Achterdeksel met schroefring openen

Dan voor een one shot, zou ik met een hamer en een stuck heel sterk hout proberen. De kast zo zorgvuldig klemmen zodat het kan niet glijden of draaien, en met de hout stuk tegen de deksel schroef, kleine hammer slag om te openen. Als er geen goede hout is, met iets zachter dan de staal van de deksel : messing of zoiets.
Of liever vragen als iemand in je omgeving zo een kast opener heeft en voor jou kan open draaien :wink:

1 like

Strumanskies zijn degelijk, maar of ik dat durf met een hamer??? Dan maar bij iemand langs :sweat: :grinning:

als je geen passend gereedschap hebt… ā€œafblijvenā€ā€¦ als je met metaal wat kan… dan kun je zelf een tooltje maken… wat heb je nodig?.. een draaibankje zou handig zijn… om de pennen te draaien… , als je dan een ā€œpasserā€ neemt, waar je draadgaten in de poten kan maken… dan schroef je daar 2 boutjes door…die boutjes draai je aan de voorkant af naar de dikte die in de ring passen… passer op breedte instellen… klaarrrrr

Waar zit je ? Ik ben zeker te ver, vlakbij Luik.

Bedankt voor aanbod Brunod! Op een vakantie misschien. Ik woon in ā€œhoge noordenā€ Meppel.
Waardeer het wel. :grinning:

Voor die ringen gebruik ik meestal dit gereedschap.

Die bovenste werkt het beste.

1 like

Je hebt gelijk Arie, vroeger met motoren ook wel eens wat verprutst tot ik passende sleutels had. Engelse BSA en toch proberen. Passer heb ik ook nog. Zal eens zien. Geen draaibankje, maar ben wel redelijk handig.

als je een boormachine hebt… die je in een klem kan zetten… en een (oude) vijl… kom je ook al een heel eind… :smile:

2 likes

En geen uit schieters? Horloge in kasthouder zetten is beter neem ik aan?

Nee, geen beschadigingen , die ringen zitten ook niet echt vast.
Je kan bij hobbyklok ook een universeel sleutel bestellen die werkt veel fijner maar is duurder.

Op de foto is het niet te zien maar aan de bovenkant zitten twee pinnetjes.

http://www.selvatime.nl/product_info.php?cPath=UhrWerk&upage=1&sPath=Kleinteile&products_id=Zentralschraubenschlļæ½ssel%20384193

Ook een handig ding denk ik.

Meestal probeer ik de ring eerst los te duwen met een houten satƩ prikker ( vlakke kant ), en als dat niet lukt gebruik ik pas het gereedschap. :smile:

1 like

Poging waard. :grinning:

Ik heb twee werktuigen daarvoor : een prikker van messing en een ander van beenderen om zeker nooit kratsen te maken :wink: Ivory is ook goed, maar moeilijk te vinden.

1 like

Ja, messing is gemakkelijk aan te schaffen, dat is steviger dan hout, bedankt voor de tip. :+1:

2 likes

bedenk me dat ik messing modelspoor staven heb. Misschien die even op maat vijlen?

Gelukt! :grinning: Met de schuin gevijlde spoorstaaf.

Sturmanskie 3133.
En hier komt de spoorstaaf vandaan.

5 likes

Ziet er strak uit Jan! Nu nog de leeftijd bepalen! Ik ben benieuwd!

1 like

Ja mooi schoon uurwerk Bas! Hij loopt ook prima. Nikkel zilver balans wiel dus na 1993 volgens mijn gids. 5 cijferig serie nummer duidt ook wel op een minder oud uurwerk. Maar heb ook al hogere nummers gezien.
Nog maar even zoeken.

1 like

Ja, deze Poljot is voorzien van een verchroomde kast, de oudere modellen zijn van RVS.

1 like