Aankoopadvies: Jaeger-LeCoultre Reverso voor een grote pols

Zoals sommigen onder jullie wel weten, heb ik een voorliefde voor horloges met een verhaal. Ik noem het “iconen”; historisch significante stukken die meteen herkenbaar zijn bij de eerste oogopslag. Een Speedmaster, een Submariner, een Ploprof, een Monaco, een Royal Oak, dat soort pareltjes.

De Reverso reken ik daar zonder twijfel bij. Het 1930s art deco design is een meesterwerk, en JLC als merk vind ik eigenlijk op zich al legendarisch. Het is echt een merk dat uitsluitend gedragen wordt door liefhebbers, niet door poseurs. Iets dat je van een Rolex & AP tegenwoordig (helaas) niet meer kan zeggen.

Het probleem is alleen dat dat een soort horloge is dat eigenlijk totaal niet bij me past. Ik ben een grote en brede kerel en mijn linkerpols meet 20,5cm in omtrek. Ik heb al eens een klassieke Reverso gepast en dat voelde wel echt klein aan.

Nu zat ik deze week wat te lezen en blijkbaar zijn er wel een heleboel formaten. De klassieke “Grande Taille” heeft, naar ik begrijp, een afmeting van 42x26mm. Die heb ik dus denk ik ooit gepast.

Echter, de nieuwe “Large” meet nu 45.6 X 27.4mm. Da’s dus al een stukje hoger en een tikkeltje breder ook.

Dan heb je nog de Squadra, die enkel tussen 2006 en 2015 werd geproduceerd en dus ondertussen discontinued is. Die verliest de “golden ratio” die de klassieke Reverso aanbiedt, maar is evenzeer uniek aangezien hij vierkant is en correspondeert met het initieel patent dat JLC aanvroeg voor de Reverso; dit was voor een vierkant horloge.

Het voordeel van de Squadra is dat die een heel stuk groter en dikker is dan een klassieke Reverso, nl. 50.5 x 34.9 x 14.1 mm. De gelimiteerde “World Chronograph” is zelfs nog groter met 52.9 x 36.5 x 16.7 mm, deze laatste heeft een worldtime op de achterkant terwijl de klassieke Chronograph GMT een display caseback heeft.

De world chrono (limited tot 1500 stuks):

De klassieke chrono GMT:

Hij ziet er ook een stuk sportiever en stoerder uit dan een klassieke Reverso (die ik allicht niet veel zou dragen omdat hij nogal “dressy” is), terwijl het nog altijd (zeker op leder) een klassiek en klassevol ogend horloge is. De display caseback is trouwens een pareltje:

Dus ik zit nu zowat in dubio; een gewone Reverso is volgens mij niks voor mij aangezien ik normaal grote horloges draag, maar is wel “het origineel”. Een Squadra is dan weer “net niet”, maar is wel meer mijn ding qua formaat en bovendien ook weldegelijk een echte Reverso, alleen meer zoals het origineel patent en niet met de klassieke “golden ratio”.

Misschien moet ik het ganse idee gewoon laten varen en een Panerai kopen, da’s nog zo’n icoon (hoewel minder populair & minder “cachetvol” dan een JLC) dat in mijn huidige verzameling “iconen” ontbreekt. Ik weet het gewoon niet… Hoor graag jullie meningen/ervaringen, misschien helpt me dat wat verder :joy:

5 likes

Denk dat ze beide net niet zijn voor jou. Zou gewoon kiezen voor een gave Panerai. :sunglasses:

4 likes

Ik denk dat je in je voorliefde voor

echt te veel afwijkt als je voor de vierkante Reverso zou kiezen, en dat je daardoor wellicht spijt zou krijgen.
Ik zou de “Large” passen (of anders ook de Grande Taille voor de zekerheid) en mocht dat hem toch niet zijn dan (zeg ik dit echt?) voor de PAM gaan…

2 likes

Het probleem met Panerai is dat het merk m’n hart niet sneller doet slaan. Ze hebben een rijke geschiedenis maar ik vind de prijzen (zelfs de aanzienlijk lagere 2dehands prijzen) niet corresponderen met wat je krijgt; de afwerking is aan de grove kant & er zit zelden een in-house movement in (bovendien wil je ook geen met een vroeg Panerai movement gezien die issues hadden).

Als je dan kijkt naar de afwerking van een JLC & het feit dat AL hun movements in-house zijn, dan verbleekt Panerai echt in het niets vind ik.

Maar idd, puur esthetisch en qua formaat is Panerai absoluut wel iets voor mij… moeilijk…

2 likes

Dat weet ik nog zo niet. De Squadra is nog altijd meteen herkenbaar als een Reverso, maar ontbreekt juist de verhoudingen. Momenteel zijn ze niet echt gewild maar hij zou op termijn wel eens geld waard kunnen worden omdat ze maar 9 jaar gemaakt zijn…

Ik vind het wel iets hebben…

2 likes

Mooi, zo te horen ben je eruit!

2 likes

Panerai 104… een van de mooiste Pams…

Reverso vind IK niks…

831657741c34d56a8b1980af0acc5b99

Mja misschien moet ik mij wel gewoon erbij neerleggen dat een Reverso niks voor mij is. Ik speel echt al jaren met het idee om er eens eentje te kopen…

Dat komt gewoon omdat JLC voor mij aanvoelt als een merk puur voor liefhebbers. Als je een Reverso in het wild spot dan ben je zeker dat je een gedeelde interesse hebt gevonden met de drager; spot je een Panerai dan is de kans groot dat de eigenaar helemaal niks van horloges afkent :smiley:

Misschien niet volledig eerlijk, maar da’s mijn gevoel. Heb ik met een Rolex tegenwoordig trouwens ook; het is haast het obligate merk als je “een duur horloge” koopt.

1 like

De 104 is idd mooi, en ook leuk dat het een automaat is. Ik zie trouwens door de bomen het bos niet meer met al die Panerai modellen…

Ik maak wekelijks mee dat ik een Panerai zie die ik nog nooit eerder gezien had…

Ja inderdaad. En dan ook nog 50% kans dat het een nepper is.

1 like

Denk dat de kans zelfs nog hoger is idd, zowel bij Rolex als Panerai…

En bij een Panerai moet je verdorie al zeer goed zijn om het verschil te merken. Echt moeilijk zijn ze niet na te maken. Rolex al iets moeilijker, maar tegenwoordig slagen ze er ook al zeer aardig in…

Je schrijft het zelf, dus gewoon een keer eentje passen. Hoort bij de reis man, leuk toch!

3 likes

Ik heb de Reverso tribute small seconds even gehad. Ik vond hem prachtig maar te klein (17.2 cm redelijke platte polsen). Mijn sweet spot is 39-42mm. Ik bezit een 44mm Panerai en die Is wellicht ietsjes te groot. De 40mm Rolex sub en gmt zijn perfect en de 42mm Zep ook.

Ik heb de Reverso 8 days bij Jaap gepast en die maat was perfect. Wellicht die is passen om je te vergewissen van de maat.

Groet en succes.

2 likes

Zie de JLC als een icoon dat nu eenmaal niet bij je past. Ik heb zelf kleine polsen en dan valt een Panerai sneller af qua keuze. Met 20.5cm pols wist ik het wel. Meteen een mooie PAM erom!

1 like

Ik denk inderdaad dat een Panerai meer iets voor mij is… En bovendien moet ik dan niet teveel aan m’n reserves zitten (die Reverso vereist nog een flinke opleg)…

Panerai altijd goed! Indien je aardige polsen hebt dan de 372😍 Voor mij helaas niet haalbaar😅 Dus ik heb me tevreden gesteld met een pam000😇

2 likes

De klassieke Reverso komt nogal vrouwelijk over wanneer hij te klein is op je pols. De Squadra is dan een stijlvol alternatief met een duidelijke knipoog naar de horloge die je zo bijzonder vindt. En eigenlijk vind ik hem ook bijzonder fraai. Sommigen vinden het mogelijk een slap aftreksel van, maar ik zie het als een werkelijke hommage (dus niet zoals dit woord taalkundig foutief wordt gebruikt bij een min of meer kopie).

Leg hem om je pols en bepaal of hij je staat, uiteindelijk is dat immers je lakmoesproef. Ikzelf wist niet dat de Squadra bestond en ben er door jouw bijdrage aangenaam door verrast.

1 like

Mja, voelt alsnog aan als een lauw afkooksel zo’n beetje he… Dat was ook mijn redenering maar het is zo’n “net niet” gevoel… Dat heb je niet met een Panerai natuurlijk.

1 like

Een ‘net niet’ gevoel is meestal geen voorbode van een veel gedragen stuk… ik heb dat gevoel zelf niet wanneer ik hem zie, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Vaak als het om je pols ligt, slaat de balans gevoelsmatig de ene of de andere kant uit. Maar dan heb je er wel eentje nodig die je kunt proberen… Met een Panerai zit je vermoed ik ‘veilig’ wanneer je die mooi vindt. Dan word je èn blij van je aankoop èn je hebt nog steeds iets om naar uit te kijken of op zoek te gaan. Want de reis duurt altijd voort :joy:

1 like