Advies gevraagd + een suggestie over TL1

Beste HF gebruikers, graag zou ik jullie mening m.b.t. het volgende vragen:

Ik heb in mijn bezit een prachtig horloge van een merk in het hogere segment. Dit horloge is een erfstuk en dus al langere tijd in familiebezit. Het is echter tijd om dit horloge te verkopen, vanwege persoonlijke redenen waar ik verder niet op in zal gaan. Normaal gesproken kan dit natuurlijk prima via een site als chrono24. Echter, het gaat hier om een iconisch model van een mooi merk, in mint condition, met een bijzonder verhaal. Eigenlijk dus een uniek stuk wat bij uitstek iets is voor een echte liefhebber en/of verzamelaar. De allerbeste plek om die persoon te vinden dacht ik op mijn beurt hier te vinden, op het horlogeforum. Maar zoals iedereen hier weet kun je pas iets aanbieden wanneer je TL2 hebt bereikt. En daarmee kom ik op het bekende probleem dat het niet duidelijk is hoe lang het duurt voordat je daar bent en zelfs of je daar komt. Ik dacht eerst dat het 15 dagen + actief meedoen was, maar dat blijkt anders. En als ik dan zie dat sommige in mijn ogen flink actieve leden na een jaar of meer nog steeds op TL1 zitten zakt de moed mij wat in de schoenen. De genoemde persoonlijke redenen houden o.a. in dat ik niet oneindig de tijd heb om het horloge te verkopen. In ieder geval geen jaar of meer. Dus zonder een concreet vooruitzicht op wanneer het hier mogelijk zou kunnen worden gaat het hem niet worden. En dat vind ik erg jammer. Voor mij zelf maar eigenlijk ook voor de koper die, als hij/zij hem al ziet op een andere plek, daar dan marges van een platform of handelaar moet betalen.

Dan mijn concrete advies vragen en een suggestie:

• zonder te vragen naar de precieze duur; kan iemand me een indruk geven of ik kan verwachten binnen afzienbare tijd de optie te krijgen om hier te kunnen aanbieden? of kan ik me maar beter richten op een andere plek om het horloge aan te bieden?

• in het laatste geval; wat denken jullie dat de beste plek is om een dergelijk uniek verzamelstuk aan te bieden? Chrono24 ken ik, maar ik denk dat dit zich niet leent voor een stuk met een achtergrond.

• Dan mijn suggestie: ik kan mij zo voorstellen dat er meer mensen zijn zoals ik, die éénmalig een horloge willen verkopen. Bijvoorbeeld een erfstuk. Ikzelf heb sowieso een interesse in horloges dus ik vind het HF ook zonder dit interessant. Maar voor iemand die een geĂ«rfd horloge van opa wil verkopen en een liefhebber zoekt is je opwerken naar TL2 zonder te weten hoe lang je er over doet wel wat veel gevraagd. En voor de liefhebbers op het forum is het wel van toegevoegde waarde denk ik dat deze mensen iets aan kunnen bieden toch? Zijn soms de leukste dingen die je dan tegen komt. Dus mijn suggestie: is het een idee om gebruikers met TL1 de optie te geven 1 maal iets te plaatsen in de categorie Horlogemarkt (horloges)? Of wanneer dit technisch lastig is; gesponsord door een TR3 lid (plaatsen namens o.i.d.)?

Dank alvast voor jullie advies en / of mening!

Dat bepalen de HF leden niet hier gaat enkel de eigenaar over en die is daarin altijd heel duidelijk geweest.

Ja dus maar door deze post krijg je misschien wel pb berichten, maar dat zal dan vast toevallig zijn en dat was natuurlijk niet het uitgangspunt van je bericht.

6 likes

Snap best wat je bedoelt, maar dit was echt niet de intentie. Ik denk namelijk dat voor het horloge in kwestie het verhaal dat er bij te vertellen valt een flink deel van de aantrekkingskracht is en dat ik dit verhaal moet vertellen om de juiste personen te interesseren.

Sterker nog, minimaal 365 dagen hier actief zijn!

2 likes

Dan maak je een draadje over het horloge + verhaal in het vintage deel van het forum.

Verhalen zijn leuk maar voegen meestal niets toe aan de (verkoop)waarde tenzij er heel concreet bewijs is en je familielid bekend.

Gewoon niet hinten dat je er vanaf wil.

2 likes

Misschien vinden de leden op het forum het sowieso wel leuk om dat verhaal te lezen bedenk ik net :thinking: :laughing:

2 likes

Je moet in ieder geval 365 dagen een kijkje hebben genomen en een bericht hebben gepost.

Indien je een bevriende TL2-er hebt, dan kun je hem verzoeken het horloge voor je te verkopen. Het horloge mag echter alleen door deze persoon worden aangeboden als het horloge daadwerkelijk in zijn bezit is.

1 like

Het zou je sieren om daar een mooi topic over te schrijven met foto’s zonder je verkoopintentie te vermelden.

Genoeg leden hier die niets bijdragen en er alleen maar zitten vanwege het blauwe gedeelte. Zonder de trustlevels zou dit een heel ander forum zijn.

18 likes

Ik begrijp heel goed dat dit forum niet als verkoopplatform bedoelt is en dit een drempel is om handelaren etc. te weren. Maar 365 dagen is wel een erg heftige drempel vind ik. Maar goed, was vooral op zoek naar de mening van anderen over hetgeen ik schreef dus zal me verder nog even onthouden van commentaar :slight_smile:

Dan zullen we dit topic maar snel vergeten. :sweat_smile:

1 like

Tegen een courtage van 25% wil ik hem best hier voor je verkopen. :wink: Schrijf jij even het verkooppraatje? :upside_down_face:

5 likes

Een verhaal verkoop je Niet :thinking: wel een Horloge :wink: voor jouw heeft dit waarde maar voor een potentiële koper Niet. Hier 1 jaar actief blij er het forum is GEEN verkoop site dus gewoon op Marktplaats zetten :sweat_smile:

:laughing: werd het toch meteen een handelsforum

Nee dank voor de suggestie @Kleine_gup_in_grote_oceaan ook, maar een deel van het verhaal is in dit geval ook dat het familiebezit is en ik er persoonlijk over kan vertellen. De suggestie die ik hierover deed was meer algemeen bedoelt.

1 like

Vind ik niet, daarmee laat je zien dat de hobby en het HF lidmaatschap geen bevlieging is.

Het HF is zo tof dat die dagen zo om zijn, ik spreek uit ervaring.

En nu koop en verkoop ik op een vertrouwde manier. Ik koop nergens anders dan via HF en dat waren zeer positieve ervaringen qua kwaliteit horloges en qua zaken doen.

10 likes

Tja. :sunglasses:

:arrow_down:

Ik was net het volgende aan het schrijven. Iets met ‘great minds’. :wink:

Dit soort topics zorgen soms ook wel eens voor het vastzetten op TL1 door een mod. Dan kun je een ‘promotie’ naar TL2 voorlopig helemaal vergeten.

Gewoon accepteren dat er regels zijn op HF en dat het geen marktplaats is maar vooral een forum van liefhebbers. Je bent nu 16 dagen actief, dus nog 349 te gaan (als je je gedraagt en niet stiekem probeert te verkopen :sunglasses:) 
 zo simpel is het.

Heb je een mooi verhaal over een mooi horloge? Deel het met HF!
Vinden we leuk.

:beers:

PS Ben je al eens eerder lid geweest @R_B? Je hebt het over de “bekende problemen” en “zoals iedereen weet” etc. Veel kennis voor een ‘newby’.

1 like

Naar mijn idee ben je niet op zoek naar een mening, maar naar mogelijkheden om een horloge alsnog te kunnen verkopen. Meningen worden reeds gegeven en de opties vallen je blijkbaar ook niet in de smaak en worden op een vriendelijk toon als niet om gevraagd bestempeld.

De suggestie die je plaatst, is een vraag of we de verkoopregels niet kunnen versoepelen. Daar gaan wij als leden niet over. Dus een mening hierover halen bij ons, zal geen zoden aan de dijk zetten.

4 likes

Buiten jouw familie zal dit voor weinige van echte meerwaarde zijn.

5 likes

Sorry @Kleine_gup_in_grote_oceaan, maar dit is gewoon onjuist.

De vragen over verkooprechten en trustlevels zijn wel beantwoord. Kortom, je kan beter ergens anders verkopen. Als je niet op Chrono wilt verkopen dan kan je ook op zoek naar een goede handelaar. Dan krijg je 30% minder, maar dan heb je wel een betrouwbaar adres. Genoeg goede ‘grijze dealers’ die een mooi stuk van je over willen nemen voor een goede prijs. Ik denk dan aan ten2two, crownguard, wristcandy, wristicons, etc.

3 likes

Dat hangt nogal af van de familie. Dat kan natuurlijk best interessant zijn. Misschien is TS wel nazaat van Het Koninklijk Huis, Richard Wagner, Tolstoj, Miley Cyrus of Barack Obama.

2 likes