Advies bij keuze

Dag kenners,

Al lang wil ik eens een mooi horloge kopen, nu heb ik wat budget daarvoor maar twijfel ik over wat ik ga doen.
Ik heb Maurice Lacroix altijd aantrekkelijk gevonden, maar nu lees ik steeds dat dit toch wel als een modemerk gezien wordt en minder als een echte fabrikant. Dat verbaast me overigens want ik weet dat ze sinds 2006 eigen kalibers maken.

In ieder geval; ik ben op zoek naar een automaat, liefst met maanstand omdat ik dat mooi vind.
Stijl; tijdloos/klassiek.
Ik zoek een gebruikt horloge, omdat mijn budget niet toereikend is voor een nieuwe, rond de 1500,-

Als ik op de markt kijk zie ik dat bijvoorbeeld Frederique Constant modellen heeft die me aanspreken binnen budget, (dacht dat die duurder waren) maar ook Hamilton Jazzmaster bijvoorbeeld (wel heel verschillend).

Ik zag ook een ML Decentrique Phase de Lune PT6318-SS001-130 te koop.
bieden vanaf 1500,-
wat denken jullie daar van?

image
ik hoor t graag
grt
Femmo

3 likes

Kijk eens bij Oris. Daar moét iets van je gading tussen zitten!

Hatsee en ook nog nieuw:

1 like

Bedankt voor de tip.
Deze heeft geen maanstand…
Maar ik zal me in Oris verdiepen.

Er is in het aanbiedingen topic een link naar hele aantrekkelijke oris deals.

Edit: https://torkkelijewellery.com/en/products/watches/oris-watches

1 like

Oris inderdaad; de Artelier Complication of Artelier Grande Lune bijvoorbeeld.

2 likes

Uit nieuwsgierigheid: waarom Oris?

Een echte fabrikant, hoge kwaliteit uurwerken, eigen inhouse uurwerken zelfs.

Automaat? Check. Maanstand? Check. Tijdloos/klassiek? Check.

Met een beetje goed zoeken (of een klein beetje bijtassen) te krijgen binnen het door jouw gestelde budget.

2 likes

Grande Lune heel fraai

1 like

Misschien is Junghans nog een optie?

11 likes

Die ML vind ik niet echt tijdloos/klassiek … maar zoiets is natuurlijk subjectief :wink:

Persoonlijk zou ik in dit prijssegment kijken naar Longines, maken een paar knappe Moonphase horloges, zoals o.a. volgende …

17 likes

:rofl::rofl::rofl:

1 like

Waarom is dat grappig

Plaatje vind ik tijdloos
Anderen meer klassiek

Deze longines zijn echt prachtig

1 like

Ik denk niet dat die soep zo heet gegeten wordt. ML zijn afschrijfkanonnen omdat ze niet courant zijn. Montblanc heeft een zelfde euvel: Op zich wel een serieuze fabrikant, maar worden niet voor vol aangezien. Evengoed denk ik niet dat veel mensen een ML verwarren met een Michael Kors, zal ik maar zeggen.

Dus dat jij zo kort door de bocht gaat om het woord modemerk te gebruiken is grappig. Zo lees ik hem tenminste.

Ik trek dat ding helemaal niet. De indices zijn, eh, een soort marmite, het lijkt bijna een piano-dial, de maanfase is zo zo, en een decentrale tijd naast zo’n diep datumgat… Nee.

Als je het woord klassiek / tijdloos wilt gebruiken kan een moon phase er maar op één manier uitzien:

Of er dan Frederique Constant, JLC of Longines op staat interesseert me niet eens. :slight_smile: De in dit topic genoemde witte Longines is me wat druk, en ik zou me vergewissen of die wijzers hitte-geblauwd zijn. De donkere is in mijn ogen veel mooier.

De Junghans, wat normaal een merk is waar ik echt van houd, vind ik weer lelijk omdat ze die dag-maand complicatie op 10 en 2 hebben staan. Minder is meer bij een moon phase.

6 likes

De eerste/enige waar ik aan dacht in dit prijssegment. In het echt nog veel mooier!

5 likes

Bedankt voor alle suggesties. Ik moet ook een beetje leren kijken en m’n weg vinden.
Bijzonder behulpzaam topic zo met bijzonder behulpzame leden.
Dank jullie wel. Alle gedachten blijven welkom, smaak is natuurlijk niet universeel.

1 like

Zwarte / donkere wijzerplaat vind ik zelf niet zo mooi. Smaak en twisten en zo

Begrijp ik. Toch was ik serieus onder de indruk van deze op de pols. Mocht je hem ergens zien liggen zou ik adviseren eens te passen. In een ander geval is de door @Fate_Amenable_To_Change gegeven optie van Frederique Constant een aardige, al heb ik deze nooit vastgehad.

1 like

Als het een wat budget-vriendelijker model wordt met witte wijzerplaat… Dan zou ik goudkleurige of zilverkleurige wijzers pakken, blad geen bezwaar, maar breguet ook mooi. Blauwe wijzers luistert voor mij heel erg nauw. Gelakte of verkeerd geanodiseerde wijzers die blauw zijn, ik vind ze verschrikkelijk lelijk en plastiekerig. Mooie wijzers zijn hitte-geblauwd en gepolijst.

1 like

Nog een tip die voor elke keus van toepassing is: koop hem tweedehands. Dit soort dresswatches kennen een mega afschrijving en zijn voor flink minder tweedehands op te pikken.

Zelf merk ik dat mijn smaak en wensen ongeveer met het seizoen verschilt en wil ik dan liever niet binnen een jaar 50% van de aanschafwaarde door het putje spoelen. Koop dus alleen nieuw als het heel zeker weet of geld te veel hebt :slight_smile:.

1 like