Advies aankoop vintage horloge

Ik ben op zoek naar een vintage horloge voor mijn zoon als afstudeercadeau. Graag ontvang ik advies over merken, prijzen, betrouwbare verkoopkanalen en andere zaken waar ik op moet letten bij aankoop van zo’n horloge. Ik zoek bij voorkeur een horloge met de volgende kenmerken:

• Bouwjaar: jaren '50, '60 of '70
  • Massief gouden kast (14k of 18k)
  • Automatisch uurwerk
  • Goed werkend en technisch betrouwbaar uurwerk
  • Effen witte wijzerplaat
  • Slanke kast
  • Geen radium

Alvast bedankt voor het meedenken.

2 likes

Zoiets?

1 like

Is er een budget?

1000 tot 1500 euro?

Dan zou ik naar Longines, Tissot of Omega kijken.

3 likes

Bouwjaar: jaren '50, '60 of '70
Massief gouden kast (14k of 18k)
Automatisch uurwerk
Goed werkend en technisch betrouwbaar uurwerk
Slanke kast

Laat je me even weten waar je een massief gouden kast voor die prijs vind met huidige goud prijzen?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

3 likes

Mooi horloge maar voorkeur voor strakkere cijfers (minimalistische wijzerplaat).

Ik heb werkelijk geen idee, zou graag advies krijgen over prijzen. Had misschien niets moeten noemen.

1 like

Tja. Het kan wel, maar dan moet je heel goed zoeken en vaak de kleinere modellen.
Tissot is dan een optie. Vooral in 14k.

Maar naar mijns inziens kun je beter je budget oprekken. Desnoods wat doorsparen zodat je een echt lekkere kan kopen, bijvoorbeeld van je eerste loon echte ofzo.

Als je echt een mooi afstudeer horloge wil, zou ik kijken naar JLC, Omega, Movado, IWC.

Wat ook kan, is de voorkeur voor een automaat laten gaan. Heb je automatisch een slankere kast (en dus tevens minder goud, lager budget etc).

Bijvoorbeeld;

Deze heb ik destijds heel goedkoop van de hand gedaan. Dat ga je niet meer vinden, maar met wat oprekken zeker mogelijk.

https://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/9/6/1/961d28284b9848f31390b54c139b4b8b99934ca6.jpeg

Dank voor de aanvulling. Iets duurder zou kunnen. En dit horloge zou zeker in aanmerking komen. Helaas al gereserveerd.

1 like

Wel al een maand.

@nasty_joe89 heb je hem nog?

Goud is natuurlijk heel duur. Ik weet dat t niet je eis is, maar ik ga aan op betrouwbaar uurwerk.
Weet niet hoe sportief je zoon is, maar voor 750 heb je deze geweldige chronograaf

Niet wit alleen.

Edit, 699 zelfs. T is dat mijn potje leeg is maar anders…

Je hebt gezien dat die kast chromed is en niet staal?

1 like

Sterker nog. Dit is precies alles waar ze niet naar op zoek is. Bedankt voor je bijdrage :stuck_out_tongue:

• Bouwjaar: jaren '50, '60 of '70 :white_check_mark:
  • Automatisch uurwerk :white_check_mark:
  • Goed werkend en technisch betrouwbaar uurwerk :white_check_mark:
  • Slanke kast :white_check_mark: (voor een chrono, vind ik)
  • Geen radium :white_check_mark:

Bedankt voor jouw bijdrage

Wat is zijn polsmaat, en welke kastmaten vindt hij acceptabel?

En, nu we het er toch over hebben… Waarom Vintage, specifiek? Niks tegen vintage an sich, maar is dat expliciet zijn wens, of heb je dat zelf bedacht omdat vintage jouw interesse heeft?

Zelf heb ik één 14k gouden vintage horloge, van m’n grootvader geweest, en ik moet me sterk inhouden om niet te roepen dat ik 'm gratis in een bubbelenvelop naar je toe stuur, want ik vind het echt een vreselijk onding. 34mm is me te klein, het datum mechaniek is super irritant, het ding voelt breekbaar, te licht, en is eigenlijk gewoon m’n ding niet. Ik moest zelf terug scrollen naar 21 Maart 2025 toen ik 'm voor het laatst uit plichtsbesef weer eens een halve dag uit de kist viste:

Bah. We zijn allemaal anders, natuurlijk, maar mijn tip zou zijn om te voorkomen dat je zoon ook met zoiets opgezadeld wordt. Ik zou niet nalaten de ontvanger te polsen wat betreft z’n wensen.

Zelf zou ik dus niks tegen een stalen 35-36mm C-shape Constellation hebben, van Omega, met gouden coin edge bezel er op, en een linen dial er in, maar dan wel in uiterste mint conditie, volledig gerestaureerd, geserviced, en terug gebracht naar factory specs qua waterdichtheid en zo. Maar dat is geen 1000-1500 Euro, zeg maar, terwijl ik zelf blij zou worden van een handopwinder in de vorm van een Nomos Club Campus binnen budget.

Plaatjes voor de sfeer:

Nogmaals, ik ben je zoon heel erg niet, maar kan me voorstellen dat voor een dagelijks te dragen horloge er criteria moeten zijn over wat de maat is, hoe het er uit moet zien, welk materiaal acceptabel is, etc. Die laatste is fris, fruitig, en binnen je budget te vinden. Hij is ook redelijk klassiek, zorgeloos te dragen, en er is een organisatie die 'm kan reviseren wanneer jij er niet meer bent, en je zoon z’n moeder’s cadeau wil onderhouden.

4 likes

Tja, ik kan dat alleen maar beamen gezien de hoeveelheid horloges die ik voorbij zie komen waar ik nog niet dood mee gevonden wil worden :wink:

1 like

Dank voor het meedenken allemaal. Mijn zoon had graag een familiehorloge van een opa gehad maar dat is er dus niet. Polsmaat vind ik lastig inschatten, niet te klein want hij is 1.90 m. Kennen jullie ook winkels waar we langs kunnen die dit soort horloges verkopen?

:joy::joy:
Een 7750 zit nooit in een slanke kast

1 like