Advies bij zoektocht naar een blauwe NA

Nee daarom juist het budget iets omhoog.
Daar krijg je wel iets moois voor terug.

1 like

De goedkoopste Datejust 41 mm met blauwe wijzerplaat in de EU kost € 10.250 en (a) zoveel heb ik niet en (b) bij dat bedrag zou ik ook een naar JLC Polaris of een Grand Seiko “whirlpool” gaan kijken….

1 like

Is een “insider joke” hier op het forum. Vind 'm zelf ook niet zo leuk, no offence Herman bedoel er verder niets mee.

Een meer serieuze reactie als je het budget iets zou verhogen. Voor 1.500 nieuw / ~ 1.200 gebruikt heb je een Formex Essence 39mm met chronometer uurwerk (omdat je een accuraat uurwerk zoekt).

5 likes

:point_up_2:

Wat Richard zegt.
Het is een flauw grapje.

2 likes

Bedankt voor de tip. Ik had eerder van dat horloge gehoord, maar aarzel bij die inbusbouten aan de voorzijde. Enig idee wat de rol daarvan is?

Dat is de Presage SPB167J1, correct? Hoe dan ook: een beauty…

1 like

Klopt, de Presage - Sharp Edged. Toevallig had ik hem net gezien bij de Bijenkorf toen je die vraag stelde. Die dial komt op de foto niet tot z’n recht. :grin: Model was blijven hangen.

1 like

Als je eraan twijfelt sws niet doen. Ze zitten er omdat het horloge vering heeft. Zie 5 min 40.

1 like

Bedankt voor de tip. Mooie propositie, maar daarvoor zal ik wel mijn budget moeten oprekken tot ongeveer € 1.500, en dan komt een gebruikte Grand Seiko quartz ook in beeld.

1 like

Kijken of je een tweedehands Farer Lander kunt scoren. :slight_smile: Oh. Shit. Geen GMT. Hmmm.

Voor 1000 ballen koop je met zeer grote moeite een chronometer-spec horloge, en de enige HAQ in die regionen is de Conquest VHP. Ik heb in die budget-klasse dit ook nog liggen en kan het weliswaar aanbevelen, maar ik ga niet net doen alsof een 6R35 hyper accuraat is:

En nee, de mijne is niet te koop.

Ik vond het op foto’s niks, die Formex. Maar toen ik laatst bij SeriousWatches moest zijn in Drachten had de goede man die de tent runt een paar Sinns en een Squale Sub 39 klaar gelegd op mijn verzoek om eens te kijken. Grappig genoeg had hij exact dit model van Formex ook op het bureau staan.

De Formex stal eigenlijk de show. Het is om de pols een wat speels horloge met een verrassend kleine maat en erg goede afwerking. Ik was zowaar erg positief verrast.

De bouten zijn een veer-mechanisme wat op papier voor schokbestendigheid en comfort was, als ik het me goed herinner, kortom, wat @richardr zei. :slight_smile:

3 likes

Bedankt voor de tip. Hij is wel mooi en oogt in tegenstelling tot veel duikers niet sportiever dan ik ben :wink:. Welk type is het?
De 6R35 lijkt een beetje een hit-and-miss uurwerk te zijn. Ik heb de voorloper (de 6R15) en die ligt nu op de werkbank van de uurwerkmaker in de hoop dat hij of zij er een hit van gaat maken. Enough said…
De Longines Conquest VHP stond al op mijn shortlist, maar heeft naar verluidt geen micro adjustment, en ik weet niet eens zeker of hij half links heeft. Na het gemodder met (Grand) Seiko bracelets wil ik nu wel eens een echt goede bracelet zonder Tudor, Omega of Rolex prijskaartje.

Ik heb drie Grand Seiko bracelets gehad, waarvan er nog twee in de verzameling zitten, en heb nooit problemen gehad met die banden. Ze zijn excellent af te stellen dankzij de “2/3 schakels”.

Wat betreft mijn SPB197J1: Het is een SARB bracelet. Zit goed in elkaar, geen halve links, maar wel een snelverstel-gat op de clasp. De instelmogelijkheden zijn beperkt, maar hij zit mij erg comfortabel.

:wink:

Ik beveel Franse herenduikertjes aan. 39mm, 12 a 13mm dik, bol glas, vintage vibe, bandenslet. De Serica is wat boven je budget, de Yema kun je met 10% korting scoren voor je budget.

Voor wie daar nog nipt onder wil gaan zitten is daar Baltic op de Beads-of-rice band. Dat zijn prachtige horloges.

Ook die beveel ik aan, al heb ik dan de GMT:

Die zijn minder clunky en minder tool achtig.

De Serica is er in het blauw (met mint!), de Yema komt in Augustus in het blauw, en de Baltic is er ook in het blauw-gilt met saffier-bezel.

Ik wilde nog over Traska, Lorier of Halios beginnen, maar die hebben nooit iets op voorraad om te verkopen, en Lorier doet momenteel alleen zwart. Zo jammer.

3 likes

Ik had me duidelijker moeten uitdrukken: de bracelets kunnen de toets der kritiek best doorstaan, maar ik mis vooral een eenvoudige micro adjustment à la glidelock.

Voor wat betreft de duikers: ik heb een Victorinox INOX Professional Diver, en ben daar heel tevreden mee. Met een gewone INOX was ik ook in mijn sas geweest want zo’n verdraaibare bezel is aan mij niet besteed.

1 like

Bedankt voor de suggesties, @Jesus. In dezelfde volgorde:

1. De dagaanduiding op de Tissot stoort me, dus ondanks z’n aantrekkelijke elementen valt die af.
  2. De EDOX vind ik erg mooi, maar meet volgens mij 42 mm, en da’s net wat te groot voor me. Jammer!
  3. De door jou getoonde Hamilton Khaki Automatic is meen ik niet op bracelet geleverd, of heb ik het mis?
  4. De Brunmontagne Representor kost een bak minder en heeft daarom een wat eenvoudiger uurwerk. De vormgeving is echter niet helemaal mijn ding.
  5. De Seiko SARX045 is een beauty die ik niet kende. 39,5 mm is een heel mooie maat, en de wijzerplaat spreekt me aan. Het 6R15 uurwerk zit ook in mijn SDGM001, die nu voor een kostbare onderhoudsbeurt elders op de werkbank ligt. Een tweede horloge met hetzelfde uurwerk is naar me onderweg en heeft naar verluidt ook onderhoud nodig. Het moet toch raar lopen wil ik met dat type uurwerk drie keer pech hebben.

Ik zeg, doen :+1:

1 like

D’r staat een blauwe in het blauw :innocent:

1 like

Ja, dat had ik gezien, en ja, die staat op mijn longlist. Het platform met het SEIKO logo stoort me echter. Zonde dat ze zo’n mooie wijzerplaat met zoiets kleins ontsieren.

1 like

Tiitanium bevalt me uitstekend. Welk model is dat?

Citizen NJ2180-89L Titanium

Zoals vierport reeds aangaf, de Citizen NB1050 :point_down:

2 likes