Ik wel! Mijn vader heeft zijn hele leven lang stevig gerookt, bijna altijd sigaretten zonder filter (Benson & Hedges in van die metalen blikjes en later Pall Mall).
Hij hied de sigaret altijd traditioneel tussen wijs-en middelvinger van zijn rechterhand en de laatste twee vingerkootjes en de nagels waren geel/bruin! Bah!
in 1980 betaalde ik elke vrijdag nog mijn personeel in cash uit.
Donderdagmiddag gaf ik de bank aan wat ik aan cash nodig had, uitgerekend per persoon zodat ik exact tot op de cent nauwkeurig de loonzakjes kon vullen.
Vrijdag ochtend naar de bank geld halen en daarna gepast in zakjes doen met een loonstrookje.
In de namiddag werd het dan uitgedeeld, en voor het personeel die nog moest werken of verder weg woonde ging een ander persoon van de zaak de loonzakjes brengen op het werk.
Zo ging dat indertijd, niks verkeerd of zwart, alles werd in het loonprogramma verwerkt.
Dus cash is zeker niet altijd mis.
Maar nu met al dat criminele gedoe, wel gevaarlijk om met veel geld van de bank terug te gaan naar het bedrijf. Ik zou dat nu dan ook niet meer doen.
Dixi
Leuk om te weten! Dank voor deze aanvullende info. Het is best lastig om meer te weten te komen over die Zweedse horlogemerken, maar dit geeft weer een aanknopingspunt.
@PetraO
Nog even over de doorgerookte “City”.
Hier een iets nettere foto van het ding. Ik heb hier nog niks aan gedaan. Gewoon letterlijk “dans son jus” uit de Zweedse grabbelbak. “I sin Juice” dus in het Zweeds. De letterlijke vertaling in het Nederlands is “In zijn sap”. Uhm, dat kun je wel zeggen ja…
Ziet er toch echt als rookaanslag uit. Ik noemde het nicotine aanslag, daarin heb ik me misschien verkeerd uitgedrukt, maar een ander zeer schadelijk bestanddeel van sigarettenrook is natuurlijk de teer. Die zal de bruine verkleuring dan toch wel veroorzaakt hebben.
Hieronder een ander horloge uit mijn verzameling waarvan volgens mij een vorige eigenaar ook niet in zijn eerste sigaretje of sigaartje gestikt is. Maar er uiteindelijk misschien toch aan overleden…
Dit soort “aanslag” kan ook verkleuring door Radium zijn. Vanuit de wijzers (bij 2e foto) of soms ook als laagje gesmeerd op een wijzerplaat. En beige kan natuurlijk ook oorspronkelijk dial kleur zijn!
Alles kan, Maar in dit geval (de Pontiac) is er geen verkleuring direct bij de groenige lume (radium?) puntjes bij de uurmarkers. En inbrandvlekken van de wijzers hebben dan ook de vorm van die wijzers, met name als het horloge met actieve radium op de wijzers lange tijd ergens ongebruikt en dus stilstaand heeft gelegen.
Zie ook hier bij de Pronto van @diashock :
Voorts is mijn ervaring dat radium verkleuring van stukjes losgeraakt radium lume op een wijzerplaat meestal zwartige vlekken verookzaakt.
Bij mijn City is er denk ik sprake van vervuiling door èn teer èn radium met al die ingevreten puntjes.
Uit de alwetende wikipedia
Het uiterst radioactieve radium is het zwaarste bekende aardalkalimetaal dat chemisch gezien vrijwel identiek is aan barium. Hoewel het metaal van zichzelf helder wit of zilverkleurig is, verandert dat bij contact met lucht in donkergrijs tot zwart.
Mogelijk zijn de wijzerplaten van de City en de Pontiac oorspronkelijk wel beige geweest, maar zeker niet zo onregelmatig verkleurd als ze nu zijn.
Waar zo’n aanwinsten-van-de-Rikketik-draadje allemaal toe kan leiden he?
Nou ja, spruitjes zijn origineel ook groen maar worden eerst bruin en dan zwart als ze lang worden bewaard…
Als die verkleuring op deze manier plaatsvindt, dan is dat bij de LancoMatic die ik afgelopen zondag op de Rikketik heb gescoord, waarschijnlijk ook het geval.
Zo deed mijn grootvader het ook in zijn bedrijf.
Als kind heb ik nog gezien hoe hij de zakjes klaarmaakte, loonstrookje erbij en handgeschreven de naam op de envelop.
Zeker. Geen geneus in je financiën door al wie het lief of minder lief vraagt aan de bank, geen geforceerde negatieve rente. De hele hetze tegen cash geld is stemmingmakerij.
Het houdt je ook tegen van over je zelf gestelde limiet te gaan. Of je moet in het steegje om de hoek van de Rikketik nkg snel wat onkuise handelingen gaan stellen om die ene extra Mido of Zenith nog te kunnen financieren.
Begin jaren '90 bracht ik soms de weekomzet van de (niet mijn) klassieke CD-speciaalzaak (ja, dat was toen nog rendabel ook!) naar de NMB. Generatie Z, Google dat laatste maar.
Heel erg dit. Als ik een paar k in de hand heb voor een leuke aanschaf/uitgave, dan overweeg ik meer dan wanneer het om wat nummers op de bankrekening gaat.