Achteraf een beetje spijt van aankoop

Is dit herkenbaar? Al maanden keek ik uit naar de Longines Conquest GMT. Geweldig ding, ik dacht ook overal te hebben gekeken in deze prijsklasse. Nu zit ik te scrollen op een website van een ander merk (Oris) en kom ik er achter dat het horloges zijn die veel beter bij me passen… en dan krijg je een rot gevoel in je onderbuik… de Conquest is voor mij een hele investering en mijn eerste horloge boven de 200 euro. Door verkopen zal flink verlies opleveren ben ik bang :(.

6 likes

Heb je het horloge al binnen dan?

Het is een grote reis deze klotehobby dus je smaak evolueert met je mee. Gewoon dragen of net zoals ik binnen 48 uur flipperen :sunglasses:

12 likes

Anderzijds is het een hobby. Gewoon dragen en als je het niks vindt, het verlies accepteren.

Part of the game.

5 likes

Je wordt langzaam.

7 likes

Buyer’s remorse

1 like
3 likes

Bezit van de zaak is het eind van het vermaak.

13 likes

Voelt net zo klote als seller’s remorse. Gelukkig is er verrekte veel te koop op deze aardbol en is verreweg het meeste vervangbaar.

3 likes

hahaha 48 uur? das wel heel snel

2 likes

Heb ik ook wel eens hoor… vandaar dat ik vrijwel alleen maar horloges zoek met “de kop eraf”. Leuke tweedehands in geweldige staat kan je vaak niet veel op verliezen!

6 likes

Mwoah, wat is snel.
Flits de ninja is zijn bijnaam :joy:

2 likes

Hoi Nick,

Maak je geen zorgen man. Dit is iets waar de meesten van ons bij tijd en wijle last van hebben helaas. Hoort bij de hobby, zoals hier al is gezegd. :slightly_smiling_face:

Je hoeft niet per se zoveel te verliezen. Verkoop jouw Longines hier aan een van de liefhebbers en ga op zoek naar een mooie gebruikte Oris voor een goede prijs. Die zijn best te vinden, ook via de liefhebbers hier. De Oris Only rubriek is heerlijk leesvoer hier op het HF, maar dat weet je ongetwijfeld al. :relieved:

Komt goed. Succes! :sunglasses:

14 likes

Dit soort uitspraken helpen niet mee voor je verkooppitch. :wink:
Iemand die winst ruikt, slaat nu toe.

2 likes

Cognitieve dissonantie :sunglasses:
Enige woord wat ik onthouden heb van de Nima A/B opleiding 25jr geleden.

3 likes

Ach…ik heb de ‘mijne’ hier laatst aangeboden voor € 699,99 incl. verzending naar NL of BE geen hond had interesse…???

5 likes

Dit zal de gemoedstoestand van ts niet helpen :joy:

15 likes

Dat zal je nog vaak krijgen, ik heb jarenlang meerdere horloges gehad in de mid range kwa prijs (200-500), maar met sommige heb je toch geen klik of je draagt ze gewoon niet omdat je het nergens vind bij passen of andere dingen…
Verkopen en meestal met verlies is dan de beste optie haha, kan je niks aan doen.
Ik heb een regel voor mezelf ingevoerd dat ik maar drie echte horloges kan dragen in de maand, afgezien van een gshock voor werk, hou ik me redelijk aan tot nu toe, miss voor jezelf ook iets invoeren, zoals als je langer als een maand naar een mooi horloge kijkt dan is het ook een mooie aankoop, en ga je zoeken naar een deal tweedehands of nieuwe, zo blijf je wel vaak teleur stelligen voor.

Dat is een term uit de psychologie.

Wat ik van mijn studie heb onthouden is dat cognitieve dissonantie iets is dat je in je hoofd (cognitief) de situatue zo draait dat het positief is(onbewust). En dat link ik niet aan buyers remorse. Eerder dat je je nieuwe aankoop positief blijft ervaren ondanks dat je er eigenlijk niet blij mee bent, Hoe zie jij dit?

On topic:
Dat heb ik zeker gehad. Eigenlijk best wel vaak. Het helpt mij tegenwoordig om iets eerst te passen en te oordelen of bij mij het echte juich gevoel ontstaat. Als dit er niet is, moet ik het gewoon niet meer doen.

Toch zal ts geen spijt hebben als hij uiteindelijk een Oris om de pols heeft.

Ik zou hem hier op het forum te koop/ruil aanbieden. Misschien dat er iemand je een verrassend aanbod doet waar je nooit eerder over na had gedacht.
Verlies bij doorverkoop is vrijwel evident als je een nieuw horloge koopt (tenzij LE of bepaalde Rolex)