Advies gevraagd (mogelijk) conflict veiling eBay vintage Speedmaster

Ik hoop hier wat goed advies te krijgen over de volgende kwestie.

Afgelopen zondag heb ik een veiling gewonnen op eBay betreffende een vintage Omega Speedmaster. Gelijk na de veiling heb ik de verkoper een bericht gestuurd met de mededeling dat een persoonlijke overdracht mijn voorkeur heeft en gevraagd hoe we het beste de betaling kunnen doen.

Nu krijg ik pas na 2 dagen een respons. Hierin schrijft de verkoper dat tijdens het verzend klaar maken (er was helemaal niet afgesproken dat het horloge verzonden zou worden) van het horloge zijn zoontje het heeft gepakt en laten vallen. Nu doet het horloge het niet meer en het glas moet vervangen worden.

De eindprijs van de veiling lag nogal onder de marktwaarde. Ik heb hetzelfde horloge eerder via een ander verkoopkanaal gezien, waar het voor een aanzienlijk hoger bedrag werd aangeboden. Oftewel ik heb een sterk vermoeden dat de verkoper onder de koop uit probeert te komen.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb nog niet betaald, omdat ik nog wachtte op respons van de verkoper betreffende levering/betaling. Betaling is mogelijk met PayPal.

Omdat er nog een kans bestaat dat de verkoper de waarheid verteld wil ik niet te specifiek op dingen in gaan :slight_smile:

Je kan er niks aan doen. De verkoper kan zo de koop gewoon cancelen.

Wat zijn de kosten voor een nieuw glaasje en is dat rendabel? Hij zou het kunnen claimen bij zijn verzekering. Het ding is verkocht en hij heeft jou dus schade berokkend

Het glaasje is helemaal niet kapot. Gewoon een lul verhaal van de verkoper. Ik heb dit ook eens meegemaakt.

5 likes

En wat is de schade precies? Er is nog geen geld overgemaakt.
En welke verzekering zou dit vergoeden?

Lijkt er inderdaad op dat hij eronderuit wil. Ik heb dit bij eBay vaker meegemaakt. Iets gekocht (geen horloge in dit geval) , bleek het zogenaamd uitverkocht. Een paar dagen later werd het weer doodleuk aangeboden door dezelfde verkoper. Uiteraard heb ik eBay hiervan op de hoogte gesteld, die deden uiteindelijk niets. Ik denk dat je kunt proberen erachter te komen of hij daadwerkelijk liegt, dus onder de koop uit probeert te komen. Als dit blijkt kun je volgens mijn ervaring niet veel doen dan de verkoper negeren in t vervolg.

als je als koper een deal maakt op eBay is de deal rond, ongeacht of de betaling heeft plaatsgevonden, dan ben je afhankelijk van de coulance van de verkoper om er onderuit te komen, ik neem aan dat iets vergelijkbaars geldt voor kopers

Een overeenkomst ja, maar nog geen daadwerkelijke koop. Daarnaast is er sowieso nog geen schade ontstaan als er geen geld is overgemaakt.

dus verplichting tot levering toch? je sluit een koopovereenkomst, is dat geen koop?

De schade is vooral dat jij het horloge dat je voor een leuk prijsje gewonnen hebt niet krijgt

1 like

Dit staat op eBay in de help sectie;

Als je een object hebt verkocht maar de verkoop niet kunt afronden, kun je de transactie annuleren in Transactieproblemen oplossen. Bovendien kan de verkoopcommissie worden teruggestort.

De transactie kan bijvoorbeeld worden geannuleerd omdat het object niet langer beschikbaar of in goede staat is, je het object aan iemand anders hebt verkocht of je de verkoop om een andere reden niet kunt voltooien.

http://pages.ebay.nl/help/sell/cancel-transaction-process.html

Oftewel dit is er aan de hand. Kan ik bewijs (met eigen ogen) eisen dat ik wil zien dat het horloge niet functioneert?

Ik heb het geld “opgevraagd” bij een partij die mijn geld in beheer heeft tegen een aardig rendement.

Het probleem is dat als ik er geld weg haal, dan kan ik het niet tegen dezelfde voorwaarden terug storten.

Oftewel ik ondervind wel degelijk schade aan dit grapje!

Gewoon vergeten, sorry… maar is echt zonde van de energie.

1 like

Kunt je gelijk halen via het recht, maar mijn advies. Laat het erbij.

1 like

Het betreft trouwens een Nederlandse aanbieder. Ik wacht nog wel even met deze persoon aan de digitale schandpaal te nagelen.

Ik zeg in zo’n geval altijd dat al mijn geld kapot is gegaan.

Serieus: ik denk dat de verkoper liegt, het is jammer en oneerlijk maar als ik eBay ken gaan ze er absoluut niks aan doen.

3 likes

De overeenkomst is gesloten. Verkoper heeft aangegeven dat hij hem wilde verzenden, dus is er een intentie uitgesproken om hem te verkopen.
Verkoper heeft nu het product beschadigd, maar het is aan de koper om dan te annuleren. Als de koper toch zegt, nee stuur maar op, dan is dat prima en zal hij het op moeten sturen.

De schade had ook kunnen ontstaan als het pakje al onderweg was. Dan was ook de verkoper hiervoor verantwoordelijk geweest.

Dus, als het rendabel is om het glaasje te vervangen, gewoon op laten sturen. Ligt aan je prijs natuurlijk. Betalen via PayPal (geen Friends and Family) en als de reparatie kosten toch te hoog blijken een claim indienen bij PayPal. Film het unboxen, zodat je bewijs hebt van de staat van ontvangst.

Let wel, IANAL en recht hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen…

2 likes

Als je hem toch wel willen hebben ondanks de schade zegt de verkoper vervolgens dat zn hond het horloge heeft opgegeten.

7 likes

Er is helemaal geen kapot glaasje. De verkoper zoekt een uitweg. Zonder twijfel.

Iemand enig idee of ik tastbaar bewijs kan eisen? Ik wil met eigen ogen zien of het horloge kapot is of niet.