Aankoopadvies eerste horloge (Omega/IWC)

Ik ben van plan mijn eerste ‘echte’ horloge te kopen, waarbij ik met name zit te kijken naar onderstaande twee IWC en Omega horloges.

Mijn vraag is of er veel verschil zit in de kwaliteit hiertussen. Ik ben 24 dus het horloge moet nog lang meegaan en ik vind het belangrijk dat het ook nauwkeurig is. Omega hoor ik veel goede verhalen over maar helaas weinig te vinden over IWC.

Andere suggesties van Omega zijn ook welkom zolang het een automatic is, budget is ongeveer 15.000.

De horloges waar ik nu tussen twijfel:

9 likes

Voor 15k is beide geen optie?

2 likes

Helaas, kosten allebei rond de 10k

1 like

Beide mooie klokken, maar voor mij de IWC! Prachtige IWC.

5 likes

Volgens mij niet echt verschil in kwaliteit. Zijn beide gerenommeerde merken die hun sporen ruimschoots verdiend hebben. Ik zou gewoon die kopen die je het mooiste vindt en snap je dilemma, omdat ze beiden fraai zijn.

Overigens is 15k best een ruim budget voor een eerste horloge en een 24 jarige. Gefeliciteerd!

7 likes

Ik ben een IWC liefhebber maar voor deze keuze zou ik, met name omdat je 24 bent, voor de Omega gaan. Die is wat sportiever.

2 likes

De Omega is een ander horloge qua dragen dan de IWC.
De IWC is meer een ‘net horloge’ (dresser) en de Omega ‘sportief’ (meer casual). Het is niet zo zwart wit, maar ik zou rekening houden met je levensstijl om het zo te zeggen :grinning:

1 like

De iwc! Wat een plaatje is dat! :heart_eyes:

Advies: koop IWC jong gebruikt, gaat je 25% besparen!

2 likes

Heerlijk budget voor een eerste horloge. Je kan ook kijken naar JLC horloges.
Hier enkele suggesties, allemaal onder de 12K als ik het goed heb. Qua accuraat zijn: Allemaal gewoon super accuraat zoals we van deze merken mogen verwachten.

download (7)
Overigens komt de JLC ook met een blauwe en zwarte plaat, afhankelijk van voorkeur.

2 likes

Ik heb zelf de IWC Portugieser 7 Days met lichte dial en blauwe numerals. Super mooi en fijn horloge met een hele mooie Pelaton movement en 7 dagen power reserve, wat best uniek is. Het is het meest leesbare horloge dat ik ooit heb gehad (als in, ik zie vaak al hoe laat het is zonder m’n pols te draaien). Hij is wel 42mm en redelijk dik (wat logisch is met zo’n power reserve), dus je moet dat wel aankunnen. De dial heeft veel diepte en kleine details, echt mooi. En de movement…. die heb je vast al gezien :hear_no_evil:

Het enige dat ik je kan adviseren is om zowel de IWC als de Omega niet nieuw hij een boutique te kopen, tenzij je veel korting kan krijgen. Die IWC kan je soms nieuw bij een grey dealer al onder de 10k vinden. En jong gebruikt al voor rond de 8k. Voor beide horloges geldt, dat mocht je die ooit willen verkopen, dat als je de retail prijs betaald en als je hem verkoopt je er misschien nog maar iets meer dan de helft er voor terug krijgt.

Ik zou daarom voor je eerste horloge sowieso zeggen, koop hem tweedehands ergens :slight_smile: Helemaal omdat je smaak de komende jaren alle kanten op zal gaan.

3 likes

De IWC op de foto is een oud model met een ouder caliber. Is een vrij gevoelig uurwerk als het om slijtage gaat. Service is ook best prijzig. Ik weet niet of de huidige versie beter is, maar die heeft wat meet slijtvaste onderdelen en een aangepast pellaton mechanisme.

2 likes

Ik heb de omega zelf, prachtig horloge! Zou zeker mijn voorkeur hebben.

Zowel IWC als Omega zijn gewoon prima merken met uitstekende kwaliteit. Persoonlijk zou ik voor die Omega gaan omdat ik dat echt een schitterend horloge vind! Maar goed, dat is mijn persoonlijke smaak…

JLC is ook een prachtig merk maar ik vind het zelf iets minder passen bij een jonge vent van 24… zou lekker voor een wat sportiever horloge gaan.

Ik vind het heel verschillende horloges. De IWC is wat meer dress, terwijl de Omega veel sportiever is. Gezien je leeftijd zou ik voor de Omega gaan. Kwalitatief zullen ze elkaar weinig ontlopen. Maar met ieder merk kun je pech hebben, ik spreek uit ervaring. Maar als je gewoon bij een AD koopt zullen onregelmatigheden keurig worden opgelost.
Misschien is de JLC Polaris Mariner Date qua sportiviteit ook nog een optie. Die zou ik verkiezen boven de genoemde IWC of Omega.

1 like

Voor dat geld koop je ze allebei met de kop eraf. Ze zijn erg verschillend dus dan heb je een mooie set! Op je 24e gaan ze toch ook gezellig mee naar de kroeg, dus ik zou liever een paar betaalbare hebben dan 1 van 15k. Ik heb zelf ook mooie horloges, maar draag er nu al een week eentje die ik ooit voor 1300 op Marktplaats heb gekocht, een Speedmaster.

2 likes

Dat doen ze toch allemaal?

3 likes

Mijn eerste gedachte is om niet over één nacht ijs te gaan voordat je € 15.000 uitgeeft. Dat is heel veel geld!

Er is zoveel te koop en IWC en Omega zijn natuurlijk fantastische merken. Ik vind beide horloges te verschillend om een keuze uit te kunnen maken maar ik zou zeker nog even heel goed rondkijken. Eerst lekker veel informatie opslurpen hier of ander (merk) forum. Er gaat een wereld voor je open.

Er zijn immers meer merken die je misschien aanspreken. Denk o.a. aan Breitling, Zenith JLC, Grand Seiko of Rolex

Moet er toch tussen de twee l bovengenoemde horloges gekozen moeten houden , dan zou ik gezien je leeftijd en ‘draagbaarheid’ voor de Omega gaan.

Succes verder met je keuze en bij vragen, deze gewoon hier stellen

1 like

Ik zou inderdaad even een paar keer wat ADs bezoeken. Binnenlopen, uitleggen wat je wil en lekker tegen je aan laten lullen terwijl je een bakkie koffie leut. Zeker voor zoveel geld mag je er wel wat langer over doen :).
Ik zou zelf in de categorie 15k nooit voor stalen IWC of Omega gaan. Alhoewel het beide mooie horloges zijn zou ik zie op het oog niet meer dan 5/6k schatten.
Die 7 days portugieser heb ik wel eens omgehad en vond ik echt een koffieschotel op de pols.
Ik heb zelf onlangs een sportieve JLC gekocht en dat is echt wel weer wat anders.
Mocht je toch voor Omega of IWC willen zou ik ook zoeken naar een jong gebruikte. Voor het wisselgeld kun je dan een leuke Tudor voor in de kroeg halen :smiley:

Plaatje voor de sfeer:

2 likes

Ik sluit mij aan bij andere bezorgde HF-leden

Geef geen €15.000,- uit aan je eerste horloge als je 24 bent en je het horloge “voor later” wil bewaren

Het is vrijwel zeker dat je smaak zich nog verder zal ontwikkelen en ik raad je aan om eerst voor een kwart van je budget te gaan shoppen

In die prijsrange is veel moois te krijgen en zo geef je jezelf de gelegenheid om kwaliteit te leren kennen en herkennen voor een latere upgrade

8 likes

Ga vooral passen en kijk of je een klik krijgt. Mij is het ook overkomen dat ik met iets totaal anders thuis kom dan gepland.