Wegens mijn afstuderen begin dit jaar (eindelijk!) ben ik op zoek naar een nette Rolex Datejust 1601. Nu ben ik al geruime tijd aan het kijken en onderzoek aan het doen naar verschillende exemplaren maar ik word er niet wijzer van.
Hebben jullie tips voor mij waarop ik kan letten bij het (online) aankopen van de 1601?
De prijzen lopen op Chrono24 uiteen van 3200,- tot 6000+
Zelf heb ik verschillende exemplaren gezien bij bijvoorbeeld Trophies Watches of op Marktplaats, wat raden jullie aan?
Van harte gefeliciteerd met je afstuderen. Mijn tips zouden zijn:
Als je er zelf geen verstand van hebt, buy the seller. Koop of bij een gerenommeerde handelaar die bereid is je wat garantie te geven of bij een bekend gereviewed forumlid.
Ook al is het duurder, zoek er eentje met recente service (met factuur daarvan bij gerenommeerde hersteller). Dan weet je dat het goed zit.
Tenzij je hem snel weer flippert; hecht niet teveel waarde aan doos en papieren, heb je geen hol aan.
Beknibbel niet. Als je voor een lowbudget optie wil gaan, kies dan gewoon een ander merk.
Laatste tip; stel jezelf even voor in een apart topic. Dat wordt hier erg gewaardeerd.
Is er een reden dat je specifiek een 1601 wil hebben en bijvoorbeeld niet een 16014?
Je betaalt bij een gerenommeerde handelaar over het algemeen wel een premium. Je kan inderdaad ook een zoekvraag doen hier op het forum. Dat scheelt over het algemeen een hoop geld tov het kopen bij een handelaar.
de 1601 is toonaangevend op gebied van klassieke elegantie in mijn ogen. De16014 is ook mogelijk maar ligt mijn voorkeur niet. Ook hangt hier een ander prijskaartje aan.
@Abbiflap bedankt voor je uitgebreide tips!
Het verschil tussen een horloge bij gerenommeerde handelaar (Spiegelgracht/ Steiner/ Langedyk) en een Trophies Watches is ongeveer 1.5/2k, terwijl Trophies ook garantie geeft. Wat is jouw advies hierin?
[quote=“Abbiflap, post:3, topic:545833”]
Ook al is het duurder, zoek er eentje met recente service (met factuur daarvan bij gerenommeerde hersteller). Dan weet je dat het goed zit.
[/quote] Slim!
Tikkie gechargeerd: Een grachtenpand in Amsterdam heeft meer marge nodig dan een business unit op een bedrijventerrein in Rijswijk.
Lees je wat in over de aanbieder die je op het oog hebt, dat zegt vaak genoeg.
Overigens; ik zat hier een tijdje geleden ook mee te klooien en heb uiteindelijk besloten dat ik geen zin heb in de valkuilen van vintage. Uiteindelijk een 8 jaar oude OP 114200 op de kop getikt voor een prijsje waar je nog geen nette 1601 op jubilee voor koopt.
Laat ik het anders verwoorden. De pricing- en marketingstrategie van deze twee soorten bedrijven is dusdanig anders dat het verschil niet verklaard hoeft te worden door een verschil in kwaliteit van de producten.