Ik hoop hier wat goed advies te krijgen over de volgende kwestie.
Afgelopen zondag heb ik een veiling gewonnen op eBay betreffende een vintage Omega Speedmaster. Gelijk na de veiling heb ik de verkoper een bericht gestuurd met de mededeling dat een persoonlijke overdracht mijn voorkeur heeft en gevraagd hoe we het beste de betaling kunnen doen.
Nu krijg ik pas na 2 dagen een respons. Hierin schrijft de verkoper dat tijdens het verzend klaar maken (er was helemaal niet afgesproken dat het horloge verzonden zou worden) van het horloge zijn zoontje het heeft gepakt en laten vallen. Nu doet het horloge het niet meer en het glas moet vervangen worden.
De eindprijs van de veiling lag nogal onder de marktwaarde. Ik heb hetzelfde horloge eerder via een ander verkoopkanaal gezien, waar het voor een aanzienlijk hoger bedrag werd aangeboden. Oftewel ik heb een sterk vermoeden dat de verkoper onder de koop uit probeert te komen.
Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb nog niet betaald, omdat ik nog wachtte op respons van de verkoper betreffende levering/betaling. Betaling is mogelijk met PayPal.
Omdat er nog een kans bestaat dat de verkoper de waarheid verteld wil ik niet te specifiek op dingen in gaan
Wat zijn de kosten voor een nieuw glaasje en is dat rendabel? Hij zou het kunnen claimen bij zijn verzekering. Het ding is verkocht en hij heeft jou dus schade berokkend
Lijkt er inderdaad op dat hij eronderuit wil. Ik heb dit bij eBay vaker meegemaakt. Iets gekocht (geen horloge in dit geval) , bleek het zogenaamd uitverkocht. Een paar dagen later werd het weer doodleuk aangeboden door dezelfde verkoper. Uiteraard heb ik eBay hiervan op de hoogte gesteld, die deden uiteindelijk niets. Ik denk dat je kunt proberen erachter te komen of hij daadwerkelijk liegt, dus onder de koop uit probeert te komen. Als dit blijkt kun je volgens mijn ervaring niet veel doen dan de verkoper negeren in t vervolg.
als je als koper een deal maakt op eBay is de deal rond, ongeacht of de betaling heeft plaatsgevonden, dan ben je afhankelijk van de coulance van de verkoper om er onderuit te komen, ik neem aan dat iets vergelijkbaars geldt voor kopers
Als je een object hebt verkocht maar de verkoop niet kunt afronden, kun je de transactie annuleren in Transactieproblemen oplossen. Bovendien kan de verkoopcommissie worden teruggestort.
De transactie kan bijvoorbeeld worden geannuleerd omdat het object niet langer beschikbaar of in goede staat is, je het object aan iemand anders hebt verkocht of je de verkoop om een andere reden niet kunt voltooien.
De overeenkomst is gesloten. Verkoper heeft aangegeven dat hij hem wilde verzenden, dus is er een intentie uitgesproken om hem te verkopen.
Verkoper heeft nu het product beschadigd, maar het is aan de koper om dan te annuleren. Als de koper toch zegt, nee stuur maar op, dan is dat prima en zal hij het op moeten sturen.
De schade had ook kunnen ontstaan als het pakje al onderweg was. Dan was ook de verkoper hiervoor verantwoordelijk geweest.
Dus, als het rendabel is om het glaasje te vervangen, gewoon op laten sturen. Ligt aan je prijs natuurlijk. Betalen via PayPal (geen Friends and Family) en als de reparatie kosten toch te hoog blijken een claim indienen bij PayPal. Film het unboxen, zodat je bewijs hebt van de staat van ontvangst.
Let wel, IANAL en recht hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen…