Christopher ward heeft on the fly micro verstelling
Kun je bijna een hele link mee schuiven. Gebruik het dagelijks zeker met warm weer!
Christopher ward heeft on the fly micro verstelling
Ik heb twee uurwerken die vervangen moesten worden, omdat ze met lage amplitude en hoge beat error om de hoek kwamen. En ik hoor in de markt dat dat meer gebeurt met de 6R35. Lost Seiko allemaal netjes op hoor, maar bij de 6r15 D heb je geen kinderziekten meer.
Na vervanging blijft de lage amplitude een ding, maar lopen ze wel strak.
Ik heb een SDGM001 Brightz met ials ik me niet vergis de eerste versie van de 6R15, en die ligt nu bij Seiko voor onderhoud omdat van de meetwaarden weinig klopt. Ik hoop dat ze dat kunnen fixen want ik vermoed dat een nieuw uurwerk de hoofdprijs kost, Wordt vervolgd.
Ik ben met je eens dat een late versie van de 6R15 zoals de D variant waarschijnlijk minder kuren zal hebben dan een betrekkelijk nieuw model zoals de 6R35, en neem dat zeker in de overwegingen mee.
Die had ik vijf jaar geleden en ze zijn al best lang niet meer nieuw verkrijgbaar, dus dan is een beurt sowieso een optie. Sinds 2018 discontinued, dus… Maar in mijn ervaring is noch de service, noch een nieuw uurwerk in zo’n Seiko niet de hoofdprijs. Het is heel erg niet de Richemont groep, zeg maar.
Ik heb gezocht maar niet gevonden: wat kost een nieuw 6R15 uurwerk inclusief montage in het horloge?
Dat weet ik niet, maar een 7Sje vervangen is 75 ballen, en zelfs een Grand Seiko restaureren (laser welding, opnieuw polijsten) was inclusief verschepen naar Japan maar zo’n 525 Euro. Glazen en zo rond de honderd, met nieuwe pakkingen… Ach, het is geen Richemont.
Kan me niet voorstellen dat een 6R de wereld is.
Offerte voor een complete revisie van een 6R15 door Seiko: € 225 tot € 260. Ik vermoedde daarom dat vervanging nog meer zou kosten.
Misschien te basic, maar de wijzerplaten van deze 2 vind ik wel echt top:
Seiko SRPJ13J1
Ik ontving zojuist bericht over de door Seiko uitgevoerde reparatie van één van mijn twee 6R15 uurwerken (die in de SDGM001 “Brightz”). Afregelen en een nieuwe pakking, 2x porto en hopelijk wat marge voor de juwelier voor € 65. Ik ga het horloge woensdag ophalen en hem daarna op de time grapher zetten. Ik ben benieuwd of ze de precisie, amplitude en beat error naar aanvaardbare waarden hebben gebracht. Wordt vervolgd.
Mooie wijzerplaat, scherpe prijs. Met dat 4R35 uurwerk is wat mij betreft niets mis, en de veel grotere gangreserve van de 6R35 (70 versus 40 uur) maakt me niet uit omdat mijn automaten in een watch winder worden opgeborgen. Seiko claimt voor de 6R35 een aanzienlijk grotere precisie (+25 tot -15 s/dag, tegen +45 -25 voor de 4R35), maar naar verluidt lopen veel exemplaren gelukkig veel preciezer. Wel had ik graag een hoekiger kast gezien, dus de SARX045 wint het van dit broertje.
Ik houd van een rustige wijzerplaat, dus zo’n blik op de achterliggende techniek is voor mij een no-go.
Update: ik heb zojuist de bestelling geplaatst voor een Seiko SARX045. De keuze tussen dat model en de SPB249 Alpinist was een heel lastige, maar omdat de Alpinist gewoon verkrijgbaar is terwijl de SARX045 uit productie en daardoor nieuw lastig te krijgen is, heb ik de SARX besteld. Als hij eenmaal hier toch tegenvalt - wat me zou verbazen - dan verhuist hij naar Chrono24 (mijn trustlevel laat verkopen op het HF nog steeds niet toe) en komt de Alpinist ervoor in de plaats. Wordt vervolgd!
Ik wil alvast iedereen bedanken voor zijn of haar bijdrage, vooral omdat ik uiteindelijk gekozen heb tussen horloges die m.u.v. de Longines Conquest VHP niet op mijn initiële lijstje stonden. Sterker, ik sluit niet uit dat ik in een zomerse bui bijvoorbeeld de RZE Endeavour erbij bestel.
Zoals eerder gemeld is mijn voorlopige keuze gevallen op de Seiko SARX045. Het was lastig om een gloednieuw exemplaar te vinden, maar dat is gelukt. Gisterenmiddag stond DHL hier op de stoep. Hier de eerste impressie. Bedankt voor de tip, @Jesus!
De Sarx serie is toch wel een klasse apart en divers. Proficiat ermee.
Mooi horloge en bewust uitgezocht😀, gefeliciteerd en veel plezier er mee gewenst!
Wel graag zonder gat ik de wijzerplaat…