Aankoopadvies Rolex Datejust 1601

Dat lijkt mij ook, maar omdat de marge zo groot is het dus de vraag wat nou een ‘goed’ exemplaar is en wat een ‘slecht’ exemplaar is!

https://www.chrono24.nl/rolex/datejust-36mm-1601-steel-jubilee-silver-pan-dial-with-box--id38370673.htm?searchHash=63476108_JlBhWJ&pos=1

Ten opzichte van:

Verschil van 1000 euro.
Ik ben best bereid om extra te betalen voor een mooi exemplaar waarbij ik zeker weet dat het goed zit, maar vind de prijzen bij bijvoorbeeld een Spiegelgracht buitensporig

Goede vraag.

Ik heb een duidelijk lijstje waar een ‘goed exemplaar’ aan moet voldoen:

• originele plaat met originele lume
  • originele wijzers met originele lume
  • sterke kast (liefst ongepolijst), incl. caseback
  • originele kroon
  • origineel plexi
  • originele band
  • correct uurwerk

Origineel betekent bij mij “de versie van de onderdelen die op het horloge gezeten moeten hebben toen het de fabriek verliet”. Dus niet per se die exacte onderdelen, maar in ieder geval de juiste versie. Dus geen latere versie en geen service parts.

Daarnaast wil ik dat de plaat nog gloss heeft als het er ooit opgezeten heeft, dus geen fading.

Box & papers staat bij mij niet op de lijst.

Om zelf te kunnen bepalen wat een goed of slecht stuk is zul je je huiswerk moeten doen. Hier zit een deel van het plezier van vintage (voor velen).

En meer betalen is geen garantie voor een beter stuk. Maar minder betalen is vaak wel een garantie voor een slechter stuk.

3 likes

Andermaal: buy the seller. Er zijn een aantal dealers die het vanuit de hobby doen en dus erg kundig zijn. Vaak met winkels is het zoveel mogelijk omzet pakken.

Spiegelgracht zou ik ook niet zo snel kopen. Timeless Vintage watches werd bijvoorbeeld door AVW aangedragen toen zij besloten te stoppen met ‘goedkopere’ horloges. En volgens mij is dit echt wel een heel mooi exemplaar tegen een redelijk goede prijs:

https://timelessvintage.watch/watch/rolex-datejust-"linen"-1601-silver-linen-1070-#full-description

Erg mooie plaat ook:

3 likes

Wat boeit dat?

2 likes

Als je die nog 1x polijst dan valt de band er uit :sweat_smile:

2 likes

Ik denk dat dat wel los loopt. Beetje overdreven. Maar goed, jij verwacht dat je van een horloge van 55 jaar oud kan verwachten dat hij praktisch niet gepolijst is?

1 like

Voor mij heel veel.

Het plexi maakt de plaat. Ik heb vintage stukken waarvoor ik met heel veel geluk een origineel en correct plexiglas voor heb gevonden. En het maakt een groot verschil. De plaat komt veel beter uit, met name rond de rehaut.

En het is de wetenschap dat je horloge helemaal correct is.

Maar ik ben heel precies met mijn vintage stukken. Andere vintage dragers zullen andere prioriteiten hebben.

2 likes

Ja, dat kan zeker. Maar met dit criterium wordt het aantal beschikbare “goede stukken” een heel stuk kleiner (en kostbaarder).

Dus het gaat erom waar jij als potentiële vintage koper je prioriteiten legt.

3 likes

Plexi is net als de rubbers gewoon vervangen voor een correct nieuw/nos exemplaar.

Je wilt echt niet met gare breukjes je dj vol hebben misten.

1 like

Precies dit. En aangezien TS aangegeven heeft dat zijn keuze op een 1601 mede gebaseerd is op de kosten.

Dat niet maar deze is wel ‘within an inch of its life’

Je hebt gelijk. Hier kijk je vanaf de zijkant zo de endlinks in. :joy:

Fooled by the bezel.

3 likes

Lekker voor een 16014 gaan.

10 likes

Heey Jesse,

Zou geen 1601 pakken, even doorsparen voor een 16014. Vele hebben veel rek op de band of zijn kapot gepolijst. Bij Trophies Watches betaal je al gauw 1k te veel plus vele horloges Rolex zijn Watch only.

Is prima.

Koop het mooiste exemplaar wat je kan vinden.
Je moet er tenslotte veel naar kijken.

1 like

Verschilt vooral per exemplaar en de staat. De 1601 komt in zoveel verschillende vormen en staat dat het beste is om gewoon te kijken welke combinaties je het mooiste vind en wie die beschikbaar heeft. Gay Freres sluiting, kleur wijzerplaat, soort uurmarkeringen, sigma dials, ga maar door. Krijg online een beetje een idea en ga dan gewoon passen en voelen.

Ook zou ik sowieso kijken naar de garantie die je bij de verkoper krijgt. Kan nog wel verschil in zitten en dat is bij een ouder horloge als een 1601 wel iets om in het achterhoofd te houden. Een jaar extra garantie scheelt al snel. Verder kopen vele aanbieders genoemd in dit topic hun horloges in bij zelfde handelaars(groepen) en aanbieders, dus zal je wel redelijk wat gelijkenissen zien in aanbod

1 like

De tijd dat ik een 1601 kocht met verse Rolex-service, NOS danwel top gereviseerde nul-rek origineel Rolex jubilee, top plaat, voor 2600 euro, was 2018. Dat komt nooit meer terug (dat later bij een inbraak gestolen horloge ook niet) maar ik zie de prijzen wel weer terugzakken naar 3,7 a 3,9k voor nette exemplaren. Hebben een tijdje tegen de 5k gehangen. Maar let zeker op de mate waarin de kast gepolijst is, zoals al getoond kan dat echt bizar zijn…

1 like

Vintage horloges is een volledige hobby an sich. Een prachtige hobby maar wel eentje waarvan het succes wel afhankelijk is van expertise , investering van tijd en vaak ook een beetje geluk.

Ik had niet genoeg kennis en tijd om iets te kopen wat geen gok was. Daarom kocht ik een modern exemplaar.

2 likes

Is dit misschien wat voor je met b&p vp € 4400

https://www.chrono24.nl/rolex/datejust-36--id37392024.htm

1 like