Wat betekent ‘AD’ ?
‘Authentic Dealer’ ?
Zolang er maar een ingevulde garantiekaart van een dealer bijzit.
Ja, maar volgens het merk is het dus geen dealer (want niet door hun erkend als - ).
Wat betekent ‘AD’ ?
‘Authentic Dealer’ ?
Zolang er maar een ingevulde garantiekaart van een dealer bijzit.
Ja, maar volgens het merk is het dus geen dealer (want niet door hun erkend als - ).
AD is ‘authorised dealer’. Oftewel een dealer die van het betreffende merk zelf toestemming heeft ontvangen om hun producten te verkopen.
Edit: en dus ook (zo kun je tenminste aannemen) direct met hen in verbinding staat voor eventuele garantie/reparatie services.
Ik begrijp ondertussen hoe de vork in de steel zit; hoe in dit geval Fabel werkt.
‘Het merk’ verkoopt aan een AD, die stempelt het garantiebewijs af, die verkoopt de klok met garantiebewijs aan Fabel, en die verkoopt 'm aan mij.
Als er iets mis is met de klok, kan ik een door een officiële dealer afgestempeld garantiebewijs laten zien . . .
(Gaan die checken bij die AD, dan blijkt dat ik 'm daar helemaal niet gekocht heb . . . )
Nog één keer.
Klopt het inderdaad dat je betaalt naar een derdenrekening, je krijgt het horloge geleverd, bekijkt uit en te na of het deugt (zelfs 14 dagen de tijd voor!), en stuurt dan een bericht naar Chrono24: “Ja, het geld mag naar de verkoper (firma).”
Als het zo werkt is dat natuurlijk wel heel mooi . . .
Je moet even goed voor ogen hebben wat chrono24 is. Het is namelijk een platform, waardoor je bij een verkoper terecht kan komen. Uiteindelijk sluit je dus de verkoop met de aangesloten partij en werkt chrono24 slechts als tussenpersoon.
Als je een horloge aanschaft met een afgestempelde garantiekaart, dan kun je binnen de garantie bij iedere AD terecht mocht er iets mis zijn. Wel kan de AD je de verzendkosten laten betalen, al is dit niet altijd het geval.
Ik dacht dat het via track and trace werkte, maar het komt op hetzelfde neer.
Het gaat me vooral om het geld: je hebt dus de tijd om te bekijken of de geleverde waar dat is wat je afgesproken hebt, en als je tevreden bent, geef je Chrono24 het sein: maak het geld maar over!
Ik snap je niet, overigens heb je met koop op afstand (binnen de EU) altijd 14 dagen bedenktermijn.
Maar zoals ik het beschrijf: dat klopt dus.
Het gaat er om dat als ik bv. een kras op het glas zie, kan zeggen: dit accepteer ik niet, ik stuur 'm terug, en ik krijg zonder problemen m’n geld terug.
(Ik ben (in een heel ander kader) met aankoop via internet bij een privé-persoon eens van een koude kermis thuisgekomen. Niet goed, geld weg . . . )
Chrono24 werkt met een zogenaamd escrow systeem, zoals ook Marktplaats dat recentelijk is gaan doen met hun Gelijk Oversteken functie.
Je maakt het geld over naar de escrow rekening van Chrono24 - dit is in feite een tussenrekening waar je geld voorlopig op geparkeerd staat - vervolgens krijgt de verkoper een seintje dat het geld is overgemaakt naar deze tussenrekening en dat hij nu het horloge kan versturen. Vervolgens, wanneer jij als koper het horloge hebt ontvangen, geef je dit in Chrono24 aan en boeken zij vervolgens het geld van de escrow rekening over naar de rekening van de verkoper.
Ben je echter ontevreden met het horloge, dan heb je inderdaad 14 dagen de tijd om dit te besluiten en dus je geld terug te krijgen. Maar, let wel, dit zullen zij pas naar je terugstorten wanneer jij daadwerkelijk het horloge hebt teruggestuurd en de verkoper het weer in ontvangst heeft genomen. (Dit werkt dus op dezelfde manier; de verkoper geeft in Chrono24 aan “ja, ik heb het horloge weer terug,” en Chrono24 stuurt het geld vervolgens van de tussenrekening terug naar jouw rekening.)
Juist.
Duidelijk.
Dus.
Zou inderdaad mooi zijn als het zo zou werken. Bij mijn trusted checkout aankoop werd het geld overgemaakt toen de transporteur had aangegeven dat het pakketje was afgeleverd.
Dit betekent dat ik nog niks had gemeld.
Zeg dat het niet waar is . . .
Kijk, dat is nou precies wat een kennis van me ook vertelde.
En dat wil ik dus eigenlijk niet.
Was het een aankoop van een privépersoon of van een firma?
Als ik dit zo allemaal lees dan streep ik Chrono24 toch ook maar van de aankooplijst…
Maar, als er “trusted” nou eens met een creditcard betaald is , valt er dan mss nog iets te claimen via hun?
Maar, als er “trusted” nou eens met een creditcard betaald is , valt er dan mss nog iets te claimen via hun?
Dat klinkt als toestanden waar ik ABSOLUUT niet in terecht wil komen . . .
Neu ik ook niet. Ik ga het mee maken. Oris 65 on it’s way.
Ja, maar je moet wel melden dat je het horloge hebt ontvangen en dat zij het geld kunnen vrijgeven. Je kan niet 14 dagen een horloge in huis hebben, dan meldt Chrono24 namelijk de bevestiging van de ontvangst.
Klopt. Minus de Trusted Checkout fee en de verzendkosten terug zijn voor eigen rekening. Bij een duur horloge kan dat dus nogal oplopen.
Slechte revieuws gaat men sneller plaatsen dan een goede, jammer.
Maar op zich mag je als koper verwachten dat als je een mega deal doet, je moet beseffen dat er als handelaar weinig marge over blijft om service te geven.
Ik vond zijn voorstellen dus redelijk.
Als ik de goedkoopste op het net uit zoek, dan weet ik dat als het mis gaat, ik zelf met kosten kom te zitten, ik heb dan ook heel wat geld uitgespaard, dus dat risico neem ik.
Langs de andere kant had Davosa zelf een stap verder kunnen gaan en het horloge kosteloos bij jou laten ophalen… dit heb ik eens met de Montblanc service mogen ondervinden.
Ik vind dus dat hier in dit geval toch nog even met de verkoper had moeten gesproken worden voor een oplossing, alvorens de revieuw te schrijven. Nu is hij “pissed off” en mag je nougaballen verwachten.
Het lijkt dus of we er niet uit komen.
De een bevestigt dat het werkt zoals het zou moeten werken, andere(n) zeggen dat het in de praktijk anders ging.
Wat zal ik doen, wat is wijsheid?
Hopen en bidden, gokken . . .
Only in God we trust!
En dat soort overwegingen.
Al je reacties hier lezende…denk ik niet dat je zeer avontuurlijk bent ingesteld vwb online aankopen en daarbij 100% zekerheid wilt voor alles.
Dat gaat niet gebeuren via Chrono24 voor tweedehands spul dus mijn advies is, gewoon lekker in NL in een winkel/F2F (binnen fabrieksgarantie) kopen