Dat is ontzettend afhankelijk van de persoon en de performance van het uurwerk.
De meeste automaten kunnen flink afwijken, waarbij duurdere uurwerken meestal nauwkeuriger lopen. Een duurdere chronometer loopt bijv. tussen -4 / +6 seconden per dag verkeerd.
Ik zelf houd ze meestal binnen de minuut, dus sommige horloges zet ik 1x per week, sommige 1x per dag in de ochtend.
In het echt is de rosé kleur veel subtieler dan op de foto’s op het web. Het is een prachtig horloge, quartz dus loopt altijd.
Hou ons op de hoogte van je uiteindelijke aanwinst, leuk!
T’is een gebruiksvoorwerp, dus krassen zijn onvermijdelijk. Maar mijn vrouw gaat bijvoorbeeld niet tegels leggen met dit horloge om
Daar zijn weer andere horloges voor
Veel ‘enigszins betaalbare’ horloges hebben mineraalglas, dat weer iets krasbestendiger is dat acrylglas. Seiko heeft een eigen versie glas, ‘Hardlex’, dat van oorsprong in heel veel horloges, tot een bepaald prijsniveau, gebruikt wordt. Hardlex is zeker zo goed als gewoon mineraalglas, volgens sommigen beter. Maar er zijn ook mensen die geen Hardlex willen, omdat het gemakkelijker krast dan saffier. Ik persoonlijk heb meer dan tien Seiko’s gehad met Hardlex en enkele met saffier. Nu ben ik misschien wat voorzichtiger dan gemiddeld, maar ik heb meerdere Seiko’s, met Hardlex, als watersporthorloge gebruikt en nog nooit een kras in het glas kunnen ontdekken. Moet daarbij wel zeggen dat ik met klussen, in en om het huis, een goedkoop of zelfs geen horloge draag. Dus dat verkleint het risico natuurlijk wel. Maar ik zelf zou zonder enige twijfel zo weer een Seiko met Hardlex kopen. Ik heb er nu nog twee en die blijven tot nu toe krasvrij.
Ik zit momenteel met het gekke idee om mezelf een Seiko te gunnen (en zo een eerste automaat te hebben) en het resterende te investeren aan een Seiko voor mijn man (ook zijn eerste automaat dan) (i.p.v. bv. een Longines Classic voor mezelf en moeten uitleggen waarom ik zoveel aan een horloge spendeer )
Je moet het alleen wel erg slecht treffen willen ze deze maximale toleranties ook daadwerkelijk halen. In mijn ervaring scheelt het in de dagelijkse praktijk een stuk minder.
Is inderdaad meer een zeer algemene vuistregel. Longines VHP quartz loopt dacht ik max 5 sec per jaar voor/achter en zo zijn er nog legio voorbeelden te bedenken. Waar het om gaat is dat als je een automaat koopt, dat je er bedacht op moet zijn dat je elke x periode het horloge weer even op tijd moet zetten. Met een quartz horloge is die interval vele malen langer.
Dus beide type uurwerken hebben hun eigen voor en tegens. Zo wordt hier op het forum door sommigen heel neerbuigend gedaan wanneer het om quartz uurwerken gaat, maar lopen ze wel weer als hitsige pubers achter quartz horloges aan die duurder zijn (Cartier Santos bijv). Het is een wondere wereld hier op het forum. Het beste advies dat ik kan geven is; Ga niet mee met de meute en koop wat jij mooi vindt en binnen je budget past. En verder gewoon de zelfbenoemde elite negeren
Thanks voor het advies!! Toch blijft het moeilijk kiezen, omdat ik er niet zo in thuis ben en toch echt een kwalitief horloge wil (binnen het budget, wat mogelijk is) en dan doe je beroep op dit forum