Aanschaf Patek Philippe

Hallo,

Ik zou graag een mooi horloge kopen, deels omdat ik gefascineerd ben door alles wat met fijne mechaniek te maken heeft, maar ook deels als belegging.

Ik heb mijn oog laten vallen op het merk Patek Philippe. Nu zijn mijn vragen:

koop je best zo’n horloge nieuw of een oud model op een veiling? Waar koop je best een dergelijke horloge (nieuw: in Nederland, of in Zwitserland (waar ik vaak ben). (tweedehands: ebay???).
En vooral: hoe weet je of een horloge dat aangeboden wordt, ook effectief origineel is, en wat de waarde is.

Alvast bedankt
FW

Het lijkt er een beetje op dat je kickt op het merk ‘Patek’ en er eigenlijk verder geen verstand van hebt…
Dan zou ik me eerst eens wat verder in de materie verdiepen, voordat je de geldbuidel leegstort!

Ik zou mijn vingers er niet aan branden via ebay maar dat is mijn mening.

Mvg Dennis.

Als je iets op een veiling koopt weet je nooit wat je koopt. Uiterlijk kan ze in orde zijn, maar wat aan de binnenzijde.
Zie die Breitling in mijn voor en na, uiterlijk ziet ze er redelijk uit maar binnen ???
Als je een tweedehands koopt , dan best in een huis die waarborg geeft. Want als je zelf het nazicht moet betalen, is dat een serieuze meerpost.

Patek Philippe is zowel als belegging als ook als liefehebber van fijnmechaniek een prima keus. Let wel (maar dat zal je wel weten) ze zijn duur. Ik geloof dat bij Antiquorum (Zwitserland) onlangs een oude chono is geveild voor ruim een miljoen Euro of Franc.
Een mechanische Patek kom je tegen vanaf een paar duizend euro, die zijn denk ik echter niet zo interessant als belegging. En of de toekomst hetzelfde brengt als de afgelopen decennia (tientallen keer over de kop) is natuurlijk de gok…
Marktplaast is als bron erg onverstandig, eBay is vwb namaak ook geen goed idee tenzij het echt gerenomeerde verkopers zijn.

Bij voorbaat mijn excuses pevadijk als ik je niet goed heb begrepen, maar zou je ook zo reageren als doddel ipv Patek, Swatch had geschreven? Het staat een ieder toch vrij om zijn geld uit te willen geven als het hem/haar goed acht? Of je een Patek kunt/wilt kopen of een Swatch, wat maakt dat nou uit?

doddel, in dit boek staan zo’n 100 vintage Patek modellen met prijs en verwachte prijsstijging of daling.
te koop op eBay voor 'plm 10 euro .groet,André

Andre, is dat de europese tegenhanger uit 2005 van de Complete priceguide to Watches? Want ik had er in het voorjaar over gelezen, wilde het hebben, maar kon het toen niet meer vinden…

Ik wilde er eigenlijk alleen maar mee zeggen, dat het erop leek alsof Patek ‘ui te de lucht komt vallen’ en dan lijkt het me raadzaam dat je je eerst wat verder verdiept in het merk en de historie.

Nee Henrik,
Zijn 2 totaal verschillende catalogussen,
in dit boek A4 formaat, staan slechts 45 merken vermeld, 1600 afb. allen met kleurenfoto
en korte beschrijving.
heb het destijds op eBay gekocht voor een tientje,
voorbeeld pagina Heel katalogus: (Panerai)
die schuine pijltjes achter de cat.waarde geven aan dat deze prijzen vlgs verwachting blijven stijgen.

pevadijk Schreef:

Ik wilde er eigenlijk alleen maar mee zeggen, dat
het erop leek alsof Patek ‘ui te de lucht komt
vallen’ en dan lijkt het me raadzaam dat je je
eerst wat verder verdiept in het merk en de
historie.

wel, komt het uit de lucht gevallen?

ja en nee

ja omdat ik totaal niet thuis ben in de wereld van horloges

nee omdat mijn filosofie is: koop het meest exclusieve, dan zit je altijd goed. En als ik me dan informeer over exclusieve horloges, komt de naam Patek Philippe telkens terug. Vandaar

Henrik Schreef:

Patek Philippe is zowel als belegging als ook als
liefehebber van fijnmechaniek een prima keus. Let
wel (maar dat zal je wel weten) ze zijn duur. Ik
geloof dat bij Antiquorum (Zwitserland) onlangs
een oude chono is geveild voor ruim een miljoen
Euro of Franc.
Een mechanische Patek kom je tegen vanaf een paar
duizend euro, die zijn denk ik echter niet zo
interessant als belegging. En of de toekomst
hetzelfde brengt als de afgelopen decennia
(tientallen keer over de kop) is natuurlijk de
gok…

welke zijn dan wel interessant? Beperkte series?

laat duidelijke zijn dat de diamanten versies voor mij onbetaalbaar zijn :wink:

Toch is een kleine nuance hier op z’n plaats, want je bedoeld waarschijnlijk dat Patek Philippe het meest exclusieve merk is wat JIJ kent…als je bv. de ‘ArmbandUhren Katalog’ koopt, zul je zien dat er een paar merken zijn, die in prijsklassen opereren, waar je een aardig huis en boodschappenautootje van kan kopen en waarbij een PP weer een beetje gewoontjes wordt…dus alles is betrekkelijk.

Dus blijf ik van mening dat je er eerst beter in moet verdiepen.

Een diamanten Patek? Ben je nou serieus? …

Er werd al gezegd dat er ook merken zijn waarbij Patek verbleekt en als ik in de blijde staat zou zijn om een Patek te kunnen kopen zou ik toch liever iets anders verkiezen.

Een Parmigiani staat al een tijdje op m’n lijst of een Quinting (ook al is het kwarts).

Mijn favoriete Patek is toch wel de 3940, kostd dacht ik nieuw om en nabij de 30 duizend.

Deze Patek uit 1955 , een volkalender/maanstand 18K ref 2497 staat op mijn verlanglijstje,
kwam al eens voorbij op eBay , startbod $ 290.000,-
wacht nog even tot de verkoper wat zakt tot plm. $ 2900,-

Beste doddel,

Dat kan je beter aan de kunstwerken beleggen.
Tips:
Philippe Dufours, F.P. Journe, Harry Winston, Martin Braun, Richard Mille …nog veel meer.

groetjes.
Yuen Tai

Hier een artikel van de Dresdener Bank over beleggen in horloges. Je zult zien dat het merk maar ook de oplage een grote rol spelen. Diamanten zijn relatief zo goedkoop dat die alleen bij moderne modehorloges echte invloed hebben

Medien-Service der Dresdner Bank

Die teuerste Uhr der Welt: Patek Philippe Ref. Nr. 1415, hier in der Abbildung aus Gelbgold, zu ersteigern bei der nächsten Auktion des Auktionshauses Dr. Crott in Mannheim vom 14. bis 15. Mai 2004

Ausgabe Mai 2004
Zeitloses fürs Depot

Uhren als Geldanlage – Experte erwartet Preissteigerungen Jeder trägt sie am Handgelenk – einige Handgelenke zieren sogar richtige Sammlerstücke für fünfstellige Euro-Summen: Luxusuhren der Marken Patek Philippe, Jaeger-LeCoultre, A. Lange & Söhne oder IWC lassen die Herzen von Sammlern wie Geldanlegern gleichermaßen höher schlagen. Nach der Welle der Quarzuhren in den 70er Jahren und der Swatch-Mode der 80er- und 90er-Jahre wächst derzeit das Interesse an aufwändig in Handarbeit hergestellten Zeitmessern exklusiver Marken.
„Der gegenwärtige Markt für Armbanduhren ist ein so genannter Käufermarkt”, fasst Christoph Kuhnle, Juwelier aus Fürth, zusammen. Das sei eine gute Gelegenheit, jetzt in das Investment einzusteigen. Eine Preissteigerung in den nächsten fünf bis zehn Jahren hält Kuhnle für realistisch. Der Markt für Nobel-Uhren unterliege jedoch insgesamt einem zyklischen Verlauf.
„Am wertstabilsten sind Uhren der Marken Patek Philippe und Rolex”, so Stefan Muser vom Auktionshaus Dr. Crott in Mannheim. Der Auktionator hat in erster Linie die Klassiker im Armbanduhrenbereich im Angebot – Uhren, die zwischen 1920 und 1960 herstellt wurden, so genannte Vintage Watches.
„Eine gut erhaltene und gepflegte Rolexuhr, die vor zehn Jahren gekauft wurde, hat heute bei einem Wiederverkauf mindestens denselben, wenn nicht gar einen höheren Preis”, ergänzt Kuhnle. So ist die Rolex Cosmograph, die Mitte der 80er Jahre 5.000 DM (2.553 Euro) gekostet hat, heute nicht unter 8.200 bis 10.300 Euro zu haben. Die Uhr wird auch heute noch in leicht veränderter Form für 7.000 Euro angeboten, allerdings mit einer Wartezeit von acht bis neun Jahren. Oder die Rolex Daytona mit Stop-Uhr-Funktion, benannt nach dem Schauspieler Paul Newman, der sie angeblich im Autorennen-Film „Winning” von 1969 anhatte und dessen Name die Uhr seither auch trägt: Die Paul-Newman-Uhr ist Kennern ein Begriff. Sie kostete damals weniger als 1.000 DM (511 Euro) und wird jetzt mit 20.000 bis 25.000 Euro gehandelt. Die Auflage ist weltweit auf 3.500 Stücke limitiert.
Weitere Beispiele: Die Patek Philippe mit der Referenznummer 3448, die vor fünfzehn Jahren immerhin schon 40.000 DM (20.420 Euro) gekostet hat, liegt heute bei 100.000 bis 150.000 Euro. Weltweit gibt es von dieser Uhr nur 570 Exemplare. Eine Patek Philippe mit Mondphasenanzeige und Kalenderfunktion von 1935 mit einem Ursprungswert von ca. 3.000 Schweizer Franken hat bei einer Versteigerung vor drei Jahren 1,6 Millionen US-Dollar erzielt.
„In erster Linie sind Marken-Uhren ein Sammlerhobby”, so Kuhnle, „das sicherlich zu einer Geldanlage werden kann.” In der Regel sind die Sammler männlich, finanziell erfolgreich, technikbegeistert und um die 40 Jahre alt. Uhren der Einsteigerklasse von Omega oder Breitling – eine Marke, die gerade wieder eine Renaissance bei Händlern und Auktionen erlebt – gibt es schon ab 500 Euro bis 3.000 Euro. Die nächst höhere Kategorie bilden Uhren bis zu 10.000 Euro. Hierbei handelt es sich meist um Chronographen (Zeitmesser mit Stop-Uhr-Funktion), bei denen zusätzlich noch so genannte Komplikationen, d. h. technische Finessen wie Mondphasenanzeigen eingebaut sind. In der Klasse der Superlative finden sich neben den bekannten Marken auch einige wenige Spezialhersteller.
Rekordpreis bei 4,5 Millionen Schweizer Franken Eine Patek Philippe aus Platin vom Typ Sky Moon Tourbillion mit Sternenkonstellation (d. h. das Himmelsbild passt sich dem jeweiligen (geographischen) Standort des Trägers an) wurde vor drei Jahren für 990.000 Schweizer Franken verkauft. Oder der Tourbillion von Jaeger-LeCoultre, der für stolze 225.000 Euro zu haben ist. Kennzeichen dieser Uhren ist eine extrem hohe Ganggenauigkeit, die mit einem Chronometerzertifikat belegt ist. „Das ist das Schwierigste, was es gibt,” so Kuhnle. Die wohl derzeit teuerste Herrenarmbanduhr der Welt ist eine Patek-Philippe-Uhr aus Platin mit der Referenznummer 1415, die 2002 für 4,5 Millionen Schweizer Franken den Besitzer gewechselt hat. Weltweit gibt es von dieser Uhr nur zwei Exemplare. Die Uhr wurde in den vierziger Jahren hergestellt.

Ratschläge für Sammler und zukünftige Sammler
– Immer nur stark limitierte Auflagen kaufen (50–500 Stück weltweit).
–Besser nur Nobel-Marken erstehen, das steigert den Verkaufswert. Für Nischenprodukte ist häufig der Markt zu klein.
–Uhren gut pflegen und nicht durch Extrembelastungen strapazieren (Salzwasser, große Temperaturunterschiede, sehr häufiges Tragen).
–Regelmäßig vom Fachmann reinigen lassen.
–Immer eine mechanische Uhr auswählen und nie eine Quarzuhr.
–Originalverpackung und Echtheitszertifikat aufheben. Wichtige Messe für Uhrenliebhaber: Basel Watch World (Baseler Uhrenmesse vom 31.3. bis 7.4. 2005).

Hi Andre,

Dat kan je hee…l lan…g, oneindige moeten wachten.
Voor je prijs denk ik dat we moeten terug naar het jaar “53” om de klokje te halen. Iedereen heeft wel van de timemachine gehoord, maar helaas dit soort vervoer middelen bestaat niet.(:smiley:

Groetjes
Yuen Tai