Aankoopadvies: waardevaste 3 watch collection tot 5000 euro

Beste leden van horlogeforum,

Dit is mijn eerste post hier, ik heb mijn best gedaan om de FAQ en de reeds bestaande threads te lezen maar mocht ik dit alsnog verkeerd geplaatst hebben schroom dan niet om het te deleten :wink:

Sinds dat ik jong ben ben ik geinteresseerd in horloges. Het heeft mij altijd enorm plezier gegeven om naar mijn pols te kijken hoe laat het is en dan te genieten van hetgeen wat de pols versierd. Tot recent waren dat allleen fashion horloges, maar sinds kort ben ik ook ā€˜echteā€™ automatische horloges gaan aanschaffen. Momenteel ben ik in het bezit van een Maurice Lacroix Aikon 42mm met een black dial, een Seiko SKX007 en heb ik een Ball Trainmaster Legend gehad die inmiddels is verkocht.

Ik heb de thread gelezen waarin men horlogecollecties samenstelt tot 5k en heb daar een aantal goede modellen voorbij zien komen, echter heb ik een paar eisen waar mijn collectie aan zou moeten voldoen. Ik snap dat met een budget van 5k dit wellicht niet allemaal realiseerbaar is, zo lang we maar in de goede richting komen :slight_smile:

Wat voor mij het belangrijkste criterium is dat de horloges redelijk waardevast zijn zodat ik op vrijwel ieder moment een horloge kan verkopen om hem te vervangen met een ander exemplaar. Het maakt verder niet zo veel uit of de horloges nieuw of gebruikt aangeschaft worden zolang ze geen grote zichtbare beschadigingen hebben, de totale prijs rond de 5000 euro ligt en de waarde behouden blijft. Het valt me echter op dat horloges van de meer betaalbare merken over het algemeen snel in waarde lijken te dalen, dus ik hoop dat jullie goede suggesties kunnen aandragen.

In mijn dagelijks leven draag ik momenteel zelden een pak of formele kleding, dus voor mij is de dresswatch het minst belangrijke horloge uit mijn toekomstige collectie. Daarnaast fiets ik vaker naar het werk dan dat ik met de auto ga, dus alle horloges dienen waterdicht genoeg te zijn om een eventuele plensbui te kunnen doorstaan. Ik wil daarom dat mijn collectie uit 2 stalen sportmodellen met verschillende kleuren dials en uit een dresswatch of ā€˜netterā€™ horloge gaat bestaan. Daarnaast heb ik vrij grote polsen, dus voor alles behalve de dresswatch geldt dat het minimaal 39mm+ dient te zijn.

Er zijn een aantal horloges die mij erg aanspreken alleen lijken al deze merken m.u.v. Tudor niet zo heel waardevast.

  • Ball Roadmaster M Challenger blue/black
  • Ball Engineer II Marvelight
  • Longines Heritage Legend Diver
  • Longines Heritage 1945 (valt af vanwege waterbestendigheid, maar ik vind hem fenomenaal qua design)
  • Oris Aquis
  • Oris Divers 65
  • Tudor Pelagos
  • Tudor Heritage Black Bay Blue
  • Tudor Black Bay 41

In een ideale wereld zou er een Rolex Explorer in mijn collectie zitten en ondanks dat deze volgens mij erg waardevast is is dit niet een aankoop die ik nu ten opzichte van mijn vriendin zou kunnen verantwoorden. Ik hoor graag wat jullie suggesties zijn!

1 like

Eerlijk gezegd, zijn er maar heel weinig horloges 'ā€œbetaalbare horlogesā€ waardevast te noemen.
Met een Rolex zit je inderdaad beter dan met de horloges uit je lijstje.
Tudor is echter populair genoeg, als je nog iets van je investering terug wil.

3 likes

Waarom waardevast? Wil je ze weer verkopen? Horloges koop je omdat je ze mooi vind i.m.o.

19 likes

Sjaā€¦ hier ga je dan weinig aan hebben en ja ik snap je vraag en ja ben benieuwd wat dit topic je gaat brengen.
Welkom iig.

De Explorer is voor jou de ideale wereld en ik vind dat je voor jou ideaal moet gaan.
Is jou geld toch!

Ik ken de redenen uiteraard niet waarom je dat op dit moment niet kan verantwoorden richting haar maar in de ideale wereld zou dit niet nodig hoeven zijn vind ik.

Succes

3 likes

Ik zal eens even in mijn glazen bol kijken voor jeā€¦

How. Dat ging mis.

Dan maar als antwoord: geen idee. Wie de markt kan voorspellen zal daar rijk mee worden.

Doorgaans verlies je op grote merken en dan de courante modellen wat minder of niets (of winst, jeeej Rolex). Maar ook daar is niets zeker.

Nieuwe horloges kopen is in de meeste gevallen vrijwel altijd gewoon bukken als je gaat verkopen. Zo ook bij alle horloges die je opsomt.

En als laatste:

Djeez son. Groei even een paar ballen. Het lijkt me kut om zo te moeten leven.

16 likes

Persoonlijk zou ik liever iets kopen wat ik mooi vind.

6 likes

Als je tweedehands koopt hoeft de afschrijving niet groot te zijn.

2 likes

Klopt, maar niet iedereen wil een "gedragen " horloge.

Dan gewoon bukken en het als een man nemen :ok_hand:t2:

15 likes

Ik koop inderdaad horloges omdat ik ze mooi vind, maar na verloop van tijd kun je ook op iets uitgekeken raken. Het is absoluut niet het doel om winst te maken, maar het zou fijn zijn als de horloges die ik aanschaf zo waardevast mogelijk zijn zodat ik niet al te veel extra geld hoef te investeren mocht ik op een model uitgekeken raken.

Enige van je lijstje wat echt waardevast is zal de tudor bbb zijn. Rest ga je (redelijk) op inleveren

Succes! Op de enkele Rolex na schrijf je op alles afā€¦ net zoals op je auto, fiets, keuken, eigenlijk alles wat je koopt. Ja en op huizen schrijf je ook af want als je wat groters terug wilt kopen zijn die met hetzelfde percentage in waarde gestegen.

Lekker horloges kopen die je mooi vindt en van genieten.

2 likes

Koop iets wat je niet meer weg doet. Dan is het waardevast.

On topic: een vintage Datejust op staal en twee leuke divers erbij halen.

1 like

Ga je ook op verliezen. 100%

Dus hij is niets meer waard?:wink:

1 like

Klopt. Zo bedoelde ik het.
Stuur maar op die dingen. Ik betaal de verzendkosten wel

2 likes

:joy::joy::joy::joy::joy:

Als de BBB bubbel gebarsten is mss wel. Dat je er iets op verliest, niet dat die graties word :-p

1 like

Andere hobby zoeken. :joy:

5 likes

Tsja, dat is wat iedereen zoekt. Een x bedrag uitgeven en dan zonder in te boeten, blijven switchen.
Eigenlijk kun je beter met jezelf (en je vriendin) in reine komen over het feit dat horloges verzamelen een prachtige hobby is maar dat het (uitzonderingen daar gelaten) altijd geld kostā€¦

Edit: dan vergeet ik nog op te merken dat je voorkeuren sowieso gaan veranderen over de jaren dus zal je een goed gesprek moeten voeren met je duifje en gewoon genieten van wat je tegen gaat komen!

1 like

Victorinox!

1 like