Ik ben op zoek naar een ‘hufterproof’ horloge voor tijdens het sporten en op vakantie, een horloge wat iets geodkoper is zeg maar en waar het wat minder erg is als er een forse kras op komt.
Een horloge wat volgens mij vrij bekend is is de Orient Mako. Gek genoeg bood de zoekfunctie geen soelaas ondanks dat ik me kan herinneren ondaks dat ik hem wel eens voorbij heb zien komen.
Wat zijn jullie ervaringen/meningen over deze horloges. Ik ben dan zelf met name aan het kijken naar de Mako XL. 44,5 mm vind ik een mooi sportief formaat en hij is ook niet te dik. Als kleur zien zowel de zwarte als blauwe er erg mooi uit.
Wat zou overigens de beste plek zijn er een aan te schaffen? Voor zover ik weet is er geen Nederlandse site voor Orient horloges als dat Monsterwatches voor Seiko’s is.
De reden dat ik voor een Seiko Monster heb gekozen was ook de overweging van krassen en butsen. De Mako lijkt me een oerdegelijk horloge, maar 1 puntje waar ik me aan zou ergeren als er een kras op zou komen (naast het glas): de gekleurde bezel. Ik zou zeggen om dat in 't achterhoofd te houden.
De reden dat ik voor een Seiko Monster heb gekozen
was ook de overweging van krassen en butsen. De
Mako lijkt me een oerdegelijk horloge, maar 1
puntje waar ik me aan zou ergeren als er een kras
op zou komen (naast het glas): de gekleurde bezel.
Ik zou zeggen om dat in 't achterhoofd te houden.
De Mako XL is echt een beauty. Ik heb de blauwe en zwarte versie gehad. Een eigen gezicht met een prima uurwerk erin. Daar krijg je zeker geen spijt van.
Ik heb deze gele, was ooit een speciale versie van Amazon, maar ook gewoon op de baai te koop
Prima prijs - kwaliteit verhouding, een heel stevige klok met een goede afwerking.
Mijn keus is al bijna gemaakt. Ik had echter nog een vraag, wat is het verschil tussen het bovenstaande horloge en de Mako die dreski toont want die van dreski wordt bijna overal voor meer verkocht terwijl het op het eerste gezicht louter een verschil in nummers/streepjes is?
De kast is ook aanmerkelijk groter. zo een 44mm dacht ik uit mijn hoofd. Het is het nieuwe Mako model die de Mako XL wordt genoemd vanwege de grotere kast. Het uurwerk is hetzelfde. De meerprijs is het overigens wel waard imo.
Wat was het nou ook alweer? Wordt Oriënt in de
Seiko-fabrieken gemaakt?
Seiko heeft een meerderheidsbelang in Orient. De uurwerken zijn echter geen Seiko uurwerken maar speciale Orient kalibers. Je kunt dus spreken van een manufactuur.
Seiko heeft een meerderheidsbelang in Orient.
De
uurwerken zijn echter geen Seiko uurwerken maar
speciale Orient kalibers. Je kunt dus spreken
van
een manufactuur.
Zijn de Orient kalibers niet gebaseerd op de oude
Seiko 700x serie?
Seiko is nog niet zo lang groot aandeelhouder Orient ontwikkelde altijd haar eigen uurwerken. Ik denk dus niet dat ze dit hebben gebaseerd op een oude Seiko serie. Maar zeker weten doe ik het niet.
Ik heb zelf een normale (niet-XL) Mako. Erg robuust inderdaad, behalve de bracelet die voorzien is van gevouwen eindschakels. Daar kwam bij mij steeds erg snel (enkele weken) speling op met ‘gerinkel’ als gevolg. Toeknijpen brengt voor korte tijd soelaas maar lost het probleem niet op. Heb het horloge dan voorzien van een NATO strap maar dat vond ik niet ideaal. Esthetisch niet maar ook niet omdat ik het horloge o.a. draag bij het sporten en dan moet de strap regelmatig in de wasmachine. Uiteindelijk heb ik er een mesh bracelet op gezet en nu is het bijna perfect. Bijna, omdat ik er een saffierkristal voor heb gekocht maar nog niet gemonteerd.
Ik heb zelf een normale (niet-XL) Mako. Erg
robuust inderdaad, behalve de bracelet die
voorzien is van gevouwen eindschakels. Daar kwam
bij mij steeds erg snel (enkele weken) speling op
met ‘gerinkel’ als gevolg. Toeknijpen brengt voor
korte tijd soelaas maar lost het probleem niet op.
Heb het horloge dan voorzien van een NATO strap
maar dat vond ik niet ideaal. Esthetisch niet maar
ook niet omdat ik het horloge o.a. draag bij het
sporten en dan moet de strap regelmatig in de
wasmachine. Uiteindelijk heb ik er een mesh
bracelet op gezet en nu is het bijna perfect.
Bijna, omdat ik er een saffierkristal voor heb
gekocht maar nog niet gemonteerd.