Is die zo goed dan?? leer je daar ook het repareren van bv andere merken, of vintage horloges van??
Denk deze week, Daloze heeft die komen installeren, maar Syntra (vermoed Benny) moet ze nog aansluiten op compressor. Eric stuurde me gisteren deze foto door.
Perslucht en afzuiging, mag je pas aankomen in het derde jaar. Is maar een grapje, mag je natuurlijk direct mee aan de slag, afzuiging is handig voor als je bv een kast gaat open maken en de viezigheid komt van onder het deksel vandaan.
Sinds zijn 14e bezig met horloges en is nu ergens rond de 60 denk ik, trainer bij Omega geweest, vroeger nog privé les gegeven thuis, dus die “Omega Eric” heeft kennis die je niet voor mogelijk houd. Maar Omega is zijn kindje. Kent ook elke Omega gecertificeerde horlogemakers bij naam in Benelux en ver daarbuiten, weet hoe de werkplaats er uit ziet van elke Omega horlogemaker omdat hij ook de audit deed van deze werkplaatsen. Man is een encyclopedie.
En alle referenties van onderdelen somt hij zo op … Die heeft geen internet nodig
Alle respect dat hij dat allemaal weet, maar het belangrijkste punt is toch, hoe geeft deze beste man les aan zijn leerlingen, schenkt hij aan alle leerlingen voldoende aandacht, zodat de leerlingen allemaal goede uitleg krijgen over de problemen die ze in hun horloges zijn tegen gekomen. Dit zijn toch belangrijke vragen denk ik
Eric Fransen zullen jullie bedoelen, kan het beamen dat hij een zeer kundig trainer / leraar is.
Heb van hem in 2015 de Omega training in Brussel gehad en hij brengt de stof op een zeer duidelijke en rustige manier over. Een absolute aanrader als leraar maar ook als persoon. Hij is ook destijds bij mij op bezoek geweest om de audit voor het atelier uit te voeren.
Jazeker, die kun je gewoon meenemen naar de les. Hij zet zich zelfs voor je over zijn Seiko allergie heen .
Haha geen probleem. Daar begin ik in september mee
Sodejalle, das een duur cursusje. Desalniettemin geniet ervan. Zou het ook een keer willen doen, maar mijn ogen laten we in de steek.
Hoezo duur? Kijk eens wat ze in Zwitserland vragen voor een 2 jarige opleiding:
https://www.wostep.ch/en/cours/watchmaker-program.
Is trouwens wel een topopleiding in Neuchâtel
Een belangrijkste punt is toch. Daar zijn leraren bij die 85 procent van de tijd bezig zijn met het zelfde kleine groepje bevriende leerlingen. De overige leerlingen krijgen te weinig aandacht of geen voor hun problemen aan de horloges waar ze mee bezig zijn, en gaan naar huis zonder oplossingen of maar iets bij geleerd te hebben. Deze leerlingen zijn afgestudeerd na 3 of 4 jaar, en het enige wat ze kunnen is een onderhoudsbeurtje geven, en dat is het dan ook. Een defect of iets dergelijks kunnen ze niet vinden en zeker niet herstellen. Dan kan je beter een vishoutje kopen en aan de waterkant gaan zitten wachten op iemand die je nooit gezien hebt Dan heb je ontspanning en geen ergernis…
Goh. Dat is andere koek. Heb je die gevolgd?
Nee, mijn oudste zoon is sinds mei gediplomeerd voor de 3000 uur opleiding.
Heb zelf de dag opleiding in Schoonhoven gedaan
Heb je het dan over Syntra? Want dat is absoluut niet mijn ervaring. Het tegenovergestelde juist.
Maargoed. Ieder zijn ding
Is schoonhoven nou een goede opleiding, of toch beter naar Brussel
André is een vakman en heeft, zoals hij hieronder aangeeft, daar de opleiding gevolgd.
Lijkt me dus een prima opleiding. Zelf geen ervaring mee maar hoor geen schrikbarende zaken.
Het gaat mij vooral om het plezier en dat ik niet weer 8 maanden mijn horloge kwijt ben voor een servicebeurt.
Antwerpen kan toch ook. Maar als ik moest kiezen tussen Antwerpen en Syntra koos ik de Syntra, maar het is wat voor jezelf het te doen is om te rijden.
Nee,nee absoluut niet
Het eerste is een goede instelling, maar het 2de is niet altijd zo eenvoudig.
Ja, je zal leren hoe je een horloge moet servicen, maar ga je aan onderdelen geraken om je horloge te servicen zoals het hoort, dat is steeds de vraag… dat wordt steeds moeilijker en moeilijker.
Er zijn er die aan de cursus beginnen en denken dat ze na 2 maanden al kunnen beginnen met hun Rolex te servicen, na 2 lessen begrijpen ze plots dat dit er niet in zit wegens onmogelijk aan onderdelen te komen en ze stoppen met de cursus.
Over Brussel kan ik niet oordelen maar de dag opleiding in Schoonhoven is niet meer wat het 40 jaar geleden was. Dit was ook de reden dat junior naar Zwitserland gegaan is en de Wostep gevolgd heeft.
Het punt om aan onderdelen te komen wordt door vele onderschat en mijn advies is om eerst een aantal jaren bij een merk in het atelier te werken en dan pas te overwegen om zelfstandig te worden.
Mijn ervaring is dat je alles op de lijst (die ik toen meekreeg) nodig hebt. Veel plezier en succes met deze leuke avondopleiding