Aanwinsten Rikketik 2-10-2022

Er wordt wel eens negatief gedaan over de Rikketik beurs (.ivm de geuren enz)
Maar als ik de aanwinsten langs zie komen er mooie horloges vandaan
dames en Heren gefeliciteerd met jullie aanwinsten.

7 likes

Wauw, mooie aanwinsten hoor. Zeker die seamasters. Zoals @Guapo al aanhaalde lijkt de huidige globemaster behoorlijk veel op deze modellen. Maar dan denk ik dat de prijzen die je voor de seamasters hebt betaald toch wat beter te doen zijn. Geniet van je aanwinsten, en mocht je genoeg hebben van een van de seamasters zie ik hem graag voorbij komen in het blauwe gedeelte😉

1 like

Klopt zeker, maar er is ook heel veel kaf.
Vorige editie was er zelfs een kraam met een aanzienlijk aantal nep Rolexen. Echt obvious.

3 likes

Zag ik er nu ook een paar van. Lagen er gewoon. Zonder schaamte. Ik dacht dat je neprolexen alleen van obscurecwebsites kon betrekken.

2 likes

Verkoop van die dingen is gewoon strafbaar in Nederland…

1 like

Dat dacht ik toch ook. Maar kennelijk wordt er nietvop gehandhaafd.

Sterker nog, ik heb er vorige x melding van gemaakt.

Men doet er geen ene fuck mee, want de standhouders betalen geld he…

2 likes

Bijzonder, want gewoon strafbaar onder art. 337 Sr. en dan is ook nog de strafverzwaring onder lid 3 van toepassing!

2 likes

Eens. Maar ja, ik ben niet van de organisatie daar.
Als die het risico willen nemen, dan is het hun probleem.

Ik heb wel echt een rothekel aan fakes en vind het totaal niet thuishoren op zo’n beurs.

6 likes

Eens! Fakes horen überhaupt nergens thuis natuurlijk. Maargoed, jammer dat zo’n organisatie die handschoen niet oppakt.

1 like

Gaaf, die Seamasters. Ik heb er ook een met cal 1342

16 likes

Of dat een organisatie dat daarop hoort te handhaven daar geen kijkje neemt…

2 likes

Beiden voor twee tientjes. In werkende staat. Voor de rest iets meer verwacht. Wel leuke gesprekken gehad, maar zoals boven ook al vernoemt ook veel onvriendelijke verkopers waarbij ik me vooral moest inhouden om geen grappen tegen te maken… Fijne dag nog!

21 likes

De Nivada heb je met mij geruild en ik ben ook tevreden met onze deal dus 2 tevreden mensen.

6 likes

Jij had nog even een horlogemaker in je stand he :wink:
Constellation meen ik.

Hahaha klopt, dat was een maat van mij en die had ik gevraagd om een los geraakte wijzer van een Constellation er op te zetten zodat ik die kon verkopen. Trok best veel bekijks dus wellicht vaker doen :smile: Helaas kwam naar boven dat de stift ook verrot was. dat moet dus eerst gerepareerd worden.

1 like

Mee eens, werd voorheen nog wel eens op gecontroleerd maar is geen beginnen aan. Zag nu her en der ook weer fake rolex liggen en andere troep die er niet thuis hoort.

3 likes

Dat is top!

En nu heb ik weer een gezicht bij een hf lid :smiley:

1 like

image

Yes! Marathon man, meen ik.

Ik heb die prikkers zien liggen op de Beurs. Heb ze ook. Niet van de Rikketik deze keer, maar ooit gekocht van een vent bij een goederendump ergens in een loods in België. Die man verkocht new old stock (afgekeurd?) medisch- en tandarts gereedschap. Per kilo! De probes met de beschermhoesjes er nog omheen heb ik later ter aanvulling aangeschaft bij de grote HBM gereedschapswinkel vlak bij Gouda, inclusief het mooie etuitje. Buitengewoon nuttig gereedschap voor het betere piel- pruts- schraap en reinigingswerk.

Terug on topic:
Hier is mijn buit van deze Rikketik editie:

Eerst iets wat heel eenvoudig lijkt maar de laatste tijd op de Rikketik steeds lastiger te vinden is: Losse gespjes en springbars in diverse maten. Na veel zoeken toch van beiden een hoeveelheid gevonden waar ik weer een poosje mee vooruit kan.

En dan: 12 horloges, m.u.v. de eerste links boven, een Armida, bijna allemaal kleine, typisch jaren '50 en '60 modelletjes. De meesten ‘doen het’, maar hebben nog flink werk nodig.

Een aantal heb ik inmiddels al wat gepoetst en van een nieuw glas voorzien, waar nodig, enkelen behoefden slechts wat polijstwerk op het plexiglas.

Kon dat niet even wachten allemaal, zo direct bij thuiskomst na uren sjouwen op die beurs? Nee! Na het eten direct Daddy’s workshop in. Als ik die dingen eenmaal in huis heb kan ik niet wachten om er wat mee te doen, dus diezelfde zondagavond en gisteren ben ik er al lekker een paar uur mee bezig geweest.

V.l.n.r, bovenste rij:

image

Een volledig gave 35mm ‘Armida’ met een stalen kast en een puntgaaf, als nieuw, Unitas 6325 caliber aan boord. Het ding behoefde slechts een poetsdoekje en een nieuwe band. Hij loopt een paar minuutjes per dag voor, maar dat regel ik nog wel af. Het merk zegt me niks, dus dat zoeken we later op. Mogelijk Scandinavisch.

image

Een Pierce. Ik heb het even opgezocht @Domega, het is inderdaad een gekend goed Zwitsers merk, maar zoals ik je al eerder berichtte, ik weet ook niet alles. Het horloge heeft een wonderlijke kastconstructie; de caseback is niet geklikt. niet geschroefd, maar met 6 afzonderlijke schroefjes aan de kast bevestigd. Nog niet gezien bij een polshorloge uit die tijd, ik schat jaren '50. Het uurwerk is nog niet geïdentificeerd, mogelijk een manufactuurtje. Hij loopt wel, maar niet fanatiek, dus hij krijgt nog verdere TLC. Verder verslag en foto’s volgen.

image

Een ‘Velpen’. Een Zweeds merk denk ik, in een mooi verguld kastje en een fraaie wijzerplaat. Ook hier een nog niet gedetermineerd, voor mij onbekend (automatisch) uurwerk. Het horloge loopt, maar laat zich voorlopig alleen met de hand opwinden, want de automaat heeft kuren.

Image1

Een vrijwel new old stock, brandschoon en ongeschonden klassiek vormgegeven Flora, met een brandschoon en goed lopend AS/ST1950/51 werkpaardje er in. Geen krasje zelfs niet op het glas. Er zat een afschuwelijk nepleren wit bandje aan, dat ligt al in de kliko…

image

Een zeer jaren '70 design Zweedse Nilax in fraaie conditie. Aan boord bevindt zich een brandschoon en keurig lopend AS/ST96 caliber. Ik heb het vervuilde maar vrijwel onbeschadigde kastje gereinigd en een paar krasjes op het glas weggepoetst. Daarna het ding van een eigen Lexaf fabrikaat bandje voorzien. Bijna als nieuw. Niks meer aan doen. Dragen!

image

Misschien wel het meest bijzondere horloge in deze lot: Een Lanco Matic uit ca. 1955 met een manufactuur Langendorf 1233 caliber als motortje. Deze 1233 was zo ongeveer de eerste automaat die Lanco op de markt bracht, in eigen huis ontwikkeld en (typerend voor Langendorf) een nogal eigenwijs functionerend automatisch opwind werk. Dit is wat Ranfft er over zegt:

image imageimageimageimageimage

Ik hoop dat er voor dit exotische uurwerk nog onderdelen te vinden zijn als iemand het misschien voor mij gaat of wil servicen, want ook bij dit horloge heeft de automaat kuren en het is lastig met de hand op te winden. Cosmetisch gezien is het nog redelijk in orde, afgezien van wat kleine beschadigingen op de mooi gepatineerde wijzerplaat.

Een Vattentät Lärkan horloge. Zweedser kan niet. Ik heb het dan ook gekocht bij de vriendelijke Zweedse meneer die met veel zeer betaalbare en leuke opknappertjes in drie rommelbakjes beslist mijn favoriete verkoper op deze Rikketik was. Toen ik ‘vattentät’ in Google opzocht kwam ik eerst uit bij een Ikea Fluitketel! Maar vattentät betekent dus gewoon ook watervast of waterdicht. Dat laatste zal deze schoonheid op leefijd waarschijnlijk niet meer zijn, maar ze loopt nog netjes, tante is nog goed ter been. Een wat verweerd kastje maakt deze typisch vintage Bulls Eye eigenlijk alleen maar symatieker. UIterlijk heb ik haar al netjes gepoetst en van een home made struisvogel leren bandje voorzien. Het (waarschijnlijk Zwitserse) uurwerkje heb ik nog niet gedetermineerd, maar dat komt later wel als er naar een servicebeurtje gezocht gaat worden.

De horloges op de tweede rij v.l.n.r.

image

Nog een Nilax, ook van de Zweedse verkoper dus. Hier heb ik nog niets aan gedaan maar aan het verweerde kastje te zien is er nog wel wat werk aan te beleven. Het uurwerkje is een AS 1287 aka Alpina 687, dus met die kwaliteit zit het wel goed, wat ook al blijkt uit het feit dat het na zeg eens zo’n jaar of 60 nog steeds redelijk op tijd loopt. En: een rode secondewijzer… altijd leuk!

image

Door de ‘Patina’ op de wijzerplaat van dit wrakje is de merknaam nauwelijks meer te lezen: Een “City”. Nooit van gehoord. Mogelijk ook een Zweeds plakmerkje? Wel Swiss made; onder de 6 uurpositie staat Swiss. Wat moet de eigenaar van dit horloge veel gerookt hebben! Tenminste, de kleur lijk mij die van nicotineaanslag. Véél nicotine!
Is radium gevaarlijk? Nou, zo’n hoeveelheid nicotine lijkt me ook niet gezond. Ik heb er nog niets mee gedaan, maar het lijkt mij er eentje voor behandeling met rubber handschoenen.
Ik heb het ding toch wel even opengemaakt, met de nodige voorzichtigheid en moeite, want de achterplaat zat a.h.w. vastgerot. Gevalletje geweld en de ezel, dus hij ging open en er blijkt een FHF 26 kaliber uit ca. 1955 in te zitten. Tot mijn verbazing loopt het nog redelijk ook! Nog steeds functioneel dus.
Het wordt nog wel een aardig avontuur om deze City weer toonbaar te krijgen.

image

Het tiende horloge uit mijn buit van afgelopen zondag: Een Balder Marin.
Ook niet bepaald een wereldberoemd merk. Geen idee… nooit van gehoord.
Mikrolisk geeft echter wel wat aan:

Een referentie van een bedrijf in Stockholm. Op Google vind ik verwijzingen waarin vintage Balder horloges door Scandinavische veiling sites worden aangeboden en ik vind horloges en klokken waarin de naam Viking Balder wordt genoemd. Viking is een merk van het Zweedse bedrijf ASU aka A.B. Svenska Urdepoten uit Malmö, dus de herkomst van deze Balder Marin zal zeker Zweeds zijn.

(even een afbeelding van een advertentie van ASU omdat het zo’n mooi plaatje is)

Die Zweedse herkomst klopt natuurlijk want ik heb ook dit ding van die aardige Zweedse meneer gekocht.
Het is een klein ‘militairy style’ horloge met rode secondenwijzer en doorlopende (waarschijnlijk) radium cijfers. Het uurwerkje is onder de balans niet gesigneerd, maar volgens het zoeksysteem van Ranfft is het een AS1187 aka Alpina681. Nog een Alpina dus. Hij (zij?) loopt, zij het moeizaam. Ook dit horloge gaat een heerlijk avontuur worden om op te knappen.

image image

De laatste twee horloges die de Rikketik editie Oktober 2022 mij heeft opgeleverd zijn wat minder van kwaliteit en ook nog eens niet lopend. Met veel geduw en geschud willen ze beiden steeds een paar seconden vooruit, maar staan dan weer stil.
Omwille van het complete verhaal toch hiervan ook nog de specs en een plaatje.
De linkse is een “Marker”, waarschijnlijk ook een Zweeds plakmerk.
Er zit een CRC90 (?) uurwerkje in. Ook daar is niets over te vinden. Qua afwerking krijg ik er een beetje een Hong Kong gevoel bij. De rechtse, een Foresta, bevat een Ebauche Bettlach EB 152. Het is een gesteend penanker uurwerkje en wil eveneens niet langer dan een paar secnden achter elkaar aan het werk.
Wonderlijk, een zwitsers EB uurwerk in deze Foresta, want het merk blijkt geregistreerd te staan bij het Duitse Förster uit Pfortzheim, en Förster fabriceerde zelf ook uurwerken.

Deze laatste twee wrakjes gaan dus voorlopig even in het projectenbakje en worden misschien later kandidaat voor een lotje Parts & Repair ter verkoop op Ebay of Marktplaats. Het kan niet altijd kaviaar zijn. 10 van de 12 vondsten die de moeite waard zijn is niet slecht, vind ik.
En zoals wijlen Prins Bernhard eens verklaarde toen H.M. Juliana hem alwéér een dochter (ik meen de vierde) had gebaard: “Beter één vogel in de hand, dan de lucht van tien!”

Hiermee besluit ik, hopende dat jullie mijn toch weer flink lang uitgevallen verhaal hebben willen lezen.

Groeten en tot een volgend avontuur!
Lex

38 likes

Die gedachte is bij mij ook al eens een paar keer opgekomen… :smiley_cat:

6 likes