Aanwinst uit de boodschappentas: Jaren '70 Velona

Ik heb dezelfde ervaring met Ferry. Gewoon goede gesprekken. Ik heb geen Rolex of andere dure horloges dus in die discussies meng ik me niet. Scheelt weer gedoe. Ik ben ook wel eens gevlagd en heb daarna mijn leven gebeterd😉

2 likes

Wat leuk, ik zat vanmorgen dit leuke topic te lezen.

Toevallig zit ik in een la van mijn vader te zoeken naar oude horloges (mijn vader spaarde die ook) en kwam deze tegen. Even draaien en hij loopt weer.

4 likes

Leuk! de Velona 1100 was een populair model. Bestaat ook met een blauwe wijzerplaat.
Kastje en plexiglas kan zo te zien wel een poetsbeurtje gebruiken. Verder misschien een servicebeurt bij een van de enthousiaste (amateur) horlogemakers hier op het Forum + een nieuw bandje en je hebt weer voor jaren plezier van een mooie herinnering aan je vader aan je pols!

Is het een stalen of verchroomde kast?

Het lijkt op verchroomd.

Dat meen ik ook te zien maar de foto is niet al te best :wink:

Het is inderdaad niet zo scherp, maar uitvergroting laat wel wat zien.


Ik denk messing base metal onder het chroom

Aan de zwarte putjes te zien is het een verchroomde kast. Er onder wordt dan het base metal (meestal een koper/messing legering) zwart. RVS putten en kassen zie je wel, maar die verkleuren niet zo erg. Maar het kan erger. Bij sommige horloges werd uit budget overwegingen ook wel ‘ZAMAC’ als base metal toegepast. Zamac word in Nederland ook wel ‘potmetaal’ genoemd. ZAMAC is een legering van Z ink, A luminium, MA gnesium en Koper.

Zamak - Wikipedia.

De kasten van de Zwitserse Omicron (what’s in a name?) en Darwil horloges, die voornamelijk voor de Oosteuropese markt werden gemaakt waren vaak (niet altijd) van dit spul. Zodra de (ook nog eens meestal slechte) chroom of goldplating doorsleet kwam het lelijke dof donkergrijze potmetaal tevoorschijn. Dat oxideerde als een gek en werd dan zwart. Je pols ook.


Slijtage op mijn beide Omicron horloges. Bij het verchroomde exemplaar valt het nog mee en is de onderlaag waarschijnlijk messing. Bij het goldplated horloge is de onderlaag waarschijnlijk ZAMAC en dan ziet de slijtage er gelijk veel zwarter en dus ook mottiger uit. Een tot op de koperlaag doorgesleten verchroomd horloge kun je vaak wel nog leuk glanzend oppoetsen. Een doorgesleten laag met ZAMAC er onder blijft lelijk dof en grijs.

Een ander zeer bekend product waren de overbekende DinkyToys en Matchbox modelautootje’s.
Hierboven een Dinky model van een Ciroën DS 19 uit de jaren '60. Ik heb zorgvuldig alle verf er afgehaald en daarna het ZAMAC opgepoetst met een sterk polijstmiddel, Dan krijgt het een apart karakter, maar het blijft donkergrijs. Je kunt als je goed kijkt zien dat het gegoten materiaal is (die-cast).
Het veel later vervaardigde modelletje wat er naast staat zit nog helemaal in de lak en dat ziet er toch een stuk aardiger uit.

ZAMAC heeft nog een andere onaangename eigenschap: het is vrij bros en breekt dus nogal makkelijk. Je kunt het niet solderen of lassen.
Conclusie: Potmetaal / ZAMAC is niet zo geschikt voor horloges. Toen de economie weer wat aantrok in Europa na de jaren '50 is men in de horloge industrie dus vrijwel gestopt met het gebruik van deze inferieure legering voor horloges. Zo niet overigens in China. Nog steeds worden daar in de goedkopere prijsklassen prachtig glimmend verchroomde horloges aangeboden met onder het chroom een kastje van potmetaal, in de Chinese advertenties soms optimistisch ‘Zinc Alloy’ genoemd. Als er tenminste in de product beschrijving al niet snoeihard bij staat dat het ‘Stainless Steel’ is. Pas dus op, dat is niet altijd waar…

3 likes

Dank voor de uitgebreide uitleg. Liever geen Zamac voor horloges dus. Maar voor het Citroën modelletje vind ik het niet misstaan.

1 like

Dank je. Ik vond het ook wel een aardig effect. Maar dat ding draag ik niet op mijn huid…

1 like

Hehe, nee.

Ik geloof dat ik 'm nog mooier vind dan het nog keurig “gespoten” exemplaar :grinning:

1 like

Zamac werd/wordt ook gebruikt voor carburateurs. Rommel is het, maar het is erg makkelijk te spuitgieten. Maar het kan wel gepolijst worden, alleen blijft niet lang mooi.
Die zgn schijnchronografen van Basis Watch zijn er ook van gemaakt.

1 like

Was dat niet van het vendex, V & D concern?

Ja Velona werd exclusief verkocht bij V&D

Jij bedankt erg leuk. :+1:t2: