Voor mijn 30ste verjaardag heb ik onlangs van familie en vrienden een mooi bedrag gekregen om een horloge te kopen. Dit wordt mijn eerste serieuze horloge. Ik ben dan ook begonnen met verdiepen en vond op dit forum al gauw een schat aan informatie. Ik weet inmiddels ongeveer wat ik wil en wilde jullie om advies vragen. Even wat achtergrond info: ik loop voor mijn werk permanent in pak en zoek een tijdloos horloge dat desondanks wel de aandacht mag trekken. Waar ik tot nu toe op uit ben gekomen:
Budget: +/- 400 euro (minder mag, en max een paar tientjes meer kan altijd)
Binnenwerk: automaat (gevoel; vind het idee van een automaat geweldig)
Type: dresser / sobere klassieke chrono
Bandje: leer
Merk: liefst zwitsers; ik denk zelf aan Tissot of Hamilton. Zoek ook enige waardevastheid voor zover dat gaat voor 400 euro.
Voorbeeld (maar te duur): Hamilton American Classic Railroad 44 (chrono)
Of: Tissot Visodate
Of: Hamilton Jazzmaster Thinline
Ik heb gezien dat je velen van jullie voor dit bedrag als eerste horloge bijvoorbeeld de Seiko SKX007 adviseren. Ik vind persoonlijk de uitstraling van deze Seiko’s te sportief en niet passen bij een maatpak. Ik vraag me af wat jullie zouden adviseren op basis van bovenstaande info?
Daarnaast vroeg ik me af: ik heb gezien dat over het algemeen in deze prijsklasse Seiko, Hamilton, Tissot, Orient, Citizen, Certina als goede merken gezien worden. Kun je willekeurig welk horloge van deze merken aanschaffen en ervan uitgaan dat de kwaliteit goed is? Of zitten er ook ‘slechte’ modellen tussen?
Alvast heel erg bedankt voor de moeite van het advies!
Dat is altijd goed advies En als ik een van de genoemde merken zou kiezen; zit ik dan altijd goed qua kwaliteit? Of zitter er ‘slechte’ modellen tussen de goede merken? Ik bedoel dan puur kwalitatief want smaken verschillen natuurlijk!
Orient en Citizen heb ik geen ervaring mee, maar met Seiko of een zwitser zoals Hamilton/Certina/Tissot zit je volgens mij altijd goed. Alleen zit je met 400 euro wat krap als het gaat over automaten, zeker bij de Swatch merken.
Hoi Vincent, ik zou het verkooptopic op het forum hier een tijdje in de gaten houden en voor een mooie gebruikte gaan. Dan komen je gebruikte voorbeelden wel binnen bereik. Succes !!!
je kan het ook vanuit de specificaties bekijken:
wel of geen datum
saffieglas
bracelet of lederen band
kleur wijzerplaat
cijfers of niet
centrale secondewijzer
manual wind
hacking seconde enz
Weet even niet wat een SARBje op dit moment doet, nieuw. Maar gebruikt moet gemakkelijk lukken voor 400 euries.
Verder, van de merken Certina, Seiko en Tissot ken ik geen ‘probleemmodellen’. Heb met alle drie heel goede ervaring. Dit zijn gewoon kwalitatief uitstekende horloges voor een prima prijs. Nou ja, van Tissot heb ik wel 'ns gelezen over problemen met de T Touch. Weet niet of dit alleen een vroeg model was of niet. Maar dat is nu niet bepaald een dresswatch. Dus die zal niet op je shortlist komen, lijkt me.
Enige verschil is dat dit quartz is en geen automaat maar wat een mooie klok! Iemand ervaring met deze website? Prijs ligt 50 euro lager dan andere sites…
Sarb065? weet niet waar die precies nieuw en tweedehands voor gaan met import erbij, kan ook geen uitspraken over de kwaliteiten doen maar vind hem toch zo mooi.