Aanwinst uit de boodschappentas: Jaren '70 Velona

Heel erg gaaf om te lezen en vooral te zien.
Had inderdaad van Ferry al begrepen dat jij de hele bups had meegenomen en zat al te wachten op het eerste verhaal :+1:

2 likes

Prachtig om te lezen Lex. En de Velona is mooi opgeknapt.
Dat prullen met horloges is zo leuk om te doen.
Deze post zijn echt de pareltjes van HF.
In hef vintage gedeelte gaat het gelukkig niet om de aankoop van weer een Rolex, maar kunnen we ook genieten van een Velona, Vostok en vele andere merken.

4 likes

image image image

2 likes

Leuk verhaal weer Lex! En een pracht resultaat met een zeer goed passende band erbij (met gouden gesp?)

Zeker bij assemblage in Zwitserland zou ik “Swiss Made” op de wijzerplaat verwachten. Toch een (extra) kwaliteitsaanduiding.

1 like

Heel mooi om te zien hoe zo’n simpel oud beestje God l touche de nodige liefde krijgt.
Mooi resultaat! :ok_hand:

Groetjes van de family!

7 likes

Precies! Ik gaf al aan dat ik niet zeker wist of dit horloge nu uit Duitsland of Zwitserland afkomstig zou kunnen zijn.
Nogmaals even kijken naar Mikrolisk:


Duitsland èn Zwitserland kan allebei!
Het uurwerk is Durowe 7410-2 maar identiek aan Dugena 2198
Mikrolisk zegt over Durowe:

Duitsland dus.

Mikrolisk zegt over Dugena (een heleboel vermeldingen, maar hier de eerste 5):


Vermelding 1, 2, 4 en 5 zeggen Duitsland; vermelding 3 zegt Biel, Zwitserland.

Dus neig ik naar Duitsland en dan staat er inderdaad terecht geen Swiss Made op de wijzerplaat …

Alles bij elkaar dus toch een beetje een Mystery Watch. Leuk toch voor zo’n simple klokje?

2 likes

Ja, dat lukt wel, maar het is ook iets heel anders.

Ik hobby nu zo’n jaar of 10-12 met horloges, maar de vulpennen kwamen al veel eerder. Ik verzamel al zeker zo’n 25 jaar vulpennen, waarvan een groot deel van de collectie van vóór WO II.
Is niet te vergelijken met horloges. Een vulpen heeft gemiddeld zo’n 10 to max 20 onderdelen, een horloge aanzienlijk meer, waarvan de meeste onderdelen ook nog eens significant kleiner. Het gaat bij vulpennen ook meer om materiaalkennis. Je moet weten waar ze van gemaakt zijn, eboniet, celluloid, bakeliet, staal, aluminium, (gelakt)messing etc. Is de penpunt van staal of goud etc.
Welke vulsystemen zijn er.

Het repareren en restaureren van vulpennen vereist een heel andere kennis en expertise dan bij horloges, maar het is voor mij minstens net zo’n leuke en spannende bezigheid. Daarnaast is het verzamelen als zodanig, net als bij mijn horloges een interessante en leerzame hobby, of misschien wel passie.

Hieronder een kleine indruk van een klein deel van mijn vulpencollectie.

10 likes

Kijk, dit zijn de verhalen waar we op zitten te wachten. :grinning::+1:

1 like

In één woord: prachtig!
Dat geldt voor zowel het verhaal, de verrichtte werkzaamheden, het verslag als het resultaat.

1 like

Geweldig om te zien en lezen inclusief wat V&D achtergrondinfo. Veel draagplezier van deze opknapper!

1 like

Mooi opgeknapt Lex, die ziet er weer meer dan toonbaar uit :+1::+1:
En dank voor het delen natuurlijk :blush:

1 like

@Lexaf beste lex, ik ben weer eens zwaar onder de indruk van jouw verzamelingen. En daar rijst bij mij zo langzamerhand wel de vraag hoeveel kamers jouw huis heeft…

1 like

Het kamertje, eigenlijk niet meer dan een ‘kabinetje’ meet nog geen 2 x 2 meter en kan zelfs als logeerkamertje niet worden gebruikt, want er past geen normaal bed in.

Daarom wonen en slapen daar nu de vulpennen… :zzz: :sweat_smile: :joy:
Het ‘Lexaf Vulpenmuseum’. Volgens mijn dochter het kleinste museum van Nederland. Alleen toegankelijk voor vrienden, familie en genodigden na afspraak.

13 likes

Wauw. :star_struck:

1 like

:joy: :rofl: iedereen zijn eigen schatkamer! :partying_face: :partying_face:

1 like

Nog een kleine aanvulling op het hierboven door mij getoonde Velona horloge.
Hier een paar prentjes van de (slechts) twee andere Velona’s uit mijn verzameling. Slechts twee, want als je gaat zoeken op het Grote Web vind je er best veel verschillende, maar ze worden niet vaak aangeboden. Het waren eerlijk gezegd best goede horloges die niet onder deden voor de vele andere Zwitserse en Duitse merkhorloges die in de periode tussen de jaren '60 en '80 op de markt kwamen.
Op de foto’s hieronder zie je de twee Velona’s in combinatie met een deel van de collectie Vendex vulpennen die ik in de loop van de jaren in mijn vulpenverzameling het opgenomen.
Behalve uitstekende horloges verkocht Vroom & Dreesman onder zijn populaire handelsmerk Vendex namelijk ook vele jaren lang zeer goede en fraai ontworpen vulpennen, velen vervaardigd van prachtig gekleurd celluloid in mooie marmer en streeppatronen en vrijwel altijd uitgevoerd met 14Kt gouden penpuntjes.
Net als de horloges maakte V&D die pennen niet zelf, maar betrokken ze die van gerenommeerde, voornamelijk Duitse fabrikanten. Vendex vulpennen werden o.a gemaakt bij Osmia, Luxor en Reform, allen fabrikanten en merken die in de wereld van de vulpenverzamelaars geliefd en gezocht zijn voor hun kwalitatief fraaie ontwerpen. De Vendex vulpennen zijn ook internationaal een gezocht collectors item en relatief zeldzaam, omdat ze exclusief voor de Nederlandse markt werden geleverd. Dientengevolge vind je ze dan ook vrijwel uitsluitend bij Nederlandse aanbieders op beurzen en verzamelmarkten, net als de Velona horloges overigens.
Uiteraard liet V&D de pennen die ze verkochten van hun eigen merk voorzien: Vendex.

Genoeg gepraat weer… hier de plaatjes:

11 likes

Het lijkt wel of alles vroeger mooier was :wink:
Leuke Velona’s (vond die eerste toch het mooist), maar ook erg mooie pennen!
Blijft moeilijk voor een echte verzamelaar om het slechts bij 1 soort items te houden :face_with_hand_over_mouth:
Er is zo veel moois om te verzamelen!

1 like

Dit zijn de draadjes die HF de moeite waard maken, Dank @Lexaf!

1 like

Heerlijke post en zo ontzettend leerrijk! Bedankt om dit te delen!

1 like

mijn Velona’s. Leuk dat ze de laatste tijd vaker opduiken en geapprecieerd worden!

7 likes