Aankoopadvies - Dunne dresswatch tot € 750,-

Na een half jaartje meelezen en sinds een tijdje meepraten is het tijd voor mijn eerste topic. De afgelopen maand heb ik al (in een opwelling) een leuke vintage Poljot gekocht.

Mijn volgende aankoop lijkt wat moeilijker tot stand te komen. Ik kan gewoon niet vinden wat ik zoek! Waar ben ik dan naar op zoek:

Een dunne (10mm max) dresswatch
Automaat
Klein formaat (38mm max)
Een klassieke, rustige dial
Max € 750,- maar liever minder
Nieuw of tweedehands

Een horloge dat me erg aanspreekt qua looks is de Hamilton Jazzmaster Thinline auto. Die is echter te groot en ik ben ook niet verliefd op het merk Hamilton. Ik ben bang dat ik hier later spijt van krijg.

Wat ook in de smaak valt is de Tudor 1926 zoals @Sebastiaan die heeft maar die is buiten budget:

Wie kan mij op weg helpen naar mijn NA?

6 likes

Ik raad een Mido Baroncelli III heritage aan, volgens mij is hij 39MM, maar hij is erg dun (7mm ofzo uit mijn hoofd), je kan hem als het goed is binnen je budget krijgen en hij heeft echt een hele mooie dial incl geblauwde wijzer en mooi gedecoreerde movement.

De afwerking van de wijzer, hands en het uurwerk zijn in de prijsklasse echt heel goed vind ik.

(movement is van een 33mm model, maar als referentie)

8 likes

Longines Conquest Heritage al overwogen? Weliswaar 10,5mm dik maar draagt veel platter ivm gebold saffier en 35mm diameter:

Die is in nette staat zeker in het budget te vinden!

5 likes

Zowel die Mido als Longines zijn goede kandidaten. Thanks @MrtnL en @Smoothsecondscom! Ik zou eens moeten kijken of die voor een mooie prijs te vinden zijn.

Met Mido ben ik helemaal onbekend. Daar ga ik me eerst eens in inlezen. Van Longines ken ik vooral de vintage modellen, maar er zijn dus ook moderne modellen die binnen mijn smaak passen.

1 like

Mido is inderdaad wat minder bekend, maar gewoon van de swatch group met eta uurwerken. Volgens mij is het wat bekender in Duitsland en China.

Junghans max bill

2 likes

Elegant horloge, maar een iets te iele kast voor mij.

10mm dik en automaat…
Waarom niet dikker?

Ik vind het fijn als een trui of hemd makkelijk over het horloge valt. Ik merk dat dit bij mijn Poljot (dunne handwinder) prima gaat. Maar bij mijn Seiko 5 (cheap banger) al een stuk minder.

Voor een horloge van €750,- wil ik dan wel weer een automaat, daarom deze lastige combi. Maar ik laat me graag overtuigen van alternatieven die ook zouden werken.

Mido is in Nederland bijna niet te krijgen. In Duitsland veel meer. In elke gemiddelde grote stad zitten 1 of meerdere ad’s. Dacht ook te krijgen bij of Galaria Kaufhof of Karstadt. Aka Vroom en Dreesman van Duitsland.

Van alle suggesties zou mijn voorkeur naar de Hammi intramatic gaan :blush:

2 likes

Misschien dan de Bauhaus stijl.
Of een quartz.

Wat dacht je van de Seiko Presage?

1 like

Ik leef in de veronderstelling dat die Presages allemaal heel groot zijn? Die zijn er niet in kleiner dan 40mm toch?

Volgens mij (tenminte uit persoonlijke ervaring, ik heb ooit een sarb065 gehad) zijn ze ook vrij dik toch?

40,5mm
12mm

Thanks voor het meedenken, maar ik zie niet helemaal hoe dit in lijn is met wat ik zoek. Het is een skeleton, hij lijkt te dik (geen specs) en ook nog te groot.

Verder vind ik hem heel lelijk, maar dat kon jij niet weten :slight_smile:

Tissot heeft daarin een mooie lijn in diverse uitvoeringen. Een Automaat onder de 10 mm maken is niet makkelijk … laat staan onder de 1K. Gebruikt denk ik wel te vinden ?

edit , die is dikker maar hier nog wat inspiratie

:white_check_mark:

:white_check_mark:

:white_check_mark:

:white_check_mark:

Fixed that for you. :wink:

Mag vintage ook?

Ikke! https://www.chrono24.nl/omega/vintage-seamaster-automatic--id18116803.htm

4 likes

Met een beetje geluk komt een Nomos wellicht ook in je prijsrange. Lijkt mij aardig te voldoen aan je wensen, los van automaat dan.

1 like

Vintage is een optie. Maar een vintage Omega van een particuliere verkoper uit Litouwen vind ik dan echt een te grote gok :slight_smile:

Ben wel ook naar vintage aan het kijken omdat mijn wensen gewoon aansluiten bij wat er in de jaren 50/60/70 werd gemaakt. Maar een moderne watch met vintagekenmerken heeft nu nog mijn voorkeur ivm garantie, draagbaarheid, etc.