Achterdeksel met schroefring openen

beste forumleden, welke tool is het beste bij een dieper liggende ring? Met de 3 punts komen de stiften niet diep genoeg.
In dit geval voor deze Sturmanskie. Ik heb 2 punts exemplaren gezien met langere punten, maar voldoen die? Alvast dank.

1 like

Jazeker, daar zou het mee moeten lukken. Je zou het ook voorzichtig kunnen proberen met de punten van een gehard lang pincet, dat wil ook wel eens werken.

1 like

Ok dank je. Ik heb inderdaad een oud stevig pincet, waarvan ik de punten zou kunnen afslijpen tot passende maat.
Eens even bekijken. :grinning:

maar ook met een 3 punts heb je toch meestal verschillende opzetstukjes?

Klopt, maar geen van allen zijn slank en lang genoeg. Ze hangen op het bolle/hogere achterdeksel. De punt komt dan niet tot in de inkeping.

1 like

probeer het anders eens met een schuifmaat

Gaat het niet gewoon met een ‘sticky ball’?
En anders inderdaad zelf een tooltje maken.

Groet,
Arvid

Verf roerstokje, 2 spijkers er door en voila!

(Wel heeeeel low-budget ;))

Ik lees die tip wel vaker. Ik denk dat het nog lukt ook. Maar als iemand mijn schuifmaat leent en er zo mee omgaat krijg ik een nieuwe van hem, en hij nooit meer gereedschap te leen.

Overigens:

3 likes

Geen gek idee, maar ik zou wel een wat substantiëler stuk hout gebruiken dan een verfstokje!

geinig :grinning: iedereen dank voor de tips! Ben met zelfgemaakte tools wel bang dat ik een gigantische kras ga maken.

Ik kon zo snel geen stuk hout bedenken dat bijna iedereen wel in huis heeft :wink:

Helaas gaat dat niet. De ring moet draaien, niet het deksel waar de bal op plakt.

Aardig idee, maar dwars krachten op een precisie meet instrument?

Heb je ook geen gebogen puntbektang?

Maar dan ten eerste de deksel beschermen !! Er zijn heel vaak zeer grote kratsen op de deksel, en een beetje tape kan nogal wel beschermen als de tang glijdt.
Anders is hier een hele reeks werktuigen daarvoor :
http://www.outils-horloger.de/html/ouvre-boitiers.php

Ja inderdaad. En die zijn stabiel. Zal eens voorzichtig passen. Mijn vrouw is momenteel het huis aan het schilderen en schuren. Dus werkelijk openschroeven wacht ik nog even mee :sweat_smile:

Ben hen had ik dus die 3 tand Jaxa S1 gekocht. Maar voor de Sturmanskie had ik beter een puntige 2 tand uitvoering kunnen nemen, denk ik. En ja ik zal het deksel eerst beschermen. Dank je. :+1:

Dit is het beste :
http://www.outils-horloger.de/html/ouvre-boitiers.php?id=7006wc
Duurder ook, maar wat heel veel help is dat de kast helemaal vast zit en kan niet glijden. Dan kan men goed stevig duwen om te openen. Ik heb ook een paar andere systeem, maar deze is het beste, behalve om naar de markt te gaan : onmogelijk in mijn zak te krijjgen :wink: Dan gebruik ik deze : http://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/optimized/2X/7/72978e240cce470ff30bf134c512b6377d2300e1_1_666x500.jpg

Hoi Brunod, misschien komt optie 1 ooit nog. Optie 2 of iets dergelijks overweeg ik voorlopig sterk. Ik wil alleen incidenteel een kast openen voor documentatie en fotograferen van het uurwerk.