Door omstandigheden heb ik wat geld over om “vrij” te besteden aan een “mooi horloge”.
Maar wat ga dan kopen is nu de grote vraag in de categorie “pre owned” ?
Een “grab to go” Quartz HAQ met als kandidaten als Breitling Aerospace EVO met caliber 79 of toch een Grand Seiko -9F of een The Citizen -A060.
Tijdens de zoek tocht stuit bij verschillende handelaren ook op een pre owned IWC Ingenieur -AMG (IW322702) – geheel van Titanium. Als groot fan van het Merk met "de Ster is dit wel heel mooi want dit model lijkt op het klokje in mijn eigen “ster.
Maar is dit nu wel verstandig om een IWC te kopen of is toch beter om te gaan voor een Breitling die is ook van Titanium of toch maar veilig voor een Grand Seiko of iets minder gangbare The Citizen.
Alle input is welkom, wellicht dat ik iets aan heb en misschien dat nog wel een andere kant op ga richting een mooi Omega Mark II van mijn eigen bouwjaar.
Er zijn hopen soorten Grand Seikos. Andere merken dito. Als je de “budget oprekken en Rolex kopen” suggesties te snel af wil zijn kom je beter met wat concretere voorbeelden (met foto) van wat je interesseert, en de concrete krijtlijnen qua grootte, type kleur, band, weetikveel.
Waar wil je precies in geadviseerd worden? Je koopt een horloge omdat je hem mooi vind. Je moet niet iets wel of niet kopen omdat de mensen hier - totale vreemden - dat zeggen.
Ik heb zelf iets met het merk IWC. Het toont klasse, vakmanschap maar schreeuwt het niet van de daken. Een kenner kan dat bevestigen. Een ander zegt het helemaal niks.
Dat (de extra accuratesse) is wat mij betreft dan ook het enige hele kleine voordeel want op alle andere vlakken veegt een Grand Seiko z’n derriere af met zo’n Citizen.
Harde taal.
Ik vind The Citizen niet onder doen voor GS. Niet qua afwerking of uurwerk en Citizen heeft een betere coating, nagenoeg geen krassen op te krijgen, zelfs niet op de sluiting.
Solar ten opzichte van een batterij vind ik ook een grote plus.
Is dan ook m’n persoonlijke mening. Ik blijf het vinden…de afwerking en uitstraling van zo’n Citizen haalt het niet bij die van Grand Seiko. Solar is zeker leuk om te hebben. En ook harde coating tegen krasjes is fijn. Maar in mijn beleving zijn dat niet de belangrijkste punten van zo’n type horloge.
Maar nogmaals…is natuurlijk zeer persoonlijk.
Prijs weegt ook mee. Als ik moet kiezen in de prijsklasse 2-4k dan zal ik altijd voor GS gaan.
Ben nu eenmaal een GS adept…van al zeer vroeg in de hobby.