In september start ik met de avondopleiding horlogemaker te Schoonhoven.
Ik doe dit puur voor de hobby en ga er zeker niet mijn beroep van maken. Ben redelijk handig, maar nooit verder gekomen dan het repareren van een kookwekker.
Ik zie graag wat tips.
Ik heb bv een hele gereedschapslijst gekregen en vraag mij af of ik dit alles nodig heb, of staan er juist tools niet op waarvan iemand van jullie aangeeft dat je die juist wel nodig hebt.
Dus alle tips zijn welkom
Lastig te beoordelen als je de lijst niet uploadt🤔.
Ik heb zelf de opleiding in Tongeren gevolgd, en wat we daar moesten aanschaffen gebruik ik allemaal nog steeds.
Dus ja, ook al doe je het als hobby, je hebt veel nodig om die hobby goed te kunnen uitoefenen.
Behalve het logo……ook een noodzaak om ervoor te zorgen dat geen textiel vezels in een uurwerk terechtgekomen. Daarnaast kun je makkelijker weg gesprongen onderdelen terugvinden (mits ze tegen je aan gesprongen zijn uiteraard).
De lijst is zelfs redelijk summier. Zeker geen overbodige zaken.
Wel erg Nederlands zoals je eigen olie kopen. In België krijg je die van de opleiding .
Houd er rekening mee dat je een veelvoud hiervan aan moet schaffen als je zelf thuis verder wilt en de kosten alleen maar toenemen.
De lijst lijkt me toegespitst op wat je aldaar nodig hebt. Thuis, wil je uiteindelijk veel meer gereedschap.
Ik had ook naar Belgie willen gaan voor de opleiding, maar dat is net te ver voor mij.
Ik heb in het verleden goud en zilver in Antwerpen gedaan, maar de opleiding voor horlogemaker doen ze daar niet meer.
Ik ben mij ervan bewust dat ik voor thuis nog wel veel nodig zal hebben en smeer dat dan maar uit over een paar jaar. Ook zal ik proberen e.e.a. gebruikt aan te schaffen, als iemand nog wat in de verkoop heeft hoor ik dat graag.