Zelf heb ik ook voor deze keuze gestaan , en heb toen een 16030 DJ uit 1989 op een jubilee band gekocht.
Echt een veelzijdig horloge.
Moet wel eerlijk zijn dat ik even later ook een explorer kocht maar kwa wrist time maken ze elkaar niet veel.
Cartier Santos mid size met snelwissel systeem? Stalen bandje en lederen bandje, in 5 seconden gewisseld. Past bij elke gelegenheid. Ook binnen budget en eens iets anders.
Je hebt hem al in je Avatar staan, de Zenith Defy classic! Maar ja daarnaast dus…
De andere optie is hier ook al genoemd de IWC Ingenieur maar dan het liefst de 3227 versie in staal of titanium. Daarmee heb je een mooi Genta design, een manufactuur uurwerk en nog net binnen je maatvoering! Een JLC zou ook goed in je rijtje passen maar een Rolex mag eigenlijk ook niet ontbreken…vond de Explorer mooi maar toch niet heel spannend, dan misschien liever de nieuwe OP…
Ga voor een Zenith of een GS. Heerlijke alleskunners!
Te groot voor de gevraagde maatvoering, de 3227 past nog net…
100% de Explorer, nu alvast proberen op een wachtlijst te komen…kan je in de tussentijd nog een beetje extra sparen.
Begrijp je niet.
40mm zit toch tussen de 39 en 42.
Als gebrek aan lume voor jou geen punt is zou ik zeker voor de GS sbga375 gaan (snowflake is ook een beaut) ! De andere 2 zijn sowieso ook hele mooie keuzes, maar, heb je ze al een keertje om je pols gehad ? Dat kan ook doorslaggevend zijn, je kan je helemaal blind staren op foto’s en afknappen als je het horloge live om je pols hebt, dat zou zonde zijn. Succes met je keuze!
Deze! Of anders de rolex Explorer of een 39mm OP… Maar wat te denken van de IWC ingenieur (bijv referentie 3239-02)
Edit; de ingenieur is al talloze keren genoemd 
Seiko? Boringggggg
Explorer II misschien, ook onder de radar en ook nog wel voor 6k te krijgen, gebruikt dan natuurlijk.
Maar ik ben bevooroordeeld 

Je zoekt een alleskunner onder de horloges, dat kan er dan maar een zijn: casioak
Kan je mee verbouwen, dineren in de friettent, op kantoor, zwemmen en ga zo maar door.
Als je goed zoekt kan je hem wel binnen je budget vinden
Nu ook voor carnaval 
Iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken en alle suggesties! Door alle berichten heen scrollend, proef ik een lichte voorkeur voor de Explorer. Ook de OP wordt vaak genoemd. Goede suggestie maar helaas nu wel moeilijk verkrijgbaar. Een dikke premium aftikken op dit model zie ik niet zo zitten.
Ook de gesuggereerde IWC is gaaf en zou ik weleens willen passen. De Nomos van @Fate_Amenable_To_Change is ook mooi.
Een datejust gaat het waarschijnlijk niet worden. Twee keer gepast (blauw + jubilee en zwart + oyster) maar beide keren geen echte klik. De vintage datejust die @HanDavinci voorstelde ziet er echt heel gaaf uit maar durf me nog niet echt hieraan te wagen. In de toekomst sluit ik zeker niet uit dat zoiets er nog eens komt.
Die Cartier die @MikeC voorstelt is ook interessant. Zeker met de optie om banden te wisselen. Ook de snowflake van @Henk zou ik een keer willen passen. Ik hoor dat deze plaat in het echt heel indrukwekkend is.
Kortom, ik open een draadje omdat ik twijfelde… Restultaat: nog meer twijfel… 
Welles.
Had je anders verwacht? Je moet ook niet aan een ander vragen om jouw geld uit te geven 
Nee eigenlijk ook niet… 
Maar wel leuk om wat suggesties te horen. Uiteindelijk draait het denk ik toch om passen. Vaak als je de horloges om je pols ziet weet je snel genoeg welke het gaat worden.
Ik heb nu in ieder geval wat ideeën opgedaan voor horloges die ik straks ook kan gaan passen.
Ook zeker goed om de ervaring van @tompj te horen die alle 3 al heeft gehad! 
dus koop je gewoon die rolex explorer…
Neig er wel het meeste naar
. Maar wil de andere opties en een aantal suggesties ook wel gaan passen.