Accutron Spaceview 2020

Wat ik nu wel weet is dat het een compleet nieuw ontwikkeld uurwerk is. Maar had het dan een andere naam gegeven.

Het is in ieder geval wel een apart uurwerk, weer iets compleet nieuws :ok_hand:t2:

Maar de meeste mensen willen niet een nieuw uurwerk maar het oude stemvork uurwerk en dan in een 39mm kast.

1 like

Naar mijn weten worden er geen nieuwe stemvork uurwerken meer gemaakt, te duur? Patentrestricties? Wie zal het zeggen…

1 like

Ik vind het zeer gaaf wat ze hebben gedaan, ze proberen iets moderns te maken maar wel met de juiste inspiratie.
Geen 800 reissues die toch net niet correct zijn, maar gewoon echt iets nieuws.
Dan ook nog de moeite nemen om een bijzonder uurwerk te ontwikkelen.
De prijs vind ik dan ook lang zo gek nog niet eigenlijk :sweat_smile:

Toegegeven een echt stemvork uurwerk had ook gaaf geweest, maar daar zullen zij de redenen wel voor hebben, dan is een andere bijzondere techniek een mooie tweede.

2 likes

Wel erg fraai hoor op deze close ups :slight_smile:
Zitten mooie details op! Mooie wijzers en de metalen plaat vlak onder het grone deel is mooi geschuurd.
De lugs lijken kort dus de lug tot lug maat kan best eens gunstig zijn (lees: onder de 50mm).

Edit: en Bulova is tegenwoordig een onderdeel van Citizen toch? Wellicht dat dit uurwerk ook een zaak is van ‘kijk eens wat wij kunnen’ om zo het merk in een bepaald segment te positioneren

Over smaak valt niet te twisten, zullen we maar denken.

Van een afstand wel mooi, maar… voor mij begint leesbaarheid steeds een groter ding te worden. De “glimmertjes” op de plaat zou voor mij de afleesbaarheid niet ten goede komen. Dus wel mooi maar ik zou hem, persoonlijk, nooit aanschaffen. Voor mij is deze, daarbij ook nog eens echt over-priced.

Kijk jij naar je horloges voor de tijd dan? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

tsja, ik weet het ( old habits die hard :rofl: :rofl:)

2 likes

Dit vind ik geen re-issue.
Er zit een totaal nieuw caliber is, geen stemvork maar een electrostaat.
Het is in mijn ogen een 2.0 versie.

1 like

In dat geval meer een 0,0 versie. :smile:

1 like

Het innovatieve ontwerp is uhm… innovatief… nieuw? Maar is het ook zinig? Ik heb sterk de indruk dat er iets nieuws verzonnen is met als motivatie: niet omdat het moet, maar omdat het kan. De ontwikkeling van de hoogfrequent quartz uurwerken ( zoals in mijn Bulova 96B230 met 262KHz kristal frequentie) was zinnig omdat daar een zeer nauwkeurig lopend uurwerk mee ontstaan is. Maar is dat hier ook het geval? Presteert dit beter dan een Hoogfrequent quartz? Ik heb mijn twijfels.

Verder sluit ik mij bij bijna alle vorige sprekers aan: Te groot (ik heb smalle polsen) , te dik (ik wil geen hockeypuk aan mijn arm hangen) , héél lelijk (elektronika is gewoon niet mooi om naar te kijken en wat moet ik met die "ventilator’ achter het glas?) , véél te duur (3K +?) en volstrekt overbodig ( er zijn zo veel beeldschone high tech horloges voor veel minder geld op de markt).

Als ik het me ooit nog eens kan veroorloven wil ik wel een èchte vintage spaceview Accutron!

Niet zo heel erg geslaagd. My 2 cents

The Accutrons use twin turbines (which spin like a rotor, when the watch is worn) connected to electrodes to generate static electricity, which is then stored, and finally released to power a pair of motors. One is of the electrostatic variety, which moves the seconds hands smoothly across the dial without a perceptible tick, and the other is a step motor, which powers the hour and minute hands. Timekeeping is synchronized through a quartz circuit that is capable of accuracy of up to 5 seconds per month.

The impact of this new type of movement technology is twofold. First, it achieves an extremely stable rate. Five seconds per month is far better than standard quartz, and in the same neighborhood as Grand Seiko’s Spring Drive movements, which Accutron’s electrostatic movements will likely be endlessly compared to. Secondly, on these debut models with their open dials, it provides a new type of visual experience, with turbines rotating at high speeds and a gliding seconds hand. These watches are visually striking, and at a glance share design characteristics not just with notable Accutrons of the past, but with some of our favorite high end independent watchmakers who take a decidedly futuristic approach to watch design and movement making.

Dus ze zijn ten eerste vrij nauwkeurig ja(weet niet wat een h.a.q. doet) , en ten tweede ziet het er zeer cool uit de draaiende ‘turbines’ en dan ook nog ‘gliding second’.
Ik vind het een zeer coole technologie :ok_hand:

3 likes

Maar ja, de prijs is wel pittig.

Heeft er ook iemand een filmpie waarin alles draait wat er moet draaien?

Het is niet de hoogte van de frequentie die de stabiliteit van een kwarts-oscillator bepaalt. Het is de temperatuurcompensatie.

Een kwartskristal is niets anders dan een piepkleine stemvork. Bij een niet-temperatuurgecompenseerde kwartsoscillator is de frequentie sterk afhankelijk van de temperatuur. Door middel van allerlei slimme technieken kun je de temperatuursdrift er vrijwel uithalen.

Ik heb een jaar of 30 geleden een kristal op 19 khz in een temperatuursgeregeld mini-oventje geplaatst. Oventje werd 50 graden. Die oscillator had ik nodig voor de piloottoon op te wekken van een stereo-coder. De stabiliteit was gestoord: 10 tot de min achtste.

1 like

Sorry, kun je dit een beetje meer toelichten?

Het ding was ongelooflijk nauwkeurig
0,000000001Hz afwijking op die 19kHz

Wat zou een GS 9F doen…

Deze van Hodinkee, ergens halverwege staat een klein filmpje.

8bc3f2f0-f95b-4fe7-9863-61c9a674a3fc

1 like

Maar die 2 onderste zouden dus moeten bewegen, wanneer je je pols beweegt? En gaat dat er ook zo spectaculair aan toe als die vd secondes, of meer als het ahum lullige ankertje v Rado :sweat_smile:

1 like