Accutron kunst

Hoi allemaal,

Zelf ben ik een liefhebber van stemvork horloges, wordt er :slight_smile: om te zien.

de achterkant

de spoedmeester

Mijn beste,

Ja zo’n accutron is een waar kunstwerk op zich. Het heeft een bepaalde charme welke zich niet zo snel onder een vaste noemer laat plaatsen.

Bij het zien van je horloge werd ik er niet direct vrolijk(er) van, dat was ik al. Ik bezie het leven immers altijd van de zonnige kant.
Doch mijn interesse werd gewekt omtrent de technische kant van dit horloge.
Dus maar weer even het onvolprezen boek ’25 eeuwen tijdwaarneming’ van Bruno Ernst erbij gehaald.
En ja, doordat middels een elektronische schakeling een trilling van de stemvork wordt bekrachtigd en deze op een frequentie van 360 Hertz gehandhaafd blijft en zodoende het raderwerk van seconden, minuten en uren voortbeweegt, blijft dit een waar kunstwerk.

Veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit kunstzinnige horloge. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Het is inderdaad een vrolijk kunststukje en dan vooral hoe de elektronica op elegante wijze als wijzerplaat is gebruikt.

Aangezien het horloge op 360hz loopt rijst mij de vraag hoe de secondenwijzer zich gedraagt. Net als een automaat? Of als een quartz, gewoon elke seconde een tik?

Mijn beste,

Ik heb eens gekeken Pierz of ik een antwoord op jou vraag kan krijgen.
Maar ik moet je het antwoord schuldig blijven. Ik heb een beschrijving gevonden van ‘hoe’ een stemvorkhorloge werkt maar niet de verhouding Herz / seconden.

Doch er zullen hier op het forum ongetwijfeld deskundigen zijn die deze materie haarfijn kunnen uitleggen.

Orologio Signaturis Temporis

De sec.wijzer loopt vloeiend zonder tussenstops zoals bij een automaat. Je kunt hem vergelijken met de Seiko Spring-Drive die loopt ook vloeiend.

Ahaaaaaa, dat wist ik dus ook niet! Dank voor de info, Hennie! (tu)

Spoedmeester,

ik ben het helemaal met je eens. Ik heb een (best wel lelijke, echt 70-er jaren design) accutron. Maar het vloeiend bewegen van de secondenwijzer blijft me steeds weer vrolijk maken.
En dat geluid. Iedereen die je het laat horen is verbaast.
Ik heb kort geleden een Seamaster Megaquartz gekocht. Als het goed is krijg ik die ook weer aan het zoemen.

Die van jou is geloof ik ook nog eens veel geld waard toch ? Meen eens gelezen te hebben dat die doorzichtige platen speciaal nagemaakt werden omdat die horloges zo zeldzaam zijn…

Bas

hoi allemaal,

Leuke reacties, van die seconde wijzer klopt helemaal zij glijt als het ware nog vloeiender dan de springdrive :wink:
Deze van mij loopt op 1.35 volt via een module wordt 1.5 volt van batterij omgezet naar 1.35 dit vertelde de horlogemaker:D
Een leuk collectors item!

hier nog een foto van de band die er bij hoort vind hem zelf niet echt mooi;)

de spoedmeester

oh ja dit model noemen ze ( spaceview model ) :wink:

is ie de ruimte in geweest of zo ? of heeft het iets met het stemvork gedoe te maken? waar bulova patent op had in de 70s.

De spoedmeester

Zo’n spaceview hebben ze op de maan achtergelaten.

Geinig ding, zou er wel een willen hebben.

Ik vind hem ook wel geinig :slight_smile: het is een leuk collectors item

Mooi horloge.
Ik verzamel ook stemvorken.
Was in die tijd een ganse (re)evolutie in de horlogerie.
Ik heb in ’ 70 nog een opleiding gevolgd bij Bulova, vandaar ook mijn passie voor die techniek.

Dit is de mijne ook een NOS wel een Omega maar ook heel mooi en dat geluid…alleen het bandje is vernieuwd

Mijn beste Hennie,

Wat een prachtige ‘Omega’ is dit.
Het horloge heeft niet alleen een fascinerende techniek doch ook een zeer fraaie vormgeving.
Een klassieke schoonheid en een sieraad om te dragen.:wink:

Orologio Signaturis Temporis

Zeer duidelijke uitleg vindt je hier ; http://www.uurwerkreparatie.nl/NLaccutron.html

Dank voor die link, Freddy. Ik heb net ook een Accutron gekocht op de Bay, een 218 DayDate. Niet omdat die nou zo mooi is maar vanwege het “anders” zijn van zo’n horloge; en deze was goed te betalen. Nu nog een adresje voor reparatie (als dat nodig mocht zijn) en de batterij. Maar nu eerst de postbode afwachten…

hoi allemaal,

bedankt voor de leuke reakties en voor de technische info.

Freddy hoe zit het dan met die omgebouwde module 1.5–>1.35 is het schadelijk om een accutron op 1.5 volt te laten functioneren?

de spoedmeester

http://www.king-cart.com/cgi-bin/cart.cgi?store=stevewxly&product=Batteries&cart_id=382030.36400&user-id=&password=&exchange=&exact_match=exact.

Zie onder

Bulova Accutron is wel apart ja dat gezoem en dat secondewijzertje dat zo vloeiend liep.
Ik heb er ook 1 gehad deze: