Advies dameshorloge

Graag gedaan, en daar is dit forum ook fantastisch voor.
Het blijft ook altijd lastig om te kiezen, zeer herkenbaar :wink:

Ga eens lekker bij verschillende AD’s langs en kijk wat ze hebben. Soms vallen dingen in het echt enorm mee, of stiekem toch wat tegen. Op die manier kom je steeds meer tot een uiteindelijke keuze.

Succes, maar vooral veel plezier, met de zoektocht en we zien de NA met foto’s graag tegemoet.

1 like

Ja, een aantal fabrikanten maakt quartzhorloges die 5 tot 10 seconden per jaar scheef lopen (o.a. Longines/Swatch Group VHP uurwerken, Bulova Precisionist, Grand Seiko 9F, en Citizen heeft ook zo’n uurwerk waar de naam me nu even van ontschoten is) en soms heb je met simpele quartz ook net geluk-- een simpel Pulsar chronograafje in mijn collectie loopt nu, bij het naderen van de wintertijd, pas twee seconden voor op de atoomtijd. Dat is echter een uitzondering op de regel waar het simpele quartzhorloges betreft.

Wat @anon75976835EV zegt is helemaal waar. Er wordt door sommigen neerbuigend gedaan over quartz, maar alle uurwerken hebben goedkopere en duurdere varianten met meer of minder aanzien. Zo is een goedkoop penankertje in een horloge van een dollar uit 1950 gewoon best een slecht mechanisch uurwerkje, en mag je meer verwachten van een top grade ETA 2892-A2, zeg maar.

Binnen quartz zijn er vier partijen die bekend staan om hun gedegen uurwerken:

• Citizen omdat ze de facto de meest accurate high end quartz bouwen die bestaan
  • Grand Seiko omdat ze in de top drie van meest accurate meedraaien, maar ook uurwerken bouwen met een zeer goede afwerking en een robuustheid die ongekend is
  • Longines die met de VHP erg gedegen precisie-uurwerken bouwt
  • Bulova met de 262 Hz precisionist quartz uurwerken

Dan doet Breitling nog eens mee met hun superquartz, en Junghans met de Mega uurwerken.

De Grand Seiko die ik je toonde kan op twee factoren onderscheidend zijn ten opzichte van andere horloges:

1. Het polijstwerk, zowel van de kast als de wijzers en indices, staat op eenzame hoogte. Je koopt voor 2300 Euro list een horloge met een afwerking waar je onder de 8000 ballen goed naar moet zoeken, tegenwoordig.

2. De wijzerplaat. Grand Seiko staat er om bekend om fantastische wijzerplaten te maken. Specifiek deze is de dames-variant van de Snowflake dial.

Nu moet ik bekennen dat dit horloge geen 9F uurwerk heeft. Het is nog steeds high accuracy quartz met een afwijking van +/- 10 seconden per jaar, maar het heeft niet de high torque motor die een 9F heeft.

Mocht je interesse hebben in een Grand Seiko 9F uurwerk, dan zou ik voor de 37mm versie gaan, de SBGX263 met Champagne wijzerplaat.

Die heeft geen reliëf-wijzerplaat, maar hij is angstvallig mooi, is voor rond 1900 te vinden bij grijze handelaren en heeft wel een 9F62 quartz uurwerk.

image

Er worden door de gerenommeerde merken niet of nauwelijks slechte horloges gemaakt. Ik zou gewoon kopen wat ik mooi vond van (als ik naar 1000 Euro budget kijk) merken als Tissot, Hamilton, Seiko, Citizen, Longines, Junghans, Certina, Squale, Christopher Ward, Farer, Archimede, Stowa of Sinn die allemaal horloges aanbieden voor 1100 ballen of minder.

Of dat dan quartz of mechanisch is lijkt me secundair.

1 like

Amai, merci voor deze uitleg!! :ok_hand:

1 like

Knap uurwerk inderdaad!!

1 like