Aanvaardbare afwijking voor een valjoux 7750 uurwerk?

In mijn iwc pilot iw377709 zit het welbekende Valjoux 7750 uurwerk. Het is een zeer veel gebruikt uurwerk dat, naar ik begrijp, miljoenen horloges ‘aandrijft’. Mijn horloge loopt ongeveer 5 seconden achter per dag. Alhoewel niet heel spectaculair vind ik het toch wel jammer. Is deze afwijking toelaatbaar of moet ik toch mijn garantie aanspreken? (Horloge is in 2019 aangeschaft). Dank!

Dit is toch geen cosc gecertificeerd uurwerk, dan is -5s niet heel erg?

Misschien 's avonds niet dial up leggen maar 6 up?

1 like

Tijd voor een servicebeurt.

1 like

5 sec valt binnen de norm.

1 like

Een beetje laten bijregelen, voor zo’n jong uurwerk zou dit al een paar seconden kunnen schelen.

3 likes

Nee dat hoeft niet bij dit uurwerk. Wij moesten tijdens de opleiding erop letten dat bij het afstellen het horloge niet achter liep, liever 5 seconden te snel dan 2 te langzaam :blush:

Dus bij laten regelen door een horlogemaker en gelijk laten kijken of de olie nog voldoende is zou ik aanraden.

4 likes

Target is +6" dag

Tolerantie = 0" tot 12" / dag gemeten in 3 posities, weet niet wat IWC hun criteria zijn voor garantie.

3 likes

Heel hartelijk dank voor jullie reacties! Ik ga van de week iwc Amsterdam eens even bellen…

Ik begrijp dat je dit jammer vindt. -5 is wat veel. En indien dit horloge in 2019 (nieuw?) is aangeschaft is het ook nogal vroeg voor een servicebeurt. Succes gewenst.

1 like

Weet iemand misschien een goede horlogemaker in de regio Amsterdam? Dank!

Wil je riskeren dat het horloge uit de garantie valt?

Voor wat reguleren? Kom op.
Dat doe ik zelf.

Voorzichtig doen, het goede gereedschap gebruiken.

1 like

Het afregelen zelf is super makkelijk, het risico is de kast krasvrij open krijgen…

3 likes

Exact! Als de kast een speciale sleutel vereist ga ik ermee naar professionals die het juiste gereedschap hebben. Een uurwerkje reguleren is - uitzonderingen daargelaten - echt niet het probleem.

Je hebt toch wel een timegrapher nodig je wil toch weten wat je meet?

Helemaal eens. Ze doen bij IWC meteen moeilijk als er niet gecertificeerden mee aan de slag gaan. Niet doen dus.

1 like

Ik heb een timegrapher.
Daarnaast is er een goed functionerende app.
Watch Accuracy Meter.

1 like

Die gebruik ik ook en is meestal wel redelijk, behalve als merken een weekijzeren “schil” hebben om het uurwerk. Dan gaat de app vaak de mist in.
Maar de kast openen van een horloge ga ik niet proberen. Ik ga zeker meer slopen dan goed doen.

1 like

COSC is toch -4 tot +6? Dan is -5 maar heel, heel erg weinig uit spec. Zeker als je 'm al vier jaar draagt, en al helemaal als dat iedere dag is geweest. Hebben die IWC’s geen 5 jaar service interval? Want dan zou je 'm volgend jaar gewoon voor een beurtje kunnen doen en en passant af kunnen laten regelen.

Even op een timegrapher leggen om te zien wat de beat error is kan nooit kwaad. Als die uit de klauwen loopt moet je 'm sowieso na laten kijken.

Ik ken de garantiebepalingen van IWC ook niet, maar of reguleren na vier jaar dragen in scope is… Wat zei IWC, uit nieuwsgierigheid? Of heb je ze nog niet gesproken?

Ik heb net een valjoux 7750 in een Omega terug. Liep 10 seconde achter. Elke horloge maker kan dit reguleren dus je hoeft niet met de billen bloot voor dure fabrieksservice. Edit: achterlopen is nooit goed imo, voorlopen tolereer ik iets meer.

1 like