Advies bij keuze

Jongens bedankt

Dit is voor nu mijn favoriet

Maar ik kijk nog rustig even door en bekijk de door jullie aangedragen suggesties.

Nogmaals dank voor alle reacties

1 like

Wow, open hart, guilloche, breguet wijzers, maar toch ook een straffe pijl voor de zeigerdatum en een maanfase.

Voor mij zou gelden dat zo’n druk horloge niet beklijft. Als dat voor jou niet geldt, gefeliciteerd, maar bezint eer ge begint, zou ik zeggen. Omdat je zelf tijdloos noemde.

2 likes

Ik zou dat ook niet zien als een tijdloos horloge.

1 like

Yak, een gat op 12 uur alsof het een tourbillon is en erg veel toeters en bellen. Binnen twee weken ben je ‘m zat schat ik.

Gelukkig mag iedereen zn smaak hebben, maar ik ben het eens met eerder is aangegeven. Vind het een heel druk horloge en ondanks ik niet super veel weet van FC, kan je voor 1750,- een kwalitatief betere keuze maken.

Maar goed, een hobby is ook leren en ervaren wat wel/niet bij je past. Mocht je hem snel zat zijn vrees ik wel een mega-afschrijving.

Edit: wat vind je hier van?

je zou zomaar gelijk kunnen hebben.
guilloche vind ik mooi trouwens fraai, dat open heart ook, maar als leek weet ik natuurlijk niet dat dat bij zakhorloges hoort.(weet nu wat tourbillon is)
samen is het veel…

1 like

de flagship heritage vind ik net te eenvoudig. Een beetje extravert mag het wel zijn (ok ik zal het woord tijdloos niet meer gebruiken) maar het moet geen eclectische kermis worden.

1 like

Ik heb zelf deze en die is echt geweldig! Ben er enorm blij mee. Nieuw is hij wel iets boven budget maar misschien is er rond jouw budget gebruikt wel een mooi exemplaar te vinden.


Mijne is helaas niet te koop…

4 likes

Heel fraai. Welk type is dat?

De Open Heart is negen van de tien keer geen tourbillon. De Tourbillon wordt tegenwoordig op het schild gehesen als fraaie proeve van kunnen van de horlogemaker, en wordt dus ook vaak in een display gat gebouwd, maar in wezen is die complicatie al sinds 1930 totaal onnodig. Ik heb zelf een hekel aan tourbillons omdat het barokke zelfpijperij is zonder enige functie.

De hier door jou getoonde open heart is een gat boven de balans of het echappement. Het enige wat je dus ziet is het heen en weer bewegen van de balans. Nu kun je dat op elk horloge met een doorzichtige case-back ook zien. Da’s veel rustiger op de wijzerplaat, maar je kunt nog steeds je echappement bewonderen.

Bovendien is een open heart, in mijn ogen, een poor man’s tourbillon. Het heeft wederom geen functie, maar als er ooit een indice los komt te zitten joop je 'm zo door dat gat je uurwerk in. In mijn beleving is dat een verzwakking van het design.

Rustiger zou het zijn wanneer je Breguet wijzers zou pakken op een Guilloche plaat maar met een maanfase en zeigerdatum, allebei in 1 kleine subdial onder de 12.

Dat zijn in mijn verzameling wel de absolute blijvertjes, de eenvoudige doch goed uitgevoerde horloges.

Deze zit er dicht bij:

Maar het is de Longines Master Moonphase.

Hier kun je door alle versies heen kijken. Helaas is de witte wijzerplaat er alleen met Arabische Numerals (vind ik wel mooi) of met diamantjes op de indices. Ik vind de stick indices op de blauwe het mooist, omdat anders opvalt dat de wijzers te kort zijn.

Trouwens, als we 2210 Euro uit gaan geven, waarom niet de Mühle Glashütte Teutonia IV Moonphase? Die staat voor 2300 op de site van Mühle, maar hij is in de grijze handel zo voor 1845,- Euro van Chrono24 te trekken via mijn huisdealer. :slight_smile:

Dan heb je direct een moonphase met 100 meter waterdichtheid, schroefkroon, spechthals fijnafstemming op het escapement, een schaufenster aan de achterkant en een waanzinnig mooi saffiertje. Ik heb zelf de Teutonia II kleine Sekunde en de kwaliteit is fantastisch.

Moet je wel van Duits nautisch ontwerp houden.

De oplettende burger zal zien dat de wijzers exemplarisch van lengte zijn, en dat de minute track zich in een zeer, zeer hoge mate van precisie mag verheugen

5 likes

Het is niet mijn topic, maar ik vind die blauwe longines en de Muhle wel heeel nice!

1 like

Lastig allemaal. Ik ben ook aan het rondkijken omdat ik op dit moment van mening ben dat mijn volgende horloge ook een maanfase moet hebben.

Ik neig op dit moment nog naar de hier eerder geposte Junghans. De FC zijn het voor mij allemaal niet niet. Ik moet zeggen dat ik de Muhle van @Fate_Amenable_To_Change ook wel gaaf vindt.

1 like

master collction maar dan zilver, en guilloche (zo heet dat toch?)
iets doorsparen

1 like

Raymond Weil Maestro?

Inderdaad, enkel tijdloos als hij niet loopt. Ik vind dat open heart bijzonder cheapo-cheapo staan. Een gat in de wijzerplaat is acceptabel bij een tourbillon, maar anders ècht niet :wink:. Ik denk dat je weg moet van zowel ML als FC.

1 like

Hoe langer ik kijk. Hoe meer ik vind dat jullie gelijk hebben.

Longines 1832, de simpele creme kleurige is mooi en rustig

3 likes

Dank je voor je zeer uitgebreide uitleg

Nog goedkoper :wink: Niet mooier.

2 likes