Aanschaf horloge

Een paar maanden terug heb ik een certina DS podium aangeschaft, allemaal heel leuk en aadig, maar na een paar dagen begon de band al af te slijten, ik heb toen een nieuwe band opgestuurd gekregen maar ook die begon te slijten! toen zijn de pushpins maar aangepast en is er weer een nieuwe band op gezet(3e dus) en heb nu geen problemen meer. aangezien ik niet weer deze ellende wil met een certina wil ik mijn nieuwe horloge van een ander merk hebben. ik zit alleen nog wat te twijfelen of ik een automaat of een kwarts horloge zal nemen. iets wat ik nergens echt kan vinden is waarom ik nu een automaat zou moeten nemen, ze zijn immers duurder, en hebben minder functies(niet dat het daar om gaat). mijn smaak gaat uit naar een zilverkleurig horloge met bruine band, het budget ligt rond de 300/400 euro. graag zou ik wat suggesties horen over wat ik nu voor moois kan kopen voor deze prijs.

Hallo Marcel, goede vraag. Ik zit zelf ook rond te kijken voor een nieuw horloge en zit mezelf ook de grote vraag te stellen; wat is het voordel tov een kwarts horloge.

Dit zijn de “nadelen” van automatisch voor mij:

-duurder in aanschaf
-heeft maar beperkte gangreserve (meestal paar dagen)
-duurder in onderhoud

Of ben ik nu te kortzichtig?

Welnee, je bent niet kortzichtig. Toevallig lopen hier op dit forum vooral fans rond van mechanische horloges - en daar ben ik er zelf ook een van.
Maar als jij voor jezelf geen voordelen kunt bedenken van een mechanisch horloge, dan ga je toch gewoon voor een quartz!? Je bent dan dus duidelijk niet ‘besmet’ met het ‘mechanische’ virus.

Ik zou bijna zeggen: je weet niet wat je mist. Maar oké, dan mis je het ook niet. Dus koop een mooie quartz en geniet er vooral van! :slight_smile:

Ik hoop dat dit een leuk topic wordt. Momenteel sta ik op het punt (ik hoop deze week) een mechanisch (hamilton) horloge aan te schaffen. Ik heb altijd wel “wat” met horloges gehad maar ik vrees dat het nu echt aan begint te slaan.
De redenen waarom ik nu voor een mechanische ga zijn de volgenden:
Ik erger me mateloos aan het feit dat bij vrijwel elk quartz horloge de secondewijzer de secondes niet exact aanwijst. Noem me mierenneuker maar die streepjes staan er niet voor jan l*l imo.
De 2e en, tot nu toe, laatste rede is dat mechanisch “iets” heeft waar ik verliefd op ben. Het feit dat zon ding alles zelf doet (los van mijn beweging dan) is gewoon zo intrigerend. Heerlijk om naar te kijken (glazen achterkan).

Ik hoop dat er leuke reacties op dit topic komen…

Groetjes,

René

daar heb je gelijk in, dat begin ik zelfs na mijn eerste ‘echte’ horloge ook wel een beetje te voelen, dus feitenlijk is het enige voordeel van een mechanische het ‘gevoel’. hoop niet dat dit bij mij al te sterk word, dan gaat het me veel geld kosten:)

Dag Paul, ik moet wel toegeven dat ik zelf al een aantal mechanische klokjes heb gehad:

JLC Reverso
Rolex Datejust
Christiaan van der Klaauw
Omega Deville
Nomos Orion
en nog wel enkele horloges welke ik nu ff niet op kan komen. Momenteel in het bezit van een Seiko Skx023 met automatisch uurwerk en een Tissot Carson met ETA 2824-2 uurwerk. Nadeel van de automaat vind ik dus dat ie vaak en snel stilvalt, als ik dus na een half jaartje wat anders wl moet ik steeds de datum en tijd goed zetten, met kwarts doe je 'm om en klaar ben je. Al snap ik ook wel dat het een bepaald charme heeft het mechanische, het tikkende hart bijv. (tu)

Het is niet enkel het “gevoel”.

Het is eerder de fascinatie en de “be-”,“verwondering” over een stukje mechaniek dat meestal een hele historiek met zich draagt.

Het feit dat het ongelofelijk precieze samenspel van een veer, radertjes, tandwieltjes, een balans en een anker zoiets “fantastisch” aankunnen om ons, met slechts enkele seconden afwijking, de tijd aan te geven… En dat dit al eeuwen zo gebeurt.

De bewondering van de fijne mechaniek, de prachtige afwerking én het feit dat een mechanisch horloge een eigen “koppigheid” heeft (noem het “karakter”) alsook de interesse in de geschiedenis van de makers ervan, spreekt de vele liefhebbers van een mechanisch horloge méér aan dan de “koele” en "correcte juistheid van een quartz-horloge. (ik bezit ook quartz horloges, maar dan eerder als uiting van een tijdsgeest, of omdat ik soms een bepaalde “functionaliteit” nodig heb - dubbele timers + een alarm bvb-).

Dus als je enkel geïnteresseerd bent in “altijd de juiste tijd”, weinig onderhoudskosten en veel functionaliteit, dan kies je best voor een quartz, en liefst zelfs voor een radiogestuurde quartz (Een Junghans bvb).

Als je daarentegen een horloge beschouwt als een iets meer emotionele meerwaarde aan je pols, iets dat je kan koesteren en als je bereid bent om dat ook te onderhouden, dan kies je beter voor een mechanisch horloge, maar dan liefst één van een echt merk, mét geschiedenis, dus géén Ebay prullen met een ronkende Duitse of Engelse fantasie-naam zonder achtergrond.

Da’s mijn opinie hierover…

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Fraai gezegd - daar kan ik niet veel meer aan toevoegen, behalve wat plaatjes (grafische ondersteuning tijdens een betoog doet 't altijd goed, huh ?)

Laat mij eens een quartz uurwerk zien wat er net zo uitziet als deze kunstwerkjes…

Hopen maar dat je niet gegrepen wordt door het virus van de mechanische horloges: scheelt je weer een hoop geld :slight_smile:

Groet
Mark

Inderdaad MarkV, deze foto’s “zeggen het helemaal” !!

Prachtig !!! (ik word er even stil van…)

Met Bewonderende Groeten,

Morse.

Ik kan me hier helemaal bij aansluiten.

Waarom koopt iemand een jaren 30 huis, terwijl die nieuwbouw woning veel praktischer en beter is? Waarom een Citroen DS terwijl een Toyota veel degelijker is?

Een horloge doet zoveel meer dan alleen de tijd aangeven. De uitstraling, de techniek. Als het een keer even helemaal stil is kan ik genieten van de 4 tikjes per seconde die je hoort, en tegen 12’en blijf ik soms nog even wakker om de retrograde wijzer van zondag helemaal terug te zien springen naar de maandag. Dan maakt het niet uit dat je hem af en toe goed moet zetten voor je hem om doet, want 's ochtends pak je niet een ‘ding om de tijd af te lezen’ maar je kijkt even rustig welke past bij de gelegenheid, je outfit, je stemming…

Groeten,

Martin

Euh… ja; dat jaren 30 huis - dat heb ik nooit begrepen… ?!?

groet
Mark

en een Citroen Ds al helemaal niet (Toyota ook niet trouwens) :smiley:

ik ben toch wel min of meer om, een horloge heeft voor mij inderdaad niet alleen een functionele waarde. heeft er iemand suggesties voor een automaat tussen de 300 en 400 euro?

Mijn beste,

Een horloge dat “Gold value at Silver price” biedt. € 315,- (Nr. T41142371)

Orologio Signaturis Temporis

marcelbakker Schreef:

hoop niet dat dit
bij mij al te sterk word, dan gaat het me veel
geld kosten:)

Pas maar op…na mijn eerste automaat heb ik daarna in korte tijd nog 2 aangeschaft :wink:

Ik ben gestopt met quarts toen ik de dag voor mijn vakantie mijn duiker van nieuwe stroom moest laten voorzien.

Mooie Immersion, en als het er op aan komt, batterij leeg.

Kostte me toen best veel geld, l&lverhaal over het waterdicht maken slikte ik nog als zoete koek…

Ik ga het liefst ook voor een automaat maar heb toch ook wel quartzen in de verzameling. En ondanks dat het een mooi horloge is komt altijd die Tissot le Locle voorbij. ;)Ga eens voor dit:


Dit is toch een plaatje?

marcelbakker Schreef:

daar heb je gelijk in, dat begin ik zelfs na mijn
eerste ‘echte’ horloge ook wel een beetje te
voelen, dus feitenlijk is het enige voordeel van
een mechanische het ‘gevoel’. hoop niet dat dit
bij mij al te sterk word, dan gaat het me veel
geld kosten:)

Reken maar! :smiley:

dreski Schreef:

Ik ga het liefst ook voor een automaat maar heb
toch ook wel quartzen in de verzameling. En
ondanks dat het een mooi horloge is komt altijd
die Tissot le Locle voorbij. ;)Ga eens voor dit:
http://i242.photobucket.com/albums/ff131/dreski7/a
tlantic1.jpg
http://i242.photobucket.com/albums/ff131/dreski7/a
tlantic11.jpg
Dit is toch een plaatje?

die is inderdaad zeer mooi, enig idee waar ik die goedkoop kan krijgen?

Bij X-Watches.nl te Breda. Zij zijn importeur van Atlantic en momenteel de enigste in Nederland. Ze hebben ook een winkel. De prijs ligt tussen de 350 en 375 euro. Als je hem hebt laat het me weten want ik ga er in de toekomst ook naar toe.