Aanraders voor een quartz dresswatch?

Iemand die enige aanraders heeft voor een quartz dresswatch, niet al te prijzig dus onder 200 euro. alvast dank

2 likes

Iets boven budget maar wellicht vind je nog een goeie aanbieding ergens, mits je smaak natuurlijk :thinking:

1 like

Tissot Visodate Quartz als alternatief. Ook boven budget, maar gebruikt wellicht wel passend daarbinnen op te pikken.

Tissot quartzen, veel minder spannend wordt het niet. En qua value for money ook niet geweldig. Qua alles toch zeer matig imho.

Je koopt top vintage quartzen voor dat geld. En vintage dress watches zijn meestal toch het stijlvolste.

1 like

Zoiets?

13 likes

Ja, dat is echt wel 'n beetje waaraan ik denk, als ik aan een betaalbare dresser denk! En geen tikkende secondewijzer. Lijkt me een heel goede keuze!

3 likes

Tja. De enige waar ik aan denk is de Seiko Tank. Daarbuiten kom ik op de Dolce uit, en die is na import 450. :slight_smile:

Maarreh… Als je de quartz eis laat gaan is de nieuwe 38mm Bambino de shit.

EDIT: De Bambino is de budget oprek-tip.

4 likes

Rotary Cambridge:
Mooiere kastvorm dan de Seiko tanks en een normale 20mm lugmaat. En saffier. De datum zal niet ieders voorkeur zijn, maar ik vind het wel fijn.
En ruim onder budget:

1 like

Tweedehands zijn die voor dat budget goed te koop.

Ik zou voor die Dolce gaan. Wel een secondenwijzer maar geen datumcomplicatie en een als zeer degelijk bekendstaand uurwerk.

1 like

Deze gewoon
https://www.horlogeforum.nl/t/seiko-tank-swr049p1/423511

Ned merk. Goede reputatie.

Geen datum: check
Geen secondenwijzer: check

Alleen een 4xxx in plaats van een 8xxx uurwerkje.

Ik zou toch voor een Dolce gaan als je een jong gebruikte kunt vinden.

1 like

zou kunnen. Ken beide horloges niet. TS reageerd bij de eerst getoonde tank dat t wel wat is. Dan zou deze met z’n 125 euri nieuwstaat toch goed moeten voldoen.
edit: was ts niet die reageerde :woozy_face:

Zou kunnen? Het is zo! Zoek maar op; de Dolce heeft een 8J uurwerk.

Met zou kunnen bedoel ik dat ik je gelijk geloof. Ik ken ze echt totaal niet. Weet alleen dat toevallig gisteravond met struinen ik deze seiko tank tegen kwam en nu dit gezochttopic.
Maar oke, ik ga eens zoeken/lezen

Citizen Eco-Drive misschien? Niet helemaal een dresser conform de strikte regels maar als dat geen bezwaar is voor je hou je nog dik geld over.

De Dolce is natuurlijk een slag aardiger dan de Tank omdat het een wat apartere wijzerplaat heeft, een HAQ uurwerk bevat en een wat meer eigen smoel heeft dan de Tank, wat toch een, kuch, gejat, kuch kuch, ontwerp is wat oorspronkelijk uit Cartier’s koker komt.

Los van een superieur uurwerk, een wat meer eigen smoel en een interessantere wijzerplaat is daar ook het glas. De Seiko tanks hebben allemaal Hardlex glaasjes, terwijl de Dolce’s AR coated saffier hebben.

Het zijn geen van allen slechte horloges, maar de Dolce’s zijn in mijn ogen ook echt “serieuze” horloges voor een scheet en een knikker. En er zijn meerdere versies als goud niet je ding is:

4 likes

Vraag me wel af in hoeverre de tank een origineel Cartier ontwerp was. In die tijd waren langwerpige rechthoekige horloges vrij gebruikelijk.

Je kunt heel, heel veel verschillende kanten op met rechthoekige ontwerpen, en een Tank is wel heel erg herkenbaar ook als je het naast een Reverso, Boulton, Dolce Vita of andere rechthoekige horloges legt.

Dat Cartier het eerste vierkante herenhorloge ooit ontwierp moge duidelijk zijn, dat was de Santos in 1904. De Tank was er al vrij vroeg bij, na WWI, in een tijd dat herenhorloges aan de pols ook nog zo te boek stonden:

Cartier ging ook veel verder in z’n horloges. Je zou het bijna Avant Garde kunnen noemen, maar naast de klok, de Tank en de Santos deed hij ook dit soort dingen:

Maar één van de bedrijven die het vroegst begonnen met rechthoekige horloges was Longines. Die deden dat al sinds voor de eerste wereldoorlog, maar na 1910:

De Dolce Vita is geĂŻnspireerd op een Art Deco ontwerp van Longines uit 1920, maar ook dat horloge was al ronder van vorm dan een Tank. De Dolce Vita serie an sich is overigens pas in de jaren 90 uitgebracht door Longines. Voor wie zich afvraagt hoe lang Hamilton de Boulton al maakt, die kwam pas in 1941, en was ook veel ronder van vorm:

De Cartier Tank was een oefening in plat minimalisme die op dat moment nog ongehoord was. En het horloge stamt uit 1919, wat voor heel erg veel andere rechthoekige horloges was.

De Reverso, bijvoorbeeld, is uit 1931.

Met de Santos in 1904 en de Tank in 1919 was Louis-Francois Cartier z’n tijd heel erg ver vooruit. Eervolle vermeldingen voor Longines terzijde, die Cartiers zijn echt originelen. Ik zou het zelfs Archetypen willen noemen.

13 likes