel…ik neem aan dat zij het ook niet zeker weten🤔

Thanks!

Je Tissot Lemania Chrono essay is volgens mij nu nog uitgebreider dan 1-2 jaar terug? Mooi stuk, ga ik binnenkort weer eens op het gemak doornemen! :+1:

1 like

Die foto komt inderdaad niet overeen met de tabel… slordig of ? :roll_eyes:

Klopt, ik brei er af en toe weer een stukje bij aan of ik pas dingen aan als ik van inzicht ben veranderd. :sunglasses:

2 likes

Prachtig document zeg. Wat een werk. Ik ga het eens rustig doornemen

1 like

De kogel is door de kerk. Ik heb hem gekocht.
Kreeg keurig netjes antwoord op al mijn vragen en koper stuurde detailfoto’s van alles… horloge loopt volgens hem Duits op tijd, en heeft alleen een vernieuwde kroon. Service is ongeveer 2 jaar geleden, maar geen bewijs van.

Aankoopprijs inclusief verzending was te mooi om niet te doen. Ver onder mijn beoogde bedrag…

Ik ben benieuwd.

4 likes

Ik volg dit topic al een tijdje. Zeer mooi horloge, ben zeer benieuwd :blush:

1 like

Voornaamste is dat jij er een goed gevoel bij hebt :+1:
Ben wel benieuwd hoe je de ‘schade’ aan de bezel gaat fixen, zou je dat tzt willen delen met ons?

Hoeveelste Tissot is dit in je collectie?

Ik vind het belangrijk dat het uurwerk goed is en de rest ga ik proberen met veel zorg weer mooi te maken. Niet teveel zorg. Is wel een vintage natuurlijk :wink:
Die bezel… ik heb er wat ideeën voor maar met name die 120 index wordt lastig. We gaan het zien.
Dit is nu de 6de… Ik heb er nog één uit duitsland (ook een PR 516) maar die laat erg lang op zich wachten… Hopen dat dat goed gaat komen…

1 like