Aankoopadvies: Jaeger-LeCoultre Reverso voor een grote pols

Ik zal quadra niet doen. Heeft niet meer de elegantie van de klassiek reverso.

Er zijn genoeg iconen te vinden om dat gaatje te vullen.:grin:

Succes

2 likes

En zo geschiedde! Tot een ruildeal gekomen met onze @David78 en nu hangt deze mooie jongen op de pols!

Ik laat er geen gras over groeien, ik weet het :joy:

19 likes

Nou zeg, ik wilde net de mooie duoface moon aanraden. Die is voor velen te groot maar voor jou wsl perfect. Kijk nou toch.

9 likes

Niet zo van de hoekige horloges, maar deze is best gaaf…al heb ik kleine polsen, haha

Klein ding, zo op jouw pols :joy:
Gefeliciteerd met je fraaie aanwinst!

Haha Gefeliciteerd! Ik ben blij voor je, want ik heb die Reverso nooit begrepen en dat gaat ook niet gebeuren!

Ik zou, als je een grote brede kerel bent, juíst voor dat klassieke en subtiele design gaan. Dat maakt het understated en sympathiek. Als je als zo’n beul ook nog met zo’n klomp staal om de pols loopt, kan dat karikaturaal en aandoenlijk overkomen. Alsof je te hard probeert. Zo’n klassieke reverso als kwinkslag zal iedereen (met meer dan 3 hersencellen) dan ook waarderen, zéker op een beul van een kerel!

5 likes

Eensch. Het statement wat zou worden gemaakt met bijvoorbeeld de prachtige Duoface die @ChetBaker aandroeg zou en krachtig en echt weer eens wat anders zijn. En hoewel de Panerai ook niet misselijk is is het ‘just another Panerai’ en mist het volledig de klasse van de JLC.

Oh ja, het bovenstaande natuurlijk imho :wink:

2 likes

Oneens, Panerai heeft een klasse van zichzelf en is ook een (miskent?) icoon. De negativiteit rond Panerai is opvallend en jammer. Het zijn opvallende horloges voor mensen die durven. En je hoeft geen reusachtige polsen te hebben voor een Panerai. Ik heb 17,5 cm polsen en een 44mm Panerai staat prima! (Vind ik zelf!:rofl:)

2 likes

Klopt volledig. Ik ga het nu even overmatig karikaturiseren maar waar de Reverso een icoon was omdat het een innovatie was voor Britse polospelers in Indië, was de Panerai Radiomir en Luminor een innovatie die speciaal voor de Italiaanse marine (Regia Marina tot 1946, daarna Marina Militare) ontwikkeld is in oorlogstijden.

Deze horloges werden gedragen door de “Frogmen” op levensgevaarlijke onderwater missies voor, tijdens en na de 2de wereldoorlog. En daar zijn de huidige Radiomir en Luminor nog rechtstreekse afgeleiden van die amper van design veranderd zijn.

Die horloges zijn helemaal niet “stoer by design”, maar waren “stoer by necessity”. Ze konden immers simpelweg geen kleine waterdichte horloges maken met radium/tritium lume die leesbaar moesten zijn onderwater.

Ik snap hoe het merk Panerai controverse kan oproepen, maar er zijn maar weinig merken die zo’n rijke geschiedenis met zulk een uitgebreid militair palmares hebben.

MAAR! Ik vind de allure bij het merk JLC volledig elders liggen; daar ligt niet de nadruk op de geschiedenis (want laten we eerlijk zijn, Panerai heeft een belangrijkere impact gehad daarop dan de Reverso), maar op het vakmeesterschap van het merk.

Misschien pas ik die duoface moon wel eens, hoewel ik vermoed dat dat een prijsklasse is die ik niet ga willen uitgeven aan een horloge dat ik maar sporadisch eens ga dragen. Ik heb 10 “grails” en er zijn er die ik beduidend meer draag dan andere. Ik heb sowieso enorm weinig affiniteit met “dress watches” en dat past ook niet bij mijn (gebrek aan) stijl. Maar in de bijna 37 jaar dat ik nu leef, moet ik wel zeggen dat ik mijn “stijl” me eigen gemaakt heb zonder enige schaamte :joy:

3 likes

Ik snap je denkwijze, maar ik denk dat je me een beetje verkeerd inschat. Ik vind het omgekeerde net waar: als je als een brede & grote reus zoals ik met zo’n Reverso rondloopt, dat komt pas karikaturaal over :joy: Willen, maar niet kunnen.

Kereltjes met polsjes van 14-15cm die met een Panerai rondlopen vind ik dan ook weer karikaturaal. Sommige mensen komen ermee weg, andere niet. Maar wat wel belangrijk is (zoals ik hierboven schreef) is dat de Panerai helemaal niet voor de esthetiek ontworpen is. Zo’n beetje hetzelfde verhaal als de Ploprof, maar dan al 40 jaar vroeger.

4 likes

Helemaal eens. Ik heb al best wel wat modellen en merken gedragen en een Panerai is een vaste waarde binnen mijn collectie. Ik vind het een heerlijk merk met toffe modellen.

2 likes

Top model. Ikzelf heb de pam000 welke toch wel vergelijkbaar is. Geniet ervan!

2 likes

Ben ik met je eens. Te kleine pols icm te groot horloge oogt ook wat sneu ja. En een fors horloge op dikke pols kan prima natuurlijk! Zolang je maar geen karikatuur van jezelf wordt. Dus niet én die spierballen, en dat strakke shirtje, en die hogan-snor, en die harley, etc :sweat_smile: dan ligt het er wel een beetje te dik bovenop

1 like

Waren het maar allemaal spieren… :sweat_smile:

3 likes

Staat je echt goed! Hoe is de afwerking etc? Beter dan je dacht?

Ik heb al 2 Panerais gehad he, dus ik weet het ondertussen wel. Kijk, ik vind Panerais uitstekend afgewerkt, maar zij doen zo niet aan facetten enzo he. Bijna alle hoeken zijn rond. Vandaar ook dat de goeie replica’s amper (of niet) van het origineel meer te onderscheiden zijn.

Bovendien zijn de movements (althans toch uit de periode waaruit deze komt, 2004) allemaal ETA/Unitas-gebaseerd. Dus ook daar is weinig “vakmanschap” bij gemoeid. Wat wel is, is dat het bomb-proof movements zijn die eigenlijk afgeleid zijn van zakhorloges, en dat is wel een leuk detail aangezien de originele Panerais ook geconverteerde zakhorloges waren.

Ondertussen is Panerai meer en meer bezig met complicaties zoals tourbillons en skeletons en sinds 2005 hebben ze ook in-house movements (wat trouwens een drama was in het begin, maar ze hebben zich herpakt).

Maar ik vind niet dat je een Panerai koopt voor de “haute horlogerie”. Net integendeel eigenlijk: een Panerai was een puur werkinstrument zonder enige franjes. En dat aspect wordt nu de laatste tijd wat meer verwaarloosd met de Due reeksen etc. Blijkbaar vraagt de markt daar naar, maar voor mij is Panerai een iconisch merk door de militaire geschiedenis, en daar is deze PAM005 een perfecte hommage aan.

5 likes

Aan jouw pols(je) te zien is het wel niet echt een eerlijk vergelijk :wink:

2 likes

En jij hebt veel te veel haar voor dat soort horloges :wink:

Idd, net alsof je een stukje van 5 cent de jungle ingooit :rofl:

1 like